3 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
משה (בוגי) יעלון ודוד ביטן
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי )
שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, שמעורב במחאה נגד המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה, תקף הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet radio את הצעת הפשרה שהציג אתמול נשיא המדינה יצחק הרצוג שכללה חמש נקודות כבסיס להידברות, והתנאי הבסיסי לה - הקפאת תהליך החקיקה.
לדבריו, "לאור מה ששמענו אתמול מהנשיא, באופן מאכזב, המחאה תגבר. הוא החליט להלך בין הטיפות, יצר סימטריה בין הצד הדורס לבין הצד הנדרס. חשבתי שהוא ידבר בשם מגילת העצמאות ושלטון החוק, ומהבחינה הזו הנאום היה מאכזב".
"מפאת כבודו של נשיא המדינה", אמר יעלון, "ראש הממשלה ושר המשפטים היו צריכים לעצור את החקיקה ואז לקיים דיון. הם לא רוצים לעשות את זה, משום שמה שמעניין אותם זה למלט נאשם מספסל הנאשמים, להכשיר שרץ שכבר חטא שלוש פעמים בשחיתות פוליטית ובג"ץ כבר אסר עליו להיות שר, ואף על פי כן הוא ממרה את פי החוק. את זה היה צריך להגיד בצורה מאוד ברורה".
יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת יואל אדלשטיין (הליכוד), קרא בציוץ שפרסם הבוקר לצדדים לא להתבצר בעמדותיהם ולהתחיל בהידברות. לדבריו, "השינויים במערכת המשפט הם בנפשנו, ועל מנת לבצעם - אנו חייבים להתחיל בהידברות באופן מיידי. זה לא משחק סכום אפס, והמטרה היא שינוי עמוק ונחוץ במערכת המשפט. למעט ניצים קיצוניים, כולם מבינים את חשיבות העניין ולכן אין שום סיבה להתבצר בעמדות, כשאפשר וצריך לעשות זאת יחד, לטובת כל עם ישראל".
מנגד, יו"ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד הציג בריאיון ל-ynet radio את מתווה הפשרה שלו, אך המשיך בקו שנקט שר המשפטים, עמיתו למפלגה יריב לוין, ועמד בסירובו להקפיא את החקיקה.
עמדתכם הרשמית היא העמדה של יריב לוין? של הליכוד? שעל פיה אנחנו לא נעצור את החקיקה, אפשר לנהל דיונים במהלך הקריאה והשלישית? "צריכים להגיע לפשרה, אין על זה ויכוח. היום כולם מבינים את זה, וגם אלה שהתנגדו לפשרה מבינים את זה, אבל שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ. אמרנו מראש שנעשה שינויים במערכת המשפט, ולכן את זה צריך לעשות רק בחקיקה. בוודאי שהתחלנו את החקיקה, אבל יש אפשרות להגיע לפשרה, יש דברים שאין בעיה להגיע בהם לפשרה. לוין ורוטמן אמרו כל הזמן שהם פתוחים לשמוע הערות. הסוגייה המרכזית היא הוועדה לבחירת שופטים, ששם יש קושי להגיע לפשרה אבל היא אפשרית".
פסקת התגברות ברוב של למעלה מ-61, מקובלת עליכם? אהרן ברק דיבר על רוב של 70-80 חברי כנסת. "יש הסכמה כבר שצריך לעשות את פסקת ההתגברות, עכשיו השאלה באיזה רוב. אנחנו אומרים 61, חברים מהאופוזיציה אומרים 65. כשהייתי יו"ר הקואליציה, כללתי בקריאה הראשונה של הצעות חוק שתי אופציות. העברתי את הקריאה הראשונה, כדי ששני הצדדים יוכלו לרדת מהעץ ולנהל משא ומתן על האופציה הראויה".
3 צפייה בגלריה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה על הרפורמה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה על הרפורמה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה נגד המהפכה המשפטית, הבוקר
למה לא להשהות את תהליך החקיקה? "ההשהייה הפכה להורדת ידיים בין אופוזיציה לקואליציה. אנחנו אומרים 'לא נקפיא' והם אומרים 'תקפיאו כדי שנשב למשא ומתן' וזה בדיוק העניין. צריך לכבד את נשיא המדינה במובן של המתווה, אבל כדי לעצור או לא לעצור שני הצדדים צריכים לגלות מנהיגות ולנקוט בפעולה.
"אני מציע להמשיך את התהליך, להכניס את כמה אפשרויות בקריאה ראשונה, ואז לשבת למשא ומתן אמיתי. לא שוחחתי על כך עם לוין, אני מעלה את הרעיון כמישהו עם ניסיון בתחום של הכנסת ובמשאים ומתנים שניהלתי בזמנו. אני חושב שכך שני הצדדים יכולים לרדת מהעץ במסגרת ההצעה הזו".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: לע"מ)
גם אם תסכימו לנקודות שהציע הרצוג, חבילת החקיקה הזו היא עדיין חלומו הרטוב של הימין עד לפני חמישה ימים. למה לא להסכים ולהסתפק במועט? "יש לנו רוב בעם, רוב בכנסת שאנחנו רשאים לממש אותו. גם האופוזיציה כבר מסכימה לשינוי. יש לנו רוב בכנסת להעביר כמעט את כל מה שאנחנו רוצים, ואנחנו לא צריכים לעשות את זה כי יש גם מגבלה לכוח. אנחנו גם צריכים להבין את זה, אבל הם צריכים להבין שלנו יש רוב. ברגע ששני הצדדים יבינו את זה יש סיכוי לפשרה.