עשרות בני אדם הפגינו הבוקר (יום שבת) בכפר אוריה שבמטה יהודה נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמעביר שם את השבת. הם הרעישו במגאפונים וזמבורות ליד בית הכנסת שבו התפלל השר, ותומכיו שזעמו דרשו מהם לעזוב - ובהמשך התפתחו במקום עימותים שכללו השלכת חזיזים, אבנים ורימון עשן לעבר המוחים.
המשטרה, מצידה, חצצה בין הצדדים והדפה את המוחים פיזית למרחק רב מבית הכנסת, בזמן שלפחות אחד השוטרים אחז באלה. שני מפגינים עוכבו לחקירה, ומנגד נעצר אדם בחשד שזרק לעברם אבנים.

8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
"הם מפריעים לדמוקרטיה". ההפגנה בכפר אוריה
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
"סירבו להתפנות לשער היישוב", והורחקו מבית הכנסת. המפגינים בכפר אוריה
(צילום: דן כהן)
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
רימון העשן שנזרק
(צילום: מחאת קפלן)
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
הפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
(צילום: מחאת קפלן)
לטענת תושבים שהתנגדו להפגנה, המוחים הפריעו למהלך התפילה כשקראו קריאות באמצעות מגאפונים ליד בית הכנסת, והתבקשו לצאת לשער היישוב. לדבריהם, המפגינים השיבו כי "אין מה לעשות - הם מפריעים לדמוקרטיה".
מנגד, המפגינים אומרים שנזרקו לעברם אבנים, רימון עשן וחזיזים - שגרמו גם להידלקות עץ שכובה לבסוף. לירי בורק שביט טענה: "הייתה אלימות לא נורמלית בכפר אוריה, זרקו חזיזים. הביאו משאית שתחסום כדי שהמפגינים לא יוכלו לראות את בן גביר ביציאה מבית הכנסת". בין השאר, קראו המפגינים לבן גביר בזמן התפילה: "איפה היית כשדריה (לייטל) נרצחה?", והרעישו בזמבורות. כהתרסה נגד אלה שהתעמתו איתם, חלק מהמפגינים התיישבו בכיסאות מחוץ לבית הכנסת.
8 צפייה בגלריה
דליקה מחזיז בהפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
דליקה מחזיז בהפגנה נגד איתמר בן גביר בכפר אוריה - בזמן שעושה שם את השבת
אש כתוצאה מחזיז שנזרק בכפר אוריה
(צילום: לירי בורק שביט)
אחרי שהמשטרה הזהירה את המפגינים שעליהם להתפנות מהיישוב, סוכם בין המוחים לשוטרים כי ייפסק השימוש בזמבורות ומגאפונים - ומנגד הם יוכלו להישאר ולהפגין ביישוב. כשבן גביר יצא הוא התחבק עם כמה מתומכיו שהמתינו לו מחוץ לבית הכנסת, בעוד המפגינים קראו לעברו "בושה" מרחוק.
מהמשטרה נמסר כי "שוטרי מג"ב פעלו בכפר אוריה בעקבות מחאה שהפכה להפרת סדר. במהלך המחאה, החלו התפרעויות במקום, תוך גידופים ועימותים שהחלו בין מפגינים לתושבים. כוחות מג"ב מתחנת מטה יהודה חצצו בין המעורבים ופעלו להדיפת מפרי הסדר, לאחר שלא נשמעו לאזהרות השוטרים והוראת הפיזור שניתנה במקום על ידי קצין מג"ב. המשטרה עצרה חשוד שהשליך אבנים לעבר המפגינים במקום. כמו כן, עוכבו שני חשודים שהיו מעורבים בהפרת הסדר ולא נשמעו להוראות השוטרים".

בן גביר "נוקם" בדוברות המשטרה?

בינתיים, אחרי שבן גביר הדיח את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, רק כי לא פינה באלימות מפגינים, הוא עבר ליעד חדש: "להשתיק" את דוברות המשטרה באמצעות הודעה שבה דרש לקצץ רבע מכוח האדם שלה ולהפנות אותו "ללחימה בפשיעה".
המפכ"ל לשעבר משה קראדי טוען כי ההחלטה של בן גביר היא "נקמה" על כך שדוברות המשטרה סתרה את דבריו של השר, שלפיה יש במשטרה מודיעין על כך שמפגינים מתכוונים לרצוח אותו. "בדוברות המשטרה ענו את האמת, ואמרו שאין מודיעין כזה", אמר קראדי. "מן הסתם, השר מאוד לא אהב את זה, ועכשיו הוא בא איתם חשבון". ואכן, עוד באותו יום בן גביר הודיע - לתקשורת כמובן - שזימן את ראש חטיבת הדוברות של המשטרה ל"בירור".
8 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
"אפשר לנהל דיון על הכול, אבל יש דרך". בן גביר ושבתאי
(צילום: הרצל יוסף)
8 צפייה בגלריה
משה קראדי באולפן ynet
משה קראדי באולפן ynet
"לא נראה שהקיצוץ יציל את המלחמה בפשיעה". קראדי
(צילום: משי בן עמי)
על המכתב למפכ"ל שבתאי חתום, ראש המטה של השר במשרד לביטחון לאומי - בהודעה של בן גביר נכתב כי הוא רוצה "לקבל תוכנית התייעלות וקיצוץ של לפחות 25% מתקני מערך הדוברות", כדי "להפנות תקנים למלחמה בפשיעה ככל האפשר". זאת, על אף שהמשטרה לא מצליחה לפי שעה למלא גם את התקנים הנוכחיים, ויש לה תקציב פנוי להשלמת חוסרים אדירים כמעט בכל התחומים. כלומר, לתקנים הנוספים שמבקש בן גביר להוסיף אין כל משמעות.
קראדי הסביר: "גם אם התוכנית תצא לפועל ויקוצצו 25% מהשוטרים כמו שדרש השר, לא נראה שזה מה שיציל את המלחמה בפשיעה. קודם שהמשטרה תצליח למלא יותר מ-2,000 תקנים לא-מאוישים והיא יכולה לגייס כבר מחר בבוקר. לא תמיד מי שבמערך הדוברות יכול לחזור לשרת בשטח. לא בטוח גם שלבן גביר יש סמכות להורות למפכ"ל על הרכב כוח האדם בחטיבות בתוך המשטרה. ראוי שהשר יידע שתפקיד חטיבת הדוברות הוא לשרת את הארגון ואת המשטרה, ולא את הלשכה שלו".
במשטרה סירבו להתייחס למכתב של בן גביר, שדרש לקבל תוכנית לקיצוץ מערך הדוברות תוך שבועיים. אבל, היו מי שגיחכו על כך שדווקא בן גביר - שלא מפסיק להפיץ הודעות לעיתונות על פועלו או על דרישותיו האישיות - מבקש לפגוע במחלקה שתפקידה למסור מידע לציבור. למעשה, גם על החלטתו לקצץ במערך הדוברות הוא הפיץ הודעה לתקשורת. גורמים בכירים במשטרה אמרו כי "לצערנו, השר דואג שנשמע על הכוונות שלו דרך התקשורת. אפשר לנהל דיון על כל דבר, אבל יש דרך לעשות זאת - באמצעות דיון מכבד ובחדרים סגורים, ורק אחרי ליבון הסוגיה וניתוח מקצועי של מבנה הדוברות וכוח האדם". השבוע תתקיים פגישה בין ראש חטיבת הדוברות במשטרה לשר.
8 צפייה בגלריה
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
שועאע מנצור מסארוה ראש העיר טייבה בכנס INSS
"להפסיק להפיץ סיסמאות". ראש העיר טייבה
(צילום: מוטי קמחי)
חטיבת הדוברות מונה כמאה שוטרים וקצינים על כל מגוון התפקידים, מרמת קצין הניהול ועד ראש החטיבה. מתוכם, ישנם 40 דוברים, לצד עובדים בתפקידי מטה וניהול. אחרים שייכים לתחום הרשתות החברתיות והדיגיטל, וחלק ניכר הם שוטרי שח"מ או סטודנטים. גורם במשטרה אמר כי "כשהמפכ"ל יקבל את המכתב של בן גביר, נענה במקום. הדיונים האלה לא צריכים להתקיים בתקשורת. נשב ונסביר לשר כל שיידרש לגבי כל תפקיד ותפקיד בחטיבת הדוברות - ממשרתי הקבע ועד למשרות הסטודנט".

"צמחו פה כנופיות"

קראדי, מצידו, לועג לבן גביר על הפער שבין הבטחותיו לפני הבחירות לבין הנעשה בפועל במשמרת שלו. אחת הדוגמאות לכך היא גם בחברה הערבית: אחרי שבשנה שעברה נרשמה לראשונה זה זמן רב ירידה מסוימת במספר הנרצחים, שעדיין היה גבוה משמעותית ביחס לשיעור הערבים באוכלוסייה, בשנת 2023 נרצחו כבר 35 בני אדם - ותושבים מדווחים על מקרי ירי בלתי-פוסקים. הירידה הזו יוחסה למבצע "מסלול בטוח" שיזמה הממשלה הקודמת, שאיגד תחת קורת גג אחת את כל הגופים הרלוונטיים - ומטרותיו ארוכות הטווח הוגדרו עד 2026. אבל, החודש הודיע השר כי הוא מתכוון להוביל את המבצע הזה בעצמו, ולקיים שיחות עם מנהיגי ציבור ערבים "שאינם תומכים בטרור".

לדברי ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה מנצור, "מספר הנרצחים הכפיל את עצמו ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה. השטח מדמם וצריך מעשים ולא דיבורים. החברה הערבית זועקת לעזרה בלוחמה בפישעה כבר שנים, ויש רק להצטער שזה לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה. מדובר בהזנחה של שנים, שהובילה לכך שצמחו פה כנופיות ללא הפרעה מצד שלטון החוק - וזאת בלשון המעטה. אצלנו הפשיעה ירדה בצורה משמעותית כתוצאה מרתימה של כל הגורמים למען המטרה הנעלה הזו, וכחלק מהידברות. אני מבקש מהממשלה להפסיק להפיץ סיסמאות כשמבחן התוצאה מראה כישלון".
קרובת משפחתה של ביאן עבאס, שנרצח בכפר כנא, אמרה כי "הפשיעה כאן נמצאת בעלייה, וזה מסוכן. יש הידרדרות והמשטרה לא שולטת בה. בכל יום יש יריות ופציעות. בן גביר רק מדבר לעיתונות, אבל בפועל האלימות רק עלתה בתקופה שלו, אז הוא נכשל במשימה. כל ההצהרות שלו על המלחמה בפשע הם רק דיבורים באוויר, ללא כל יישום בשטח".
בינתיים, השבוע דווח בכאן 11 שבן גביר עצר את התוכנית "עוצרים את הדימום", פיילוט שנועד לזהות מחוללי פשיעה ייחודיים ביישובים ערביים ולהתאים עבורם פתרונות. הסיבה, לפי אותו דיווח, היא שארגון הג'וינט שמפעיל את התוכנית כקבלן משנה הוא "ארגון שמאלני".
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', סגן השר לביטחון הפנים לשעבר ומי שמונה מטעם הממשלה לטפל בפשיעה בחברה הערבית, טען בתגובה: "התוכנית 'עוצרים את הדימום' צריכה להמשיך ולהתרחב, כי היא דרך הוליסטית לטיפול ומניעת פשיעה, ומשלבת את כלל הגופים ואת הרשות המקומית למאבק - תוך ליווי מקצועי ואקדמי של יעדים ומדדים. חבל שבכל תחום בן גביר מנסה לעשות סיבוב פוליטי ותקשורתי. זה עוד דוגמה לחוסר המסוגלות שלו. אני קורא לראש הממשלה להתערב כי אסור שהתוכנית תיעצר. זו תוכנית ממשלתית שהממשלה החליטה עליה, והיא אינה חצרו הפרטית של בן גביר".
לדברי סגלוביץ', "התוכנית נמצאת בשלב יישום בשישה יישובים ערביים ובעיר מעורבת אחת - לוד. סימון ארגונים כמו הג'וינט כ'שמאל' הוא עוד דוגמה לתקופה הרעה שבה אנו נמצאים, וכדאי שבן גביר ילמד על הארגון היהודי החשוב הזה שעשה ועושה רבות למען העם היהודי".