המשלחת הישראלית שנמצאת בדוחא שבקטאר הסכימה לפשרה שהציעו האמריקנים לגבי מספר האסירים המחבלים שישוחררו מהכלא - וכעת ממתינים כולם לתשובת חמאס. בינתיים, ראש המוסד, ראש השב"כ והאלוף במיל' ניצן אלון ישובו הלילה מקטאר.
3 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
המחלוקות עדיין משמעותיות. ברנס וסינוואר
(צילומים: AP)
3 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין סמוך לקריה
(צילום: מאיר תורג'מן)
המשלחת, שהגיעה לדוחא יחד עם ראש ה-CIA ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר ומשלחת בכירה במצרים, ניהלה את המשא ומתן אחרי שהקבינט הסכים להרחיב את המנדט שניתן לה. במהלך השיחות התגלו פערים משמעותיים בנוגע לסוגיית מספר האסירים שישוחררו בתמורה לכל חטוף, אך כשארה"ב הציעה פשרה - ישראל השיבה בחיוב.
במקביל, באל-ג'זירה דווח מפי מקורות כי ישראל דחתה את דרישת חמאס להפסקת המלחמה, נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה וחזרת העקורים העזתים לבתיהם. לפי הדיווח, במסגרת עסקה בת שלושה שלבים שמציעה ישראל - שבה ישוחררו בשלב הראשון 40 חטופים ישראלים - כ-2,000 עקורים עזתים יחזרו מדי יום לצפון הרצועה, כשבועיים לאחר תחילת הביצוע. בנוסף הסכימה ישראל לשחרר חמישה אסירי עולם בעבור כל חיילת, לעומת דרישת חמאס לשחרור 30 אסירי עולם, ולגרשם מהארץ. לפי הדיווח ,ישראל דורשת לקבל את גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול בתמורה לשחרור אסירים מעסקת שליט שנעצרו מחדש.
ובצל ההמתנה לחמאס, כאמור, ראש המוסד, ראש השב"כ והאלוף במיל' ניצן אלון יחזרו הלילה מקטאר לישראל - אך צוותי העבודה המקצועיים של המוסד, שב"כ ואמ"ן נשארים בדוחא להמשך המו"מ. ההערכה היא שבגלל קשיי תקשורת, ייקח לסינוואר לפחות יומיים להשיב להצעה. בכירים בישראל אומרים כי הדבר לא מעיד על משבר, אך עדיין לא ברור אם ניתן יהיה "לסגור עניינים" בדוחא - שכן הכול תלוי בחמאס. להערכתם, הסיכויים לעסקה "פיפטי-פיפטי", והוויכוח המרכזי הוא על מספרי האסירים והחזרה לצפון הרצועה. ישראל גם מסרבת לבטל את "פרוזדור נצרים" שמחלק את הרצועה לשני חלקים, ומתעקשת לשמור על השליטה עליו.
בינתיים, כמה ממשפחות החטופים חסמו גם הערב את דרך בגין סמוך לקריה, כשבהמשך הצטרפו אליהן אלפי מפגינים מהעצרת נגד הממשלה בקפלן. הם הניפו שלט שעליו כתבו "169, הצילו, SOS", זכר למספר הימים שיקיריהם נמצאים בשבי חמאס. על הגשר מעל נכתב: "עסקה - או גזר דין מוות".
סוגיית שחרור האסירים היא אחת משתי נקודות המחלוקת המשמעותיות ביותר במשא ומתן, לצד חזרת התושבים לצפון רצועת עזה. כדי לפתור זאת, הצוותים המקצועיים עתידים להישאר בקטאר עוד ימים ארוכים - ורק בהתאם להתפתחויות יחליטו בישראל מתי להחזירם לארץ.
גורמים שמעורים במגעים אומרים כי בינתיים, למרות ההסכמה הישראלית לפשרה האמריקנית, ישנם עדיין חילוקי דעות משמעותיים במשא ומתן, ולא נרשמה עוד פריצת דרך. כבר שלשום, העידו הגורמים כי טרם נרשמה התקדמות משמעותית, אך ציינו כי יש התקדמות מדודה וחשובה בשיחות.
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
אל-ת'אני, ברנס, כמאל וברנע
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
ההחלטה על הרחבת המנדט התקבלה אחרי שראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון הזהירו מפני חוסר התקדמות אם לא תורחב - מה שאפשר בסופו של דבר את יציאת המשלחת. חבריה נפגשו עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני ושר המודיעין המצרי עבאס כמאל.
אתמול נפגש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לביקור בזק נוסף בישראל, עם חברי קבינט המלחמה, וקרא להם "לתת הזדמנות אמיתית למו"מ, כיוון שחמאס בכיוון הנכון". בלינקן הוסיף בפגישה כי אובדן הלגיטימציה של ישראל ייגבר כל עוד לא תקודם חלופה שלטונית. לדבריו, בישראל יודעים שחיסול חמאס זה גם במעשה מדיני ולא רק צבאי, לכן יש לפעול בנושא "היום שאחרי".
קריאתו של בלינקן הגיעה בין היתר על רקע הפסימיות שהביעו בישראל בתחילת השבוע, אז הציב הקבינט קווים אדומים סביב מספרי האסירים הנדונים בעסקה - וגורם בקיא בפרטים אמר כי "יציאת המשלחת לדוחא הבוקר רק מתניעה תהליך ארוך ומורכב. זו פעם ראשונה שהולך להיות משא ומתן פרטני על ההסכם וחייבים להבין שכל פסיק שמשתנה בו, כל מילת קישור, כל מילה וכל תוכן – ייקח הרבה מאוד זמן לנהל".
השתתף בהכנת הכתבה: מאיר תורג'מן