יממה לאחר פרסום דוח מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, שהטיל על ראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות אישית - שר הביטחון יואב גלנט שיגר אליו מסר מרומז במהלך נאומו אחר הצהריים (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים בבה״ד 1. "יכולת להוביל טמונה גם בהפנמה שנשיאה באחריות היא מקור הסמכות", אמר גלנט בנוכחות נתניהו, שלא התייחס עד כה לאחריות שהוטלה עליו בעניין. ynet שידר את הטקס בשידור חי.

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו בטקס: "קצינות וקצינים יקרים, שרשרת הדורות של גיבורי ישראל הכינה אתכם לרגע הזה. יש בכם תודעת שליחות, יש בכם רוח כבירה ויש בכם רצון להשלים את המשימה שלמענה יצאתם לקרב. נמשיך להכות באויבנו עד הסוף, עד הניצחון המוחלט. בטבילת האש שעברתם בחודשי המלחמה הפגנתם אומץ לב, מקצועיות, דבקות במשימה, חתירה למגע, התקפיות, יוזמה ונחישות. במילה אחת - גבורה. אנחנו בעיצומה של מלחמה שאין צודקת ממנה. הממשלה קבעה את מטרות הלחימה ואתם בשטח פועלים להשיגן - חיסול שלטון הרשע של חמאס, החזרת כל חטופינו הביתה ומניעת כל איום עתידי מעזה למדינת ישראל.
"במלחמה הזו צבא היבשה נמצא במוקד העשייה, בקרבות פנים אל פנים בחיסול המחבלים, בהשמדת תשתיות טרור, בהרס מנהרות, במרדף בלתי פוסק אחרי רבי המרצחים ובניסיונות לאתר חטופים. היום אני רוצה לומר לכם במילים ברורות - צה"ל ימשיך לפעול מול כל גדודי החמאס בכל רחבי הרצועה, וזה כולל את רפיח - המעוז האחרון של חמאס. מי שאומר לנו לא לפעול ברפיח אומר לנו להפסיד במלחמה, וזה לא יקרה".
4 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
טקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
נתניהו, גלנט והלוי בבה"ד 1. שר הביטחון עקץ את ראש הממשלה
(צילום: הרצל יוסף)
ראש הממשלה הוסיף: "בד בבד נפעל בתקיפות בגזרות האחרות מול כל מי שמבקש להשמידנו, כולל מחזית הצפון. מי שלא השתכנע מנחת זרוענו - מוטב שיסתכל מה שקורה למעוזי אויבינו. הם הביאו על עצמם חורבן חסר תקדים. מי שדיבר על קורי עכביש פוגש היום אריות. וכן, יש לחץ בינלאומי והוא גובר, אבל דווקא כשהלחץ הבינלאומי גובר אנחנו צריכים לצופף את השורות בינינו. אנחנו חייבים לדחות יחד את הניסיון להטיל על צה"ל את האחריות לפשעי החמאס. חמאס הוא זה שרצח, טבח ואנס את אחינו ואחיותינו. חמאס הוא זה שחטף, חמאס הוא זה שמבצע פשעי מלחמה נגד עמו שלו ונגד עמנו.
"אנחנו נלחמים במפלצות הללו כדי להבטיח את עצם קיומנו, ובו בזמן מגינים על הערכים המקודשים ביותר של העולם החופשי והחברה האנושית כולה. לכן אני אומר למנהיגי העולם - כשאנחנו מנצחים את מרצחי 7 באוקטובר אנחנו מונעים את 11 בספטמבר הבא, וראוי שכל העולם התרבותי יתמוך בצה"ל ובמדינת ישראל. בהמשך נלמד את כל לקחי 7 באוקטובר, נעשה זאת באופן גלוי, אך מולנו מטרה אחת ברורה ומיידית - השגת הניצחון המוחלט במלחמה".
אחרי נתניהו עלה לדבר שר הביטחון יואב גלנט. "צוערות וצוערים יקרים, אתם מוסמכים היום כקצינים בצה"ל בעיצומה של מלחמה קשה", הוא אמר. "חמישה חודשים בדיוק מאז תחילת המלחמה, מפקדי ולוחמי צה"ל נלחמים ברצועת עזה, בגבול הצפון, ביהודה, בשומרון וגם בזירות מרוחקות ומאתגרות. אנו הולכים ומשיגים את מטרות המלחמה - פירוקו של החמאס כגוף צבאי ושלטוני והשבת כל החטופים".

לדברי גלנט, "תוצאות המלחמה הצודקת והחשובה הזו יחתמו פרק בהיסטוריה של מדינת ישראל ויהוו ראשית צירים לתהליכים שיימשכו שנים ארוכות בכל הקשור למעמדה האסטרטגי של מדינת ישראל במזרח התיכון - ליחס שנקבל מצד ידידינו ולהרתעה שניצור מול אויבנו. זו מלחמה על הבית, על ערכינו כעם ועל זכותנו להתקיים כחברה יהודית ודמוקרטית בלב אזור עוין. אין לנו זכות מוסרית לעצור עד שנכריע את החמאס בכל חלקי רצועת עזה ונשיב את החטופים. זו מלחמה של עמידה עיקשת ונחישות לאומית, ולצערנו היא כרוכה גם בתשלום מחיר כבד".
שר הביטחון גיבה את הרמטכ"ל הלוי על סבב המינויים בצה"ל בזמן התחקורים על מחדל 7 באוקטובר: "נמשיך לבנות את צה"ל ונציב בכל המערכים מפקדים אשר תכונות אלו מייצגות את דמותם ודרכם. גם בשעת מלחמה, צה"ל זקוק להתחדשות ולהמשכיות. נעשה זאת תוך תעדוף מוחלט של הערכים המרכזיים המהווים את מצפן הפעולה של מפקדי צה"ל - אומץ לב, דוגמה אישית, יוזמה, התקפיות, נחישות ורוח קרב. מי שמצטיין במלחמה - יקודם, בכל הדרגות ובכל התפקידים. אני תומך ונותן גיבוי מלא לרמטכ״ל- רב-אלוף הרצי הלוי על הובלת תהליך ההתחדשות ושיבוץ הקצינים במערכים השונים, לצד תהליך התחקור הפנימי הנחוץ להפקת הלקחים ולתפקוד צה"ל בכל משימותיו״.
בנאומו גלנט עקץ את נתניהו, שלא לקח אחריות על מחדל 7 באוקטובר - כמו גם על אסון מירון, שוועדת החקירה על אודותיו קבעה אתמול כאמור כי ראש הממשלה נושא באחריות אישית למחדל. "קצינות וקצינים יקרים, המחויבות להוביל ולהנהיג, והזכות לפקד ולחנך, הן שהופכות את המעמד הזה, את היום בו אתם הופכים מחיילים לקצינים, לאירוע משמעותי ומכונן בחייכם. זכרו לעולם, היכולת להוביל טמונה בשלושה דברים: הדבקות במשימה, הדוגמה האישית וההפנמה כי הנשיאה באחריות היא מקור הסמכות", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
טקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
"יכולת להוביל טמונה גם בהפנמה שנשיאה באחריות היא מקור הסמכות". גלנט ונתניהו בטקס בבה"ד 1
(צילום: הרצל יוסף)
גלנט התייחס גם למחלוקת סביב חוק הגיוס ואמר כי "כולם חייבים לשאת בנטל". לדבריו, "לגיוס ולשירות משמעותי בצה״ל יש חשיבות ומשמעות גדולה במדינת ישראל. המלחמה והאתגרים הביטחוניים הניצבים לפנינו מחייבים אותנו לנשיאה משותפת בעול השירות - כולם חייבים לשאת בנטל. כל חלקי העם".
הרמטכ"ל הלוי התייחס בנאומו למלחמה בעזה: "לשדה הקרב בחזית הדרום אין תקדים בדברי ימי מלחמות ישראל, ואולי גם בהיסטוריה של מלחמות העולם בעת המודרנית. המערכה בעזה היא עתירת אתגרים, וחלקם אינו מוכר לנו מהעבר. המענה שלנו ללחימה בשטח צפוף, מעל הקרקע ומתחתיה, מול אויב הנחבא בין אזרחיו ומוצא מסתור במבני ציבור הוא מענה מקצועי, מדויק ועוצמתי, המשלב אומץ לב ותחבולה. אנו משיגים בכל יום הישגים מבצעיים רבים וטובים, מכריעים אויב, הורגים את פעיליו ומפקדיו, מפרקים את יחידותיו ומשמידים תשתיות לחימה וטרור. כך נמשיך, כי זו מלחמה על הבית.
"מאז 7 באוקטובר אנחנו נלחמים כמעט ללא הפסקה, ולומדים כל הזמן. למדנו כי למרות המחיר הכבד הצלחנו להמשיך חזק ואיכותי ולהשתפר כל הזמן. למדנו כי תחת כל יכולת שנפגעה, הקמנו שתיים תחתיה. למדנו כי שותפויות מבצעיות וצימודי אש, מודיעין ותמרון הם מכפיל כוח, שהוא חזק לעיתים אפילו יותר מהזהות היחידתית. ושוב נוכחנו כי אין תחליף לפעולה מתואמת ומשותפת של זרועות האוויר, היבשה והים".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
בנימין נתניהו ויואב גלנט בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 68
"לא די לשבח את הגיוון הקיים בצה"ל, אלא לקרוא להרחיבו ולהוסיף אליו משרתים מכל קצוות החברה". הרצי הלוי בטקס
(צילום: אילנה קוריאל )
הלוי התייחס לכישלון של מערכת הביטחון ב-7 באוקטובר, אחרי שמוקדם יותר צה"ל הודיע כי פתח בתחקיר מתקפת הפתע של חמאס והאירועים שקדמו לה. "'אנטי-שבירות' היא היכולת להתחזק אחרי התמודדות עם מצב קשה ולהשיב מכה אחת אפיים", הוא אמר. "בצה"ל, המרכיב העיקרי שמאפשר אנטי-שבירות הוא איכות המפקדים ורוח הלחימה של החיילים, המכירים בגודל השעה, יודעים בעבור מה הם נלחמים ועושים זאת במקצועיות רבה. קצינים וקצינות – כדי להכין את המחלקות ואת הצוותים שלכם להיות אנטי-שבירים, עליכם לבנות כך תחילה את עצמכם, לדעת גם לספוג ומכאן לצאת קדימה בעוצמה.
"כאשר פרצה המלחמה, צה"ל פעל באופן אנטי-שביר. ההתחלה היתה קשה, נכשלנו, שילמנו מחיר גבוה ומיד לאחר מכן התעשתנו, יצאנו להתקפה, יזמנו ומאז אנחנו הולכים ומתחזקים. מתוך תחושת האחריות, נישיר בקרוב מבט אל האירועים הקשים של פתיחת המלחמה ואל אלה שקדמו לה, ונשאל באומץ כיצד לא מנענו את המפגש בין אויב לאזרחים ואת תוצאותיו הקשות. נתחקר ונלמד, כדי להתמודד טוב יותר עם האיום הרב-זירתי הניצב בפנינו. זוהי חובתנו לכל מי שנלחם עד היום, ולמי שיילחם מעתה ואילך בכל אחת מזירות המלחמה".
הלוי דיבר בנאומו גם על הרחבת השירות בצה"ל לכל חלקי החברה, ובכך רמז למחלוקת סביב חוק הגיוס: "גם בטקס הזה עולים משורות המסדר והקהל פניה היפים והמגוונים של החברה הישראלית. בעת הזו לא די לשבח את הגיוון הקיים בצה"ל, אלא לקרוא להרחיבו ולהוסיף אליו משרתים מכל קצוות החברה. זהו צו השעה, לא רק כי צה"ל זקוק למלא את השורות החסרות ולהרחיב גיסותיו, אלא בעיקר לשם חיזוק הלכידות החברתית, מקור חוסננו ועוצמתנו ומרכיב חשוב באנטי-שבירות הישראלית. זה המצב הראוי לחברה כמו שלנו בשעת המבחן שלה, וצה"ל יידע היטב לקדם אותו בברכה ולתת כל מענה שיידרש להצלחתו".
היום בצהריים הודיע צה"ל, חמישה חודשים בדיוק אחרי מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ופשיטת מחבלי ארגון הטרור על יישובי הדרום, כי תחקיר המלחמה יוצא לדרך.
התחקיר יתמקד באירועי שלושת הימים הראשונים של המלחמה - והאירועים שקדמו לה - ממרץ 2018. התחקיר, כך מעריכים, ייארך כשלושה חודשים. השאיפה היא שהתחקיר יוצג לרמטכ"ל הרצי הלוי החל מתחילת חודש יוני. "כשלנו, אם לא ננתח באומץ נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל", אמר הרמטכ"ל.
ארבעה מוקדי תחקיר מרכזיים נקבעו: התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל ממרץ 2018, אז החלו "צעדות השיבה" סמוך לגדר המערכת - כשמוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התוכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה; המודיעין ותפיסת האויב מ-2018 ועד לפרוץ המלחמה - כשמוקד תחקיר זה יכלול מספר נושאים כגון הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו"איפכא מסתברא" בכל הדרגים.
כמו כן יתוחקר גם המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל 7 באוקטובר ובימים שקדמו לו - כשמוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב; וגם פרק הזמן שבין 7 באוקטובר ועד 10 באוקטובר, אז הושגה שליטה ביישובי הדרום - כשמוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה"ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות סדר הכוחות, פקודות ופיקוד ושליטה.