נוסעי טיסת יונייטד איירליינס מתל אביב לניו יורק, ששבה על עקבותיה אמש (שבת) לאחר שאחד מחלונות המטוס נסדק, יעזבו הערב את ישראל בטיסה מיוחדת לאחר שהנזק תוקן. בינתיים, באיגוד הטייסים סתרו את הודעת מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, שקישר בין מצב החירום הלילה להפגנות המתוכננות בנתב"ג מחר, ואמרו: "התקלה לא מחייבת היערכות מיוחדת, הטרמפ שהמשטרה תופסת על המחאה - מוגזם ביותר".
בעמוד הטוויטר של איגוד הטייסים נכתב: "הייתה תקלה של סימני שבר בשכבה החיצונית של אחד מארבעת חלונות הקוקפיט. תקלה זו אינה מחייבת שום היערכות מיוחדת של השדה (אמבולנסים וכו'). מכיוון שהשדה נערך לאירוע גדול, יתכן שהיו תקלות נוספות או אחרות. הטרמפ שתופסת המשטרה, כאילו המחאה בנתב"ג מחר תפגע בכשירות הבטיחותית של השדה בתקלה מוגזם יותר. יש אין סוף דרכי גישה צדדיות מהירות לרכבי חירום לתוך השדה ומערך החירום בשדה יודע לתפעלן ונעזר בהן כשצריך".
4 צפייה בגלריה
ניצב אבי ביטון
ניצב אבי ביטון
קישר בין נחיתת החירום להפגנה המתוכננת: "חלום בלהות". ניצב אבי ביטון
(צילום: דוברות המשטרה )
מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, קישר בין מצב החירום הלילה להפגנה מחר, ואמר בישיבת סגל הפיקוד: "תרחיש הבלהות הלילה של מטוס עם מאות נוסעים שנדרש לבצע נחיתת חירום בנתב"ג מהווה נורת אזהרה לכולנו. צירי התנועה בגזרת מרחב נתב"ג מוגדרים צירי חירום ויש להשאירם פנויים לכוחות ההצלה בכל עת".
בישיבה שהתקיימה הבוקר בין ניצב ביטון וממלא מקום מנכ"ל רשות שדות התעופה אמנון כהן, נקבע כי יושם מחר דגש על שלושה פרמטרים: צירי התנועה ייצאו פתוחים בהיותם ציר ביטחוני בחירום, ציבור הנוסעים יגיע בזמן והבטיחה לטיסות וכי לוח הטיסות לא ייפגע. עוד הוחלט, בין היתר, על איסור חסימת כבישים, ירידה לשוליים והאטת התנועה במחאה מחר . בנוסף הוחלט על הטלת קנס בגובה של 500 שקלים וארבע נקודות למשבשי הסדר בהפגנה מחר. במשטרה אמרו בנוסף כי מכוניות שיחסמו את התנועה יגררו וחוסמי נתיבים יורחקו.
בהודעת רשות שדות התעופה צוין כי על המטוס היו נוסעים ואנשי צוות שחייהם והצלתם תלויים בצוותי החירום שעל הקרקע. במסגרת ההערכות לנחיתת חירום הגיעו הלילה לנמל התעופה עשרות אמבולנסים, לוחמי אש, משטרה וצוותי חירום מכל גוש דן ומירושלים ונערכו לנחיתת המטוס, שכאמור נחת בשלום.
בהמשך פרסמו ברשות השדות התעופה כי הקצו שטח סמוך לטרמינל 1 צפונית לרחוב דרור ומזרחית לשדרות העלייה עבור ההפגנה מחר, הרחק מטרמינל 3 - שם מרבית הטיסות ממריאות או נוחתות. ברשות שדות התעופה הדגישו כי הם המוסמכים לקבוע את מיקום התקהלות המפגינים מחוץ לנתב"ג. בנוסף הדגישו כי דלפקי הצ'ק-אין לטיסות ייפתחו כמתוכנן, שלוש שעות לפני מועד הטיסה, וכי הרשות תתגבר את כוח האדם בטרמינל במטרה לסייע לנוסעים.
המפגינים הגיבו לפרסום של רשות שדות התעופה בזעם, ואמרו שמבחינתם זהו צעד נוסף בניסיון לעקר את המחאה. בנוסף אמרו מארגני ההפגנה כי הגבלה של 5,000 בני אדם היא לא מעשית. "אין לנו מושג כמה יגיעו. זה לא מכירת כרטיסים להופעה, מדובר בהפגנה. שכל מי שרוצה להביע את מחאתו יגיע לנתב"ג". המארגנים מתכוונים לבקש ייעוץ משפטי בנוגע למיקום ההפגנה.
4 צפייה בגלריה
מחאה בנתב"ג
מחאה בנתב"ג
"יש אין סוף דרכי גישה צדדיות לתוך השדה". ההפגנה הקודמת בנתב"ג
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
שטח ההתקהלות בו יפגינו נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג
שטח ההתקהלות שהקצו ברשות שדות התעופה להפגנה מחר
(צילום: דוברות שדות התעופה)
"אמש ראינו עד כמה נמל התעופה הוא מקום עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד הנוגעת ישירות לחיי אדם", אמר כהן לתקשורת. "נמל התעופה יכול להפוך בתוך שניות למקום שבו מופעל נוהל חירום שחיי מאות אנשים תלויים בו. אמש ראינו שוב הוכחה לכך, כאשר הוכרז מצב חירום ולשדה הוזנקו עשרות אמבולנסים, רכבי חירום, הצלה ובטחון מכל רחבי גוש דן וירושלים.
"אם חס וחלילה נמל התעופה היה חסום והכניסה אליו הייתה פקוקה כוחות הביטחון וההצלה לא היו מסוגלים להיכנס במהירות לשדה ולהיערך בהתאם, והיינו יכולים להיות באירוע של מאות הרוגים ופצועים. נמל תעופה בן גוריון הינו מקום בעל רגישות מבצעית ממדרגה ראשונה. חסימתו, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים בקטסטרופה בינלאומית לכן אסור לחסום את נתב"ג".
מובילי קבוצת המחאה נגד המהפכה המשפטית, "כוח קפלן", הגיבו אף הם להודעות אלו כשאמרו כי הן אינן חוקיות. "פגיעה מכוונת בחופש המחאה מצד משרתיהם של בן גביר ומירי רגב. אנחנו קוראים לציבור הרחב להגיע בהמוניו לנתב"ג מחר, לא ניתן לאף אחד לפגוע בזכות המחאה. נפגין מחר כמתוכנן מחוץ לטרמינל 3 ונממש את זכותנו הדמוקרטית".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים היום הערכת מצב עם המפכ"ל, מפקד המחוז ונוספים, מהם לדבריו שמע "עד כמה טמונה סכנה בחסימת שדה התעופה בן גוריון". לדבריו, "המדיניות שלי ושל ממשלת ישראל ברורה: חופש ביטוי, מחאה, צעקות - בוודאי. אבל לחסום ערים ורחובות ולשתק את שדה התעופה זו פגיעה בביטחון המדינה. אני מצפה מהמשטרה לאכוף את החוק ולפעול לכך שלא תהיה כניעה מפני פורעים ואנשים שרוצים לפגוע בדמוקרטיה".
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג מחכים למזוודות
נוסעים בנתב"ג מחכים למזוודות
"הם הלכו כמו עדר בשדה, ללא ליווי של נציג חברת התעופה". נתב"ג, ארכיון
(צילום: חו"ל מהודר)

הנוסעים שנאלצו להישאר בארץ: "פשוט השאירו אותם באזור איסוף המזוודות"

בתוך כך, ל-ynet הגיעו עדויות מצד מספר נוסעים בטיסה שאינם תושבי ישראל, שנאלצו לבלות את הלילה בנתב"ג. לטענת קרובי משפחתם, היחס אליהם, חלקם בני מעל לשבעים היה בלתי אפשרי תוך שהם נאלצו לצאת מאזור איסוף הכבודה ולבלות את הלילה והיום בשדה.
קרובי משפחתם טענו ליחס לא הולם מצד רשות שדות התעופה וחברת יונייטד, כשחלק מהנוסעים בטיסה היו בני למעלה משבעים. "היו פה שמונה אורחים שלי ושל אשתי שהיו על הטיסה המדוברת", מספר אלי רומן מהמרכז. "בעוד שהישראלים נסעו הביתה, האמריקנים הלכו כמו עדר בשדה, ללא ליווי של נציג חברת יונייטד".
לדברי רומן לבני משפחתו לא הוצע מלון ללון בו וגם לא אוכל או שתייה בשדה. "פשוט השאירו אותם באזור איסוף המזוודות והיחס הזה הוא מה שהם יזכרו, יותר מכל מהסיקור בארץ". לדבריו, רק בשעות הבוקר הגיע אליהם נציג של החברה, שלטענתו התייחס אליהם באופן מעליב. "הוא אמר להם שיש טיסה אחרת שיוצאת ב-12:30, אך אם הם עוברים אליה עליהם יהיה לשלם על שינוי הטיסה. זו התנהגות שהיא מתחת לכל ביקורת".
מ"יונייטד איירליינס" נמסר: "אנו מצטערים על אי-הנוחות שנגרמה לנוסעים. צוות יונייטד נשאר בדלפקים עד השעה 4 לפנות בוקר, חילק שוברי הסעדה, והציע החזרי תשלום למי שהחליט ללון את הלילה בבית מלון. כמו כן הוצעה טיסה אחרת של יונייטד שיצאה מתל אביב בבוקר, או לשוב בערב לטיסה החלופית שתצא בשעה 22:30".
ברשות שדות התעופה טרם הגיבו לאירוע.