מזכירות הממשלה שיגרה אתמול (יום רביעי) מייל לכל שרי הממשלה, שבו הודיע להם כי "על מנת לייעל את ישיבות הממשלה ביום ראשון בכל הנוגע לסקירות ביטחוניות", השרים מתבקשים "להעביר שאלות עד יום חמישי בשעה 16:00 לראש מטה מזכיר הממשלה". בקרב השרים נרשמה תדהמה מההנחייה, לאחר שהרגישו כי מדובר בניסיון לעבור על שאלותיהם כדי לצנזר שאלות בעייתיות המבקרות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת מדיניותו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
אחד השרים האשים: "נתניהו מנסה להתחמק משאלות מביכות"
(צילום: מרים אלסטר)
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19
שר בכיר בממשלה אמר: "מצנזרים שרים כאילו אנחנו בסוריה. מי צריך ישיבות ממשלה אם הפכו את הממשלה לחותמת גומי שאסור לה לבקר את העומד בראשה?". שר אחר הוסיף כי "מדובר בהנחייה מוזרה שנועדה להבטיח מראש ששרים לא יעלו שאלות שלא נוחות לנתניהו ומביכות אותו. לשלוח שאלות ארבעה ימים לפני ישיבת הממשלה זה להעביר מסר לשרים שלא צריך לשאול שאלות קשות, ושאם מישהו יעז הוא כבר יקבל שיחת טלפון ויבקשו ממנו לרדת מזה כי השאלה לא במקום".
מנגד, במשרד רה"מ הכחישו שמדובר בניסיון לצנזור שאלות השרים. לטענתם, ההנחייה נולדה בעקבות שאלות ספציפיות שהפנו שרים לראש האגף האסטרטגי, האלוף אליעזר טולדנו, שמסר לשרים סקירה ביטחונית באחת מישיבות הממשלה כנציג צה"ל במקום הרמטכ"ל. טולדנו, שלא החזיק במידע הנחוץ, הבטיח לשרים לבדוק ולחזור אליהם עם תשובות, והציע שיעבירו לו שאלות מראש, כך שלפי צורך יערוך בירורים בנוגע למלחמה עם גורמים נקודתיים בצה"ל, וכך יוכל להשיב לשרים כבר בישיבת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
התעמתה עם ראש האגף האסטרטגי בצה"ל. השרה סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
השבוע אירעה תקרית בישיבת הממשלה לאחר שהשרה אורית סטרוק הפנתה שאלה פרובוקטיבית לאלוף טולדנו, ודרשה לדעת "האם ייתכן שמסיבות מצפוניות יש טייסים שאינם מסייעים לכוחות היבשה?". טולדנו התרעם בתגובה כי "בעיניי זו שאלה נוראית", והדגיש כי "התשובה הקצרה היא שאין דבר כזה. פשוט לא. אין טייסים שמסרבים לירות בגלל סיבות מצפוניות. התשובה הארוכה יותר היא שהסיוע האווירי לכוחות היבשה במלחמה הוא חסר תקדים. אני בטוח שאם תשאלי את המפקדים בשטח תקבלי את אותה תשובה".
סטרוק השיבה כי לא מקובל עליה שטולדנו מתח ביקורת על שאלתה, וטענה כי מדובר בשאלה שעלתה מהשטח. נתניהו התערב ואמר לטולדנו כי "התשובה שלך הייתה ברורה, וההערה שלך לא היתה במקום", והאלוף התנצל בתגובה.