בית המשפט המחוזי בירושלים גזר אתמול (רביעי) 58 חודשי מאסר על אבראהים סאלימה (31) ומחמד קבאג'ה (21), תושבי מזרח ירושלים שהשתתפו בניסיון לינץ' ביהודים סמוך לשער האריות ביום ירושלים לפני כשנתיים.
לפי כתב האישום, בבוקר יום ירושלים בשנת 2021 נסעו שלושה יהודים ברכב לכיוון הכותל המערבי בבירה כדי להתפלל. השלושה, "בעלי חזות יהודית-דתית", חבשו כיפה לראשם. כשהגיעו השלושה סמוך לצומת רוקפלר בעיר העתיקה, נתקע הרכב בפקק. נוצרה במקום התפרעות, שבמסגרתה הפורעים יידו אבנים לעבר הרכב, בעטו בו, ניפצו את שמשותיו, פתחו את דלתותיו ובעטו בנוסעיו. נהג הרכב ניסה להימלט בנסיעה קדימה ואחורה. הוא איבד שליטה, פגע בשני אנשים שהיו במקום, עלה על חומת בטון שעל שפת המדרכה ונתקע שם. "כל זאת, תחת מתקפה בלתי פוסקת שנמשכה בעוצמה גם כשהרכב תקוע על חומת הבטון ונוסעיו יושבים בתוכו", נכתב.
4 צפייה בגלריה
תיעוד אבן
תיעוד אבן
הנהג שאיבד שליטה על רכבו בעקבות זריקת האבנים
4 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
הנהג שהותקף (מימין) והשוטר שסייע לו (משמאל)
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: עמית שאבי)
בשלב זה יצא קבאג'ה מרכבו, שהיה לפני הרכב המותקף, וממרחק של שני מטרים יידה לעבר הנהג, שישב ברכב כשהדלת הסמוכה אליו פתוחה, אבן שהרים מהרצפה. מיד לאחר מכן הרים קאבג'ה אבן נוספת, ויידה גם אותה - ממרחק של כמטר אחד - לעבר הנהג. במקביל, הגיע סלאימה בריצה, התקרב לרכב וריסס גז פלפל לתוכו דרך חלון המושב הקדמי-ימני, ממרחק סנטימטרים ספורים. הנאשמים ביצעו את מעשיהם תוך כדי שהפורעים שסביבם ממשיכים בתקיפה. הם ברחו לאחר ששוטר הגיע לזירה וירה באוויר.
סאלימה וקבאג'ה הורשעו בעבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה וחבלה במזיד ברכב, והשופט רפי כרמל פסק כי עליהם לפצות את קורבנות ניסיון הלינץ' ב-70 אלף שקל. בנימוקי גזר הדין נכתב: "מעשיהם של הנאשמים פוגעים פגיעה קשה וחמורה בערכים המוגנים של שמירה על ערך החיים, שלמות הגוף, שלום הציבור וביטחונו, שלטון החוק, הסדר הציבורי ותחושת הביטחון האישי של הפרט. תופעת יידוי אבנים התגברה לאחרונה והפכה ל'מכת מדינה' של ממש, המסכנת את שלום הציבור וחיי האדם באופן משמעותי, המחייב גזירת עונשים שיש בהם כדי להרתיע הן את המבצע עצמו והן את העבריינים בכוח".
4 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
"כוונה כלפי בני אדם אך ורק בשל זהותם הדתית והלאומית". תיעוד התקיפה
(צילום: עמית שאבי)
עוד נכתב: "מדובר בתקיפה מתמשכת, קשה ומשולבת של מתפרעים רבים כלפי שלושה נפגעים שהיו לכודים ברכב במקום האירוע, ולא יכלו להימלט. פוטנציאל הנזק בתקיפה הוא רב ואף קטלני. בכלל זה, יש להביא במכלול השיקולים את העובדה שהאירוע לא נפסק ביוזמתם של הנאשמים ויתר המתפרעים, אלא בזכות הגעתו של שוטר שהגיע למקום וירה באוויר. חומרת המעשים מתעצמת מאוד נוכח הביצוע בצוותא עם ההמון המתפרע, והעבירות מחייבות ענישה מחמירה. יתרה מכך, חומרת המעשים והפגיעה בערכים המוגנים מתעצמת נוכח המניע האידאולוגי שעמד בבסיסם, בתקיפה שכוונה כלפי בני אדם אך ורק בשל זהותם הדתית והלאומית".
עורך הדין חיים בלייכר, המייצג את נפגעי ניסיון הלינץ' מטעם ארגון "חוננו", מסר: "כפי שמתואר בפסק הדין, עסקינן במעשי טרור חמורים וקשים הכוללים פגיעה קשה בנפגעי העבירה ובביטחון אזרחי ישראל כולם. אנו סבורים כי הענישה לא מחמירה דיה ולא נותנת ביטוי מספיק לחומרת ואכזריות מעשי המחבלים. נבקש מהפרקליטות לערער בדרישה להחמיר את העונש, ובכך גם להגביר את ההרתעה כנגד מבצעי הטרור".