ההר התעורר אחרי 800 שנה

הפעילות בהר הגעש שהתפרץ אתמול בדרום-מערב איסלנד פחתה היום, אבל הלבה שפלט ההר ממשיכה לזרום במורדותיו, והנשיא האיסלנדי הזהיר בנאום לאומה כי על תושבי חצי האי רייקיאנס, שבו התפרץ ההר, להיערך ל"תקופה מפחידה שהחלה". הייתה זו ההתפרצות השנייה של ההר בתוך פחות מחודש, אחרי שבנובמבר התעוררה המערכת הגעשית בו לאחר כמעט 800 שנים שבהן הייתה רדומה.

14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש
איסלנד התפרצות הר געש
קם לתחייה אחרי 800 שנה. התפרצות ההר אתמול
(צילום: Icelandic Department of Civil Protection and Emergency Management / AFP)
14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש בתים בוערים ב גרינדוויק
איסלנד התפרצות הר געש בתים בוערים ב גרינדוויק
בתים בוערים בפאתי גרינדוויק, אחרי ההתפרצות
(צילום: Halldor KOLBEINS / AFP)
14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש
איסלנד התפרצות הר געש
(צילום: Icelandic Coast Guard/Handout via REUTERS )
ההתפרצות אתמול אירעה בסמוך לגרינדוויק, עיירה בת כ-4,000 תושבים השוכנת כ-40 קילומטרים מהבירה רייקיאוויק. היא גרמה לכמה בתים בפאתי העיירה להישרף, אבל כמו בדצמבר הרשויות מיהרו לפנות את התושבים שעות לפני שההר החל לפלוט לבה ואפר, הודות לסימנים מקדימים, ואיש מהתושבים לא נפגע. עם זאת דווח על נעדר אחד, פועל שלפי הדיווחים נפל לסדק שנפער בהר בעקבות ההתפרצות.
"יום שחור" הייתה הכותרת שהתנוססה היום על עמוד השער של העיתון האיסלנדי "מורגונבלדיד", ובנאומו אמש לאומה הזהיר נשיא איסלנד גודני ת' יוהנסון כי ארצו מתמודדת עם "כוחות טבע אדירים" שעוד יתנו את אותותיהם בהמשך. מומחים מדגישים כי אף שהיום פחתה הפעילות הגעשית, כלל לא בטוח שההתפרצות הסתיימה. בעקבות ההתפרצות בדצמבר הקימו הרשויות חומה שתגן על התושבים בסמוך להר, ולפי דיווחים קו הביצורים הזה הצליח לחסום אתמול את רוב הלבה.
14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש
איסלנד התפרצות הר געש
(צילום: Icelandic Coast Guard/Handout via REUTERS )
14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש ציוד כבד לבניית חומה ש תגן
איסלנד התפרצות הר געש ציוד כבד לבניית חומה ש תגן
(צילום: EPA/ANTON BRINK)
14 צפייה בגלריה
איסלנד התפרצות הר געש
איסלנד התפרצות הר געש
(צילום: Icelandic Department of Civil Protection and Emergency Management / AFP)
איסלנד שוכנת על אי הממוקם בנקודה של פעילות געשית ערה בצפון האוקיינוס האטלנטי, והתפרצות געשית מתרחשת בה בממוצע אחת לארבע או חמש שנים. ההתפרצות הדרמטית ביותר של השנים האחרונות הייתה זו של הר הגעש אייאפיאטלאייקוטל ב-2010, אז פלט ההר ענן אדיר של אפר געשי שהתפשט בשמי האוקיינוס האטלנטי ומערב אירופה וגרם לשיבושי טיסות במשך חודשים ארוכים.

אחרי המכה לסין בטייוואן: נאוּרוֹ הקטנה עוברת צד

הבחירות שנערכו בסוף השבוע בטייוואן, ושבהן ניצח מועמד מפלגת השלטון לאי צ'ינג-טה, שסין הזהירה כי הבחירה בו עלולה להוביל למלחמה בין בייג'ינג לטייוואן, ממשיכות לעורר סערות דיפלומטיות. משרד החוץ הסיני ושגרירויות סין ברחבי העולם תקפו ביממה האחרונה ממשלות זרות שבירכו את לאי על ניצחונו בבחירות, ושר החוץ הסיני וואנג יי מיהר להצהיר כי "טייוואן לעולם לא תהיה מדינה" – אלא תהיה חלק מסין בלבד.
14 צפייה בגלריה
טייוואן בחירות מועמד מפלגת השלטון DPP לאי צ'ינג טה אזהרה מ מלחמה עם סין
טייוואן בחירות מועמד מפלגת השלטון DPP לאי צ'ינג טה אזהרה מ מלחמה עם סין
לאי צ'ינג-טה, שניצח בשבת. בייג'ינג: "לעולם לא תהיו מדינה"
(Yasuyoshi CHIBA / AFP)
זעם מיוחד עוררה בסין הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שבירך את לאי ואמר כי וושינגטון מצפה להמשיך את השותפות שלה עם טייוואן. "דבריו של בלינקן הם מסר שגוי מאוד לכוחות הבדלניים הפועלים למען עצמאות טייוואן", מסר משרד החוץ הסיני. בשבת גינתה סין את שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון, אחרי שזה בירך את לאי ואמר כי הבחירות היו "עדות לדמוקרטיה התוססת של טייוואן". בייג'ינג תקפה אז: "אנו מפצירים בבריטניה להכיר בכך שטייוואן היא מחוז בסין, ולחדול מהצהרות המהוות התערבות בענייניה הפנימיים של סין".
טייוואן, נזכיר, הוא האי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין" אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. רוב תושבי טייוואן מביעים מאז התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין. ממשלת טייוואן מדגישה כי רק לתושבי האי יש הזכות לקבוע את עתידם, והיא דוחה בתוקף את הלחצים שמפעילה עליה בייג'ינג להתאחד. המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט על טייוואן בכוח הזרוע, ואף שהנשיא שי ג'ינפינג קרא בשנים האחרונות לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן היא "בלתי-נמנעת".
בבחירות בשבת התמודדו זה מול זה לאי, הנחשב למי שפועל לחיזוק עצמאותה של טייוואן, ומועמד האופוזיציה הואו יו-איה, שמפלגת ה-KMT שלו נחשבת ידידותית יותר לסין. לקראת ההצבעה הזהירה בייג'ינג את הטייוואנים כי מדובר בבחירה שעשויה להכריע אם פניהן של השתיים למלחמה או שלום. אף שגם כעת לא צפוי לאי להצהיר בהפגנתיות על עצמאות טייוואן, בייג'ינג חוששת שתחת שרביטו תקדם ממשלת האי מדיניות שתחזק את עצמאותה בפועל, בין השאר באמצעות רפורמות בתחומי התרבות והחינוך, שירחיקו את הטייוואנים מתרבותה של סין. היא מכנה את לאי "בדלן מסוכן".
14 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור אצל נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור אצל נשיא סין שי ג'ינפינג
שי ג'ינפינג עם נשיא רוסיה פוטין. ההשתלטות על טייוואן "בלתי-נמנעת"
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV /SPUTNIK/KREMLIN POOL)
מנגד קיבלה היום סין חיזוק דיפלומטי, כשעוד מדינה – הפעם נאוּרוֹ שבאוקיינוס השקט – נכנעה ללחץ שלה, והודיעה שהיא מבטלת את ההכרה שלה בטייוואן ומעתה מכירה במשטר בבייג'ינג כמייצג את העם הסיני כולו. משמעות הצעד היא שכעת נותרו לטייוואן רק 12 מדינות שמקיימות איתה יחסים דיפלומטיים רשמיים.
ממשלת נאורו הקטנטנה, מדינה בת 12,500 אלף תושבים, הודיעה כי היא נוקטת את הצעד כדי לשפר את יחסיה עם סין, בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלה. גורמים בממשל הטייוואני טענו בתגובה כי סין בחרה במיוחד את המועד הרגיש של אחרי הבחירות כדי להעביר את נאורו לצד שלה, וכינה זאת "אמבוש" ו"התקפה על הדמוקרטיה". לדברי גורמים בטייוואן, סין פיתתה את נאורו לצעד באמצעות הבטחות כספיות, ומציעה למדינה הקטנה 100 מיליון דולר בשנה.
מעבר הצד של נאורו בא כשברקע ארה"ב וסין מתחרות זו בזו על השפעה באוקיינוס השקט. ב-2019 היו אלה קיריבטי ואיי סולומון, גם כן מדינות אי באוקיינוס השקט, שזנחו את הקשרים הרשמיים עם טייוואן לטובת שדרוג היחסים עם סין. 12 בעלות הברית הדיפלומטיות הנותרות של טייוואן כוללות את הוותיקן, גואטמלה, פרגוואי, פלאו, טובאלו ואיי מרשל.

מפתים ב"טינדר", מסממים ושודדים

תיירים זרים המגיעים לקולומביה נקראים בימים אלה לנקוט משנה זהירות כאשר הם משתמשים באפליקציות דייטינג במדינה, בעקבות מותם מעורר החשד של לפחות שמונה אזרחים אמריקנים שם בתוך כחודשיים. שגרירות ארה"ב הזהירה כי לפחות כמה משמונת מקרי המוות אירעו אחרי שהאזרח האמריקני הכיר אדם כלשהו באפליקציית היכרויות, נפגש איתו, סומם – ואז מת או נרצח. "אזרחים אמריקנים רבים בקולומביה סוממו, נשדדו ואפילו נרצחו על-ידי הדייטים הקולומביאניים שלהם", הזהירה השגרירות בבוגוטה.
14 צפייה בגלריה
טואו גר צ'יונג קומיקאי מ מינסוטה נרצח קולומביה אפליקציות דייטינג
טואו גר צ'יונג קומיקאי מ מינסוטה נרצח קולומביה אפליקציות דייטינג
טואו גר צ'יונג, הקומיקאי ממינסוטה שהתקשר מקולומביה להודיע שנחטף - ונמצא מוטל דקור ומת בוואדי
לפי השגרירות האמריקנית, שמונת מקרי המוות אינם קשורים כנראה זה לזה, ובכל אחד מהם פותה הקורבן – בהנחה שאכן נרצח – על ידי אנשים אחרים. אזרחים אמריקנים פותו בין השאר לברים, מלונות ומסעדות באמצעות אפליקציות כמו טינדר, ואז סוממו ונשדדו. המקרים אירעו בין השאר במדיין, קרטחנה ובוגוטה, אבל לפי החשד זהו רק קצה הקרחון, משום שרבים מהקורבנות של מעשי הונאה מהסוג הזה שלא מתו – נבוכים מכדי להתלונן במשטרה.
לפי ה"ניו יורק פוסט" האמריקני, אחד משמונת הקורבנות שעליהם דיווחה השגרירות הוא כנראה טו גר צ'יונג, קומיקאי ממינסוטה, שנרצח במדיין. לפני הרצח פרסם משם תמונות שלו עם צעירות קולומביאניות. ב-10 בדצמבר התקשר לחבריו בארה"ב כדי לדווח שנחטף ושמאיימים לירות בו מטווח אפס. החטופים דרשו תמורתו כופר של 8 מיליון פסו קולומביאני (כ-2,000 דולר), וימים אחדים אחר כך הוא נמצא מת בוואדי, כשעל גופתו דקירות רבות וסימני חבטה מחפץ קהה.
14 צפייה בגלריה
סמל טינדר
סמל טינדר
סם נטול ריח שאחריו לא זוכרים דבר. לפעמים הכול מתחיל בטינדר
(צילום: unique_Illustrate_95 / Shutterstock)
לפי שגרירות ארה"ב מספר הגניבות נגד זרים בקולומביה זינק ב-200% בשליש האחרון של שנת 2023 ביחס לשנה שלפני כן, ומספר מקרי האלימות נגד זרים זינק ב-29%. ב"גרדיאן" הבריטי מדווחים כי כנופיות הפשע במדינה הדרום אמריקנית משתמשות לעתים לצורך מעשי השוד שלהן בסם סקולפולמין, המופק מצמח הסולנמום ומכונה בורונדגנה. באמצעותו גורמים אנשיהן לקורבן לאבד שליטה, ואז מלווים אותו לדירתו ושודדים ממנו את כל כספו ופריטי הערך שברשותו. לפי ה"גרדיאן", בשנה האחרונה חל גידול חד במקרי השוד של אזרחים זרים במדיין שבהם נעשה שימוש בבורונדגנה, סם נטול ריח שאפשר להחדיר בקלות למשקה של הקורבן, וכך להותיר אותו חסר הכרה למשך 24 שעות, שאחריהן הוא אינו זוכר דבר מהאירוע.

ניהל את ביה"ס 30 שנה, ונרצח כשהגן על תלמידיו

בארה"ב הלך לעולמו דן מרבורגר, מנהל בית הספר באייווה שב-4 בינואר הגן על תלמידיו מפני נער בן 17, אף הוא תלמיד המוסד, שפתח במסע ירי בקפטריה של בית הספר. הנער, דילן באטלר, הספיק לרצוח את הילד אהמיר "סמיילי" ג'וליף בן ה-11 ולפצוע עוד שישה, ולבסוף התאבד. לפי העדויות, מרבורגר העמיד עצמו כחיץ בין באטלר לבין תלמידים אחרים, וכך מנע נפגעים נוספים. "דן הפסיד בקרב שלו", ספדה לו אשתו בהודעה על מותו, "הוא נלחם קשה ונתן לנו עשרה ימים נוספים שננצור לעד".
14 צפייה בגלריה
ארה"ב אייווה דן מרבורגר מנהל בית ספר מת מפצעיו אחרי ש הגן על תלמידיו מפני נער שיצא למסע ירי
ארה"ב אייווה דן מרבורגר מנהל בית ספר מת מפצעיו אחרי ש הגן על תלמידיו מפני נער שיצא למסע ירי
ארה"ב אייווה דן מרבורגר מנהל בית ספר מת מפצעיו אחרי ש הגן על תלמידיו מפני נער שיצא למסע ירי
14 צפייה בגלריה
ארה"ב אייווה רצח הילד אהמיר ג'וליף על ידי הרוצח דילן באטלר בית ספר
ארה"ב אייווה רצח הילד אהמיר ג'וליף על ידי הרוצח דילן באטלר בית ספר
מימין: הנער הרוצח דילן באטלר. משמאל: הילד אהמיר "סמיילי" ג'וליף שאותו רצח
רבים פרסמו הודעות תמיכה במשפחתו של מרבורגר, בכלל זה מושלת אייווה קים ריינולדס. "המדינה שלנו כולה שבורה מהידיעה על מותו של דן. הוא הגן באומץ על תלמידיו, ובסופו של דבר הקריב את חייו למענם. הוא ייזכר לנצח בשל חוסר האנוכיות ומעשי הגבורה שלו". המושלת הרפובליקנית הורתה להוריד את כל הדגלים במוסדות הממשל באייווה לחצי התורן, לזכרו של מרבורגר, ששימש כמנהל בית הספר במשך כמעט 30 שנה, מאז 1995.
חבריו לספסל הלימודים של הרוצח באטלר סיפרו כי הוא סבל מהצקות במשך שנים וכי המורים וההנהלה לא עשו דבר כדי להגן עליו. שעות לפני מסע הירי בקפטריה פרסם באטלר בטיקטוק סרטון מתוך מה שנראה כחדר שירותים בבית הספר, ועליו הכיתוב: "עכשיו מחכים".

הוויקי-פוטין עולה לאוויר

התקשורת הרוסית דיווחה היום כי שלטונות רוסיה מתכוונים להשיק היום באופן מלא את Ruwiki – הגרסה שלהם לאנציקלופדיה המקוונת הפופולרית ויקיפדיה. הגרסה הניסיונית של האתר, שרק קהל מצומצם נחשף אליה עד כה, הועלתה באמצע השנה שעברה, ולפי העיתון הרוסי "קומרסנט" כבר עכשיו יש בה יותר ערכים מאשר בשלוחה הרוסית של ויקיפדיה המקורית.
14 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
קנסות על ויקיפדיה - ואתר משלו. פוטין
(צילום: AP Photo/Dmitry Serebryakov, shutterstock)
רוסיה הצהירה בעבר כי לפי שעה אין בכוונתה לחסום את הגישה משטחה לוויקיפדיה – אחד ממקורות המידע העצמאיים האחרונים שעוד זמינים לגולשים מתחומיה. עם זאת, מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה הידק הקרמלין את אחיזתו האדירה-ממילא בכלי התקשורת, בכלל זה אתרי האינטרנט, ובתי משפט רוסיים הטילו במסגרת זו על ויקיפדיה שלל קנסות בשל תכנים הנוגעים למלחמה באוקראינה. לא ברור לפיכך כמה זמן עוד תוכל האנציקלופדיה החופשית לפעול שם הלכה למעשה.
אתר החדשות הרוסי "איזבסטיה" דיווח בשבוע שעבר כי הערכים הנקראים ביותר עד כה ב-Ruwiki היו על אנשים שמתו ב-2023, ההסלמה בסכסוך הישראלי-ערבי, "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה (כפי שרוסיה מכנה את הפלישה שלה לשם) והסרטים המכניסים ביותר ברוסיה. לפי הנתונים, הגולש הממוצע העביר יותר משש דקות באתר.