יומיים לאחר מתקפות השרים בישיבת הממשלה על היועצת המשפטית לממשלה, שבסיומן נדרשה להעביר הנחיות עד היום (שלישי) ביחס לטיפול בחסימת נתב"ג, פורסמה חוות דעת מטעם היועמ"שית שלמעשה מכשירה את ההפגנות בשדה התעופה. כך נחשף ב-ynet.
"אין סמכות למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום", נכתב במסמך שפרסמה המשנה של גלי בהרב-מיארה. במסמך צוין גם כי יש לקבוע תנאים לקיום ההפגנה, "בכפוף לכך שהזכות להפגין תוגבל רק כשיש הסתברות קרובה לוודאית לפגיעה קשה בסדר הציבורי".
בעקבות זאת ארגוני המחאה הודיעו: "קוראים לכולם להגיע ב-16:00 לנתב"ג לעצור את הדיקטטורה". גם שרת התחבורה מירי רגב הגיבה: "אני אשנה את החוק, נתב"ג אינו קניון ולא מרחב ציבורי".
בחוות הדעת של המשנה ליועמ"שית אביטל סומפולינסקי, היא כתבה כי "נקודת המוצא היא שנתב"ג הוא מרחב ציבורי - במקומות שבהם יש גישה לכל אחד מהציבור - ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה.
4 צפייה בגלריה
בונות אלטרנטיבה מפגינות בנתב"ג
בונות אלטרנטיבה מפגינות בנתב"ג
הפגנת "בונות אלטרנטיבה", הבוקר בנתב"ג
(צילום: מישל בראונשטיין)
4 צפייה בגלריה
הפגנות מהפכה משפטית נתב"ג
הפגנות מהפכה משפטית נתב"ג
המחאה בשבוע שעבר בנתב"ג
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
"לצד זאת, יש לקחת בחשבון את הייחודיות של נתב"ג – בהיותו אזור ציבורי רגיש, בשל החשיבות להבטיח לציבור להיכנס ולצאת מישראל, ועל רקע הצרכים הביטחוניים והבטיחותיים המאפיינים את המקום. מאפיינים ייחודיים אלה צריכים לבוא לידי ביטוי במסגרת האיזונים הקונקרטיים שיש לערוך ביחס לזמן, מיקום ואופן ההפגנות במקום".
המשנה ליועמ"שית כתבה כי "כאשר עולה צורך לקבוע תנאים להפגנות בתחום שטח נתב"ג, תנאים אלו מחייבים תיאום בין מנהל שדה התעופה לבין המשטרה, כפי שנעשה עד כה. בהתאם למערך החקיקה הקיים, למנהל רשות שדות התעופה או לגורם אחר אין סמכות על פי דין למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום".
לדבריה, "הטלת תנאים ומגבלות על קיום הפגנה כרוכה בפגיעה בזכות להפגין, אך ברור שאין המדובר בזכות מוחלטת, ומולה עומדים אינטרסים ציבוריים וזכויות אחרות. בהתאם לפסיקה ולהנחיית היועצת המשפטית לממשלה על המשטרה לקבוע תנאים של זמן, מקום ואופן ההפגנה בכפוף לכך שהזכות להפגין תוגבל רק כשיש 'הסתברות קרובה לוודאי לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי'.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
היועמ"שית בכניסה לישיבת הממשלה, שבסיומה נדרשה להעביר הנחיות
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתבג
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתבג
העימותים בנתב"ג, לפני שבוע
(צילום: חגי דקל)
"יש לאפשר למשטרה ולרשות שדות התעופה מרחב פעולה ליישם את האיזונים האמורים בשים לב לנסיבות הקונקרטיות, ולפעול בהתאם למיטב שיקול דעתם המקצועי והמבצעי, כפי שנעשה עד כה. הדבר נכון גם ביחס לטיפול במקרים של אי עמידה של המפגינים בתנאים שנקבעו להפגנה והפרות חוק אחרות ככל שיהיו, וזאת בשים לב לסמכויות של הגורמים המקצועיים בשטח ולהלכות שנקבעו בעניין זה".
במסמך שפרסמה המשנה ליועמ"שית כתבה כי "גורמי האכיפה מסרו כי בכוונת רשות שדות התעופה והמשטרה לקיים הערכת מצב, ולגבש את מתווה ההפגנה והתנאים לעריכתה בהתאם להערכת מצב ולמסגרת המשפטית הזו. לאור זאת, סוכם כי על גורמי המקצוע ברשות שדות התעופה וגורמי האכיפה במשטרה להמשיך ולפעול בהתאם לשיקולים מקצועיים ומבצעיים בקביעת תנאים לעריכת הפגנה בשטח נתב"ג, ולאכיפת תנאים אלה. כל זאת, כדי להבטיח את מימוש הזכות להפגין, בשים לב למאפיינים הייחודיים של נתב"ג ולמבחנים שנקבעו בפסיקה".
כאמור, אחרי פרסום חוות הדעת מטעם היועמ"שית, קראו ארגוני המחאה למפגינים להגיע ב-16:00 לנתב"ג. לפני כן הם פרסמו הנחיות למפגינים. "אם רוצים להפגין מתוך הרכב - סעו בנסיעה איטית לקומה השלישית, בצעו מספר סיבובים סביב מתחם הטיסות היוצאות, צפצפו, הוציאו את הדגלים מהרכב, צעקו 'דמוקרטיה' והראו שמדובר במחאה רכובה", כתבו.
השרה רגב הכריזה בתגובה לפרסום כי תפעל לשנות את החוק: "נתב"ג הוא נכס לאומי אסטרטגי, אשר מחייב התנהלות רגישה ומורכבת אל מול אתגרי התעופה השוטפים ואתגרי התעופה במצבי חירום. ציפיתי מהיועמ"שית לאפשר את ההתנהלות התקינה של המתקן ולא לתת יד לפורעי החוק, אשר התנהלותם יכולה להביא עד לסיכון חיי אדם".