3 צפייה בגלריה
חדר מיון איכילוב
חדר מיון איכילוב
חדר מיון. ארכיון
פורום מנהלי המחלקות בבתי החולים שלח אמש (שלישי) מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר האוצר אביגדור ליברמן. במכתב מבקשים המנהלים שלא לאפשר מס נוסף של 30% על הרפואה הפרטית כפי שהוצע בחוק הההסדרים. "זה יפגע במטופלים", כתבו.
  • לקריאת המכתב של פורום מנהלי המחלקות לחצו כאן
"אנו מאמצים את מכתבו של פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ומבקשים לפנות אליכם מתוך מצוקה ודאגה למערכת הבריאות הישראלית", כתבו מנהלי המחלקות במכתב. "אנו, שדרת המנהלים של מערכת הרפואה הציבורית, משקיעים את כל חיינו, נשמתנו ומרצנו במערכת הבריאות הציבורית כולל דאגה 24/7 למטופלים, הכשרת דורות ההמשך, מחקר רפואי וקידום המערכת כך שתעמוד בחזית הרפואה העולמית.
"רק לאחרונה, במהלך מגפת הקורונה, התגלתה עוצמתה של המערכת המבוססת כולה על איכות והמוטיבציה של כוח האדם העובד בה. כל זאת נעשה בשליחות ומוטיבציה גבוהות - אך בתת-תנאים. אין כמונו המכירים את תחלואיי וקשיי מערכת הבריאות הציבורית, הנובעות בעיקרן מתת-תקצוב של בתי החולים. אנו עוסקים בכך יומם וליל ומתגברים על כל המכשולים בתנאים בלתי אפשריים".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
מנהלי המחלקות מבקשים: "מצאו מקור תקציבי אחר". בנט וליברמן
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
במכתב טוענים חברי פורום מנהלי המחלקות כי הם מרגישים כ"שק החבטות" של מערכת הבריאות: "חדשות לבקרים יוצאים במסעי הכפשה מתוכננים המציגים אותנו כגזלנים ותאבי בצע, ותהליך זה מלווה בחוקים דרקונים המיועדים לפגוע בכבודנו, מעמדנו החברתי ובהשתכרותנו הנוספת ברפואה הפרטית. אך מעבר לכל ואף חשוב מכך - חוק ההסדרים יפגע אנושות במטופלים עצמם, במערכת הבריאות הציבורית ויגדיל את אי-השוויון".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: אבי חי)

"מערכת הבריאות הציבורית קורסת, מצאו מקור תקציבי אחר"

עוד הם מציינים במכתב כי דיכוי המערכת הפרטית ללא חיזוק המערכת הציבורית יביא לקריסתה: "המערכת הפרטית מהווה את שסתום הלחץ של המערכת הציבורית, משלימה אותה ואינה מתחרה בה. למען הסר ספק, הפגיעה הקשה ביותר תהיה בשכבות הביניים ובשכבות הנמוכות שרכשו ביטוחי בריאות נוספים דרך קופות החולים, מתוך מטרה שיעמוד להם ביום פקודה - ובהינף קולמוס מוחקים מהם את כל ההגנה הנ"ל".
מנהלי המחלקות במכתב: "אל תתנו יד להרס מערכת הבריאות המצוינת אך השברירית בארץ. הוספת תקציב למערכת הבריאות הציבורית הינה הכרח, אך המקור לא צריך לבוא ממיסוי המערכת הפרטית"
״איננו מרוצים מהצורך לסיים יום עבודה גדוש ומתיש בין 9-12 שעות בין כתלי בית החולים ולהתחיל יום עבודה נוסף במסגרת הרפואה הפרטית", נכתב עוד. "ואגב, חלק גדול מעבודתנו ברפואה הפרטית מזינה את בתי החולים הציבוריים שלנו במטופלים. ברצוננו להדגיש כי בראייתנו, הרפואה הפרטית אינה הבעיה של הרפואה הציבורית - אלא לעתים רבות קרש ההצלה שלה. תארו לכם מצב שכל מי שמטופל ברפואה הפרטית יועמס על הרפואה הציבורית. המערכת הציבורית היום עובדת לא ב 100%, אלא ב-120% ואף יותר, ואין באפשרותה לקלוט את כל אותם מטופלים ללא שינוי מרחיק לכת של הוספת כוח אדם, ציוד רפואי ומיטות אשפוז - מרכיבים שלא נתתם להם כל פתרון בתקציב המדינה וחוק ההסדרים".
״ברור מיד מה יקרה לאורך התורים והחזרה לשיטת הפרוטקציות והמעטפות הפסולה ביותר, תופעות שנכחדו מן העולם", הם מזהירים במכתבם. "בנוסף, טכנולוגיות מתקדמות שהמערכת הציבורית לא יכולה לממן מוכנסות לעיתים רבות תחילה לרפואה הפרטית - שם אנו מתנסים בה משפרים את יכולותינו ובכניסתן למערכת הציבורית אנו רופאים טובים יותר ומנוסים יותר".
במכתב טוענים עוד חברי הפורום כי מי שיישא בעלויות העלאת המסים אלה המטופלים: "לאחרונה התוודענו להצעה של חוק ההסדרים להטיל מס נוסף של 30% על הרפואה הפרטית. כרגיל, מס זה ברור שיושת באופן מלא על המטופלים באמצעות תשלום יתר לשב"ן (שירותי בריאות נוספים - נ"פ) ולפוליסות הביטוח. רמת מס זו בלתי מתקבלת על הדעת וכמעט מייתרת את הפעילות כולה. בנוסף, אלפי משפחות של אחיות, טכנאים, אדמיניסטרציה ועוד מתפרנסים מן הרפואה הפרטית. האם המערכת הציבורית תקלוט אותם? מדובר בתקציבי עתק של כוח אדם שלא ראינו לכך ביטוי בתקציב המדינה".
בסיום המכתב הם מבקשים שלא לאפשר את הרס מערכת הבריאות ומבקשים שינוי אמיתי: "אל תתנו יד להרס מערכת הבריאות המצוינת אך השברירית בארץ. הוספת תקציב למערכת הבריאות הציבורית הינה הכרח, אך המקור לא צריך לבוא ממיסוי המערכת הפרטית. הגדרתם עצמכם כממשלת השינוי ולכן אנו פונים אליכם בבקשה לשינוי אמיתי, עמוק ויציב. אנא מצאו מקור תקציבי אחר למערכת הבריאות הציבורית הקורסת".
פורסם לראשונה: 22:06, 03.08.21