מפקד יחידת דובדבן לשעבר, ניצב בדימוס אורי בר-לב, דחה היום (חמישי) את הביקורת בעניין נוהלי בטיחות בחטיבת הקומנדו - שבשבוע שעבר איבדה שני קצינים מבטיחים ביחידת אגוז ובתחילת השבוע שניים מחייליה נפצעו מפיצוץ רימון במטווחים. לדבריו, האירוע האחרון שווה ערך לנקיעת רגל, וטען שכלי התקשורת מפריזים בחשיבותו.
"אם זה היה קורה ללא כלי תקשורת, לא היינו משוחחים כי זו אפילו לא פציעת אימונים", אמר בר-לב. "אין ספק שלאור כל הפרסומים היחידה לסילוק פצצות תעבור ותסרוק את כל המטווחים - אבל זה לא פיצוץ מטען", אמר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה בבסיס היחידה של חטיבת הקומנדו
תיעוד מהזירה בבסיס היחידה של חטיבת הקומנדו
הרימון שהתפוצץ בבסיס יחידת דובדבן
3 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
"רצו לשמור על מתחם האימונים". הקצינים אלחרר ואהרון ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
על האסון ביחידת אגוז אמר בר-לב כי נראה שהתרחש בגלל שהקצינים רצו לשמור על מתחם האימונים בנבי מוסא לאחר שנגנבו אמצעי לחימה ערב קודם. "הלוחמים מיומנים להגיב מהר ולכן גם התוצאות המאוד כואבות כשיש טעות בזיהוי. אני מקווה שזו תהיה הטעות האחרונה", אמר.

המעקב אחר אזרחים: "חייבים פיקוח"

בהמשך התייחס בר-לב, שהיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה בעבר, גם לסערת האזנות הסתר והמעקב אחר אזרחים ישראלים שביצעה המשטרה בעזרת תוכנה של NSO, שנחשפה בתחקיר של כלכליסט. הוא ציין כי גורמי הפשיעה מודעים לכך שהמשטרה עוקבת אחרי אמצעים טכנולוגיים - ועל כן יש לאפשר שימוש בכלי ריגול כדי לעקוב אחר עבריינים.
3 צפייה בגלריה
  משרדי NSO בהרצליה
  משרדי NSO בהרצליה
משרדי NSO בהרצליה
(צילום: AFP)
בר-לב הדגיש כי חשוב לשמור על אמצעי ריגול כדי למנוע פגיעה בחיי אדם, אך ציין כי "אם השימוש לא נעשה בעקבות פשע חמור - יש כאן תקלה גדולה מאוד. אני מקווה שזה לא כך ושאכן יש פיקוח. הפיקוח צריך להיות פנים-משטרתי וחוץ-משטרתי כדי לוודא שפרטיותם של אזרחים שאינם חשודים בטרור או בפשיעה חמורה".