2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: אביגיל עוזי)
אנשים שמנסים לעשות את המיטב, או לפחות לשרוד, בעולם טכנולוגי המתפתח ומשתנה בלי הרף, מכירים את הסכנות האורבות בו על כל צעד ושעל. בלבול קטן או רגע של חוסר תשומת לב מספיקים כדי לצאת בומרים חסרי תקנה; שריד ארכיאולוגי שראוי להשליך למערת הקבורה מתקופת רעמסס השני שהתגלתה בפלמחים.
טווח הטעויות הוא כמעט בלתי נגמר: החל מפאשלות מינוריות - כמו לחייג לאנשי קשר בטעות או לפנק אותם בהודעות קוליות ריקות - ועד לפאדיחות קולוסליות כמו שכן שלי, שלקראת כניסת השבת שיתף בטעות בווטסאפ השכונתי המנומנם סרטון עליז עם בחורות עירומות - חלקן בכובעי סנטה קלאוס שכלל לא הולמים הדלקת נרות - מעוטר בברכות "שבת שלום" ו"כל שנבקש לו יהי", ואז בפרץ תושייה מיהר למחוק את הסרטון אבל רק לעצמו. תקרית שחוללה שמות במארג העדין של היחסים בשכונה.
וזה עוד בלי להזכיר אישי ציבור כמו השר לשעבר איוב קרא, שהשימוש הכאוטי שלו במכשיר המסוכן, טלפון, ראוי לתת-סוגה נפרדת. רק השבוע הוא הצליח - וזה באמת לא קל - לבלבל בין הווטסאפ הפרטי שלו לרשת חברתית גלויה, וצייץ בטוויטר - אני מצטטת - "היי מירב, אני מחר בשבת תרבות בגבעת שמואל בשעה 11:00. בווייז שמים רחוב אפריים, זה רחוב ללא מוצא שבסופו חניה צמודה לבניין של המתנ"ס". מבוכה לאיוב קרא ומפח נפש למירב, מי שהיא לא תהיה, שייתכן שברגעים אלה עדיין משוטטת בבקעת אונו בחיפוש אחר חניה.
מהבחינה הזאת, ורק מהבחינה הזאת, מגיעה מילת תודה למפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, שבריאיון ל"7 ימים" קרא - בתרחיש עתידי של עימות אלים - לחסום את הגישה של הציבור לרשתות החברתיות. לא נעים להגיד אבל בהשוואה לכשל בסיסי ומוחלט כזה של המפכ"ל בהבנת המציאות, כולנו מצטיירים פתאום כמו גאונים טכנולוגיים מ-8200. וזה כולל אפילו את אמא שלי, שכשעדכנתי לא מזמן בחרדה שבן זוגי בדרך לחדר מיון, השיבה בגיף מאויר של "דוק רופאת הצעצועים" מנופפת בעליצות עם הכיתוב "רפואה שלמה".
הדבר הראשון שבולט באמירות של רנ"צ שבתאי הוא שהן - איך להתבטא בעדינות - מלמדות על שליטה חלקית בטכנולוגיה. כל מי שיודע חצי דבר על אינטרנט מבין שהאפשרות המעשית לחסום הרמטית את הגישה לרשת כלל אינה קיימת. מי שרוצה להרחיב בנושא הזה מוזמן להיוועץ באנשי טכנולוגיה, שישתמשו במונחים כמו "חסימה מבוססת DNS", או לחלופין לשאול את האחיין שלי בן ה-8, שלמרות כל מאמצי ההשבתה, ממשיך ליהנות מהאתר "סדרות".
2 צפייה בגלריה
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
הפרעות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
( צילום: יובל חן)
והערה נוספת על ההיתכנות המעשית של חסימה כזאת: אם המפכ"ל שבתאי חושש מהתפרעויות חסרות שליטה ברחובות ישראל, לא הייתי ממליצה לחסום את האינסטגרם לאופירה אסייג.
עינב גליליעינב גליליצילום: אביגיל עוזי
אלא שליקוי המאורות במשטרה הוא, כמובן, הרבה יותר מטכנולוגי. הדברים שאמר המפכ"ל, באריכות ובפירוט, משקפים אי-הבנה יסודית, מהותית, וכנראה גם חסרת תקנה, של עקרונות אלמנטריים במדינה דמוקרטית: מידע חופשי אינו שייך לאיש. אזרחים הם לא ילדים שמשיתים עליהם עונשים קולקטיביים. דמוקרטיה היא לא מתג שמכבים ומדליקים לפי הצורך. העובדה שמי שאומר את הדברים מחזיק בידיו אמצעים כל כך מרחיקי לכת, והרשאה נדיבה כל כך להשתמש בהם, מעוררת אי-נוחות ברגע הראשון, ומפחידה ממש אם עושים טעות וחושבים על זה עוד קצת.
למרבה הצער, תגובת המשטרה לא שיפרה את המצב: "מדובר בצעד נקודתי וזמני בהחלט, שיתאפשר ברשות ובסמכות, אשר נועד להגן על חייהם של אזרחים ועל הדמוקרטיה הישראלית בעת חירום לאומית המסכנת את ביטחון המדינה". תשובה לא אמינה וגם לא מאוד מספקת. מהצד החיובי, אם ניידות משטרה ילמדו לבצע תמרונים מסובכים כמו התגובה הזו של המפכ"ל, אולי נזכה סוף-סוף לראות שיפור במצב בכבישים בדרום הארץ.
  • עינב גלילי היא אשת תקשורת וסטיריקנית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 09:04, 22.09.22