היעדים החמים של הקיץ על הכוונת: ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת דנה היום (חמישי) בהרחבת רשימת המדינות שהטיסה אליהן אסורה בגלל התחלואה בקורונה. זאת לאחר שדחתה השבוע את ההכרעה בעניין איסור הטיסה לבריטניה, טורקיה, קפריסין וגאורגיה. בדיון הודתה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס כי יש לנסח מדיניות חדשה לנושא הטיסות. אך בינתיים היא תבקש בשבוע הבא לאסור את הטיסה גם ליוון, איחוד האמירויות ובולגריה, וכן לחייב את החוזרים מצרפת ואיטליה להיכנס לבידוד של שבוע. ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור חי.
בפתח הדיון, יו"ר הוועדה גלעד קריב מתח ביקורת על קשיחות ועדת החריגים, לדבריו, ודרש לבחון מחדש את הקריטריונים ליציאה מישראל. "כשבקשה להשתתפות של נכדה בלוויה של סבתה מסורבת אוטומטית, זו הפרה של הוראות התקנות. אתם לא מפרשים במידתיות ראויה את החריג ההומניטרי. אנחנו במציאות אחרת מתחילת המגיפה, בה לא מוטל סגר ויש חיסונים. היציאה מישראל היא זכות חוקתית והמגבלות עליה צריכות להיות מדתיות ולתכלית ראויה".


4 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"המדיניות עד כה עזרה להפחית תחלואה". ד"ר אלרעי פרייס בדיון
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
ח"כ קריב הוסיף: "הטלתם איסור, וחמישה שבועות אנחנו שומעים פה שלא אוכפים אותו, כשמחויבי בידוד עולים בנתב"ג לתחבורה ציבורית ואף אחד לא מונע זאת מהם. אי אפשר לא לאכוף במקום שהחוק קובע אכיפה ולהחמיר במקום אחר. זה לא מחזיק מים. אנחנו ערים לצורך להתמודד עם גל התחלואה ולכן ברור שאנחנו מאשרים בגדול את ההגבלות, אך ההחמרה בהגבלות חייבת לבוא עם מדיניות אכיפה קוהרנטית אך גם סבירה ובהירה".
קריב גם התייחס למתקפות מצד פוליטיקאים על ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי פרייס: "אנחנו כאן בוועדה מכבדים מאוד את העמדות המקצועיות את הנציגים שמציגים לנו מטעם משרד הבריאות. יש לנו אמון מלא".
ד"ר שרון אלרעי פרייס הגנה בדיון על מדיניות מערכת הבריאות עד כה. "אין ספק שהמדיניות עד כה של סגירת מדינות בסיכון מירבי ליציאה עזרה להפחית תחלואה. התחלואה בעולם הולכת ועולה בצורה מדאיגה מאוד. הרבה מאוד מדינות נכנסות לגל רביעי, וגם מדינות מחוסנות כמו בריטניה וארצות הברית".

4 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
יו"ר הוועדה קריב. "אנחנו במציאות אחרת"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עם זאת היא הוסיפה כי המדיניות של איסור טיסה לקומץ מדינות כבר איננה יעילה. "אנחנו מבינים שכיום עם הדלתא והתחלואה בעולם, לבחור בפינצטה איזו מדינה מהווה לנו סיכון, כנראה לא מספיק כבר. אנחנו חושבים במשרד ונגיש גם לקבינט ולכם מדיניות אחרת. צריך לייצר את המודל שמצד אחד יאפשר נסיעה ומצד שני יצמצם את התחלואה", אמרה. היא הבהירה כי מודל כזה לא יושלם בימים הקרובים.
בכירת משרד הבריאות חשפה כי במשרד שוקלים לעבור למדיניות של בדיקות במקום בידוד, אך אמרה כי כבר כיום האזרחים השבים מחו"ל לא מתייצבים לבדיקות. "יש כל מיני מודלים שבודקים קונספט של למשל בדיקות ולא בידוד בכל מיני ימים שונים, גם את זה אנו בוחנים. אבל כשאנחנו בודקים כמה אנשים מבין חבי הבידוד עושים את הבדיקה ביום השביעי זה 10% מקרב החוזרים. לכן עמדתנו המקצועית היא שכרגע צריך ללכת עם המודל שקיים".
ד"ר אלרעי פרייס ציינה כי רשימת המדינות האסורות בטיסה צפויה להתרחב משמעותית עקב עלייה בתחלואה בעולם. היא אמרה כי בשבוע הבא יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות צפויות להיכנס לרשימת המדינות בסיכון מירבי, שהטיסה אליה אסורה לחלוטין. היא ציינה כי מסתמן שאיטליה וצרפת ייכנסו לרשימת המדינות באזהרת מסע חמורה, שכל החוזרים מהן מחוייבים בבידוד.
4 צפייה בגלריה
תיאסר לטיסה? לונדון
תיאסר לטיסה? לונדון
תיאסר לטיסה? לונדון
(צילום: דני שדה)
4 צפייה בגלריה
איי מיקונוס ביוון
איי מיקונוס ביוון
על הכוונת. איי מיקונוס ביוון
(צילום: רויטרס)
הבכירה הודתה כי המגבלות מחמירות יותר בגלל שהציבור לא מציית להגבלות. "אם היינו יודעים שכל בן אדם שחוזר נכנס אצלו הביתה לחדר, לא פוגש אף אחד במשך 14 יום ולא ידביק אף אחד - שכל אחד ייסע לכל מקום. אנחנו רואים את נתוני האכיפה, לא ניתן להתעלם מזה. אנחנו גם מפחדים על האנשים עצמם שנוסעים, עם הווריאנטים שחלקם יכולים להיות אלימים יותר".
נציג המשרד לביטחון הפנים אמר כי מיום שני יהיה המשרד ערוך לפיילוט של אכיפת הבידודים באמצעות אפליקציית "הסכמון". בשלב הראשון יימשך הפיילוט 21 יום על ארבע מדינות.
קריב אמר לבסוף: "ההמלצה שלי תהיה לאשר את התקנות, אבל לפרק זמן אחר לגמרי". הדיון בעניין הטיסות הסתיים, והח"כים עברו לדון בתו הירוק. ההצבעה על המדינות האסורות לטיסה תתקיים בהמשך הדיון.
בשבוע שעבר אישר קבינט הקורונה את בקשת משרד הבריאות להכניס את ארבע המדינות לרשימת המדינות שאסור לטוס אליהן - אך ועדת החוקה שהתכנסה ביום שני חתמה את הדיונים ללא הכרעה. יו"ר הוועדה גלעד קריב דרש ממשרד הבריאות לקבל עדכון על התקדמות השימוש באמצעים מידתיים יותר ועל איכות האכיפה של חובת הבידוד על החוזרים לישראל. כמו כן הוא דרש להדק את הפיקוח של הוועדה על פעילות ועדת החריגים במשרד הבריאות. המדינות שכבר נאסר לטוס אליהן הן: אוזבקיסטן, ארגנטינה, בלרוס, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, רוסיה, ספרד וקירגיזסטן.
לפי חוק הקורונה, תקנות שאישרה הממשלה לטיפול במגפה יוגשו לוועדה, והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות או לשנות אותן בתוך 24 שעות. אם לא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה, התקנות ייכנסו לתוקף. עם זאת הוועדה תוכל לדון ולהחליט אם לאשרן תוך שבעה ימים אם הן עוסקות בהגבלות החלות על המרחב הפרטי והציבורי, או בתוך 14 ימים אם הן עוסקות בהגבלות על פעילותם של עסקים ומקומות הפתוחים לציבור. במקרה שהוועדה לא הכריעה בתום תקופות הזמן הללו, ההכרעה עוברת למליאת הכנסת, ואם גם המליאה לא מכריעה בהן - התקנות מתבטלות.
פורסם לראשונה: 10:51, 29.07.21