3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
54 המועצות האזוריות ברחבי הארץ ישבתו היום (א') בעקבות רפורמת הייבוא בחקלאות שהציג משרד האוצר. ראשי המועצות אמרו כי מדובר בשביתת אזהרה, ועל כן לא יהיה מענה טלפוני ולא יינתנו שירותים לתושבים. "ההודעה על פתיחת המשק לייבוא לא מקובלת עלינו, ואם לא תהיה הידברות – ראשי המועצות יחריפו את צעדיהם", אמר שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש מועצת מרחבים.
ראשי הרשויות מתכננים מחר להגיע לכנסת כדי להביע התנגדות בפני חברי הכנסת, ולנסות להוביל התנגדות מטעמם לתקציב המדינה, אם הוא יכלול את הרפורמה. בהמשך השבוע מתכננים חקלאים להגיע למשכן הכנסת ולמחות מולו עם טרקטורים וביצים ולעורר מהומות. חלק מהחקלאים אף שוקלים לעצור את ייצור התוצרת החקלאית הטרייה כאות מחאה.
3 צפייה בגלריה
עומס חום כבד בדרום הארץ
עומס חום כבד בדרום הארץ
שדה חקלאי בדרום הארץ. באוצר הבטיחו סיוע לחקלאים
(צילום: בראל אפרים)
"זה לא רק עבור החקלאים", אמר חג'ג'. "אנחנו דואגים לציבור. מי שירוויח מהרפורמה זה הטייקונים ובעלי רשתות השיווק הגדולות – ולא הצרכן". הוא טען כי ישראל חייבת לייצר לעצמה מזון טרי, כדי להימנע ממצב שבו תהיה תלויה בייבוא מחו"ל במקרה של חרמות. "הדרך היחידה להתמודד איתם היא עצמאות בייצור מזון טרי. אחרת זה חוסר אחריות. בשבוע שעבר זו הייתה גלידה – ומחר אלה ירקות טריים", הוסיף חג'ג'.
הרפורמה שמקדמים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר אמורה להפחית מכסים באופן רוחבי עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי, וצפויה להפחית מכסים באופן מיידי על מוצרים כמו ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, ארטישוק ועוד. לפי האוצר, הרפורמה נובעת מהזינוק במחירי הפירות והירקות בשנה האחרונה ולצד ההקלות בייבוא תינתן תמיכה ישירה לחקלאים בארץ.
3 צפייה בגלריה
שי חג'ג'. "בשבוע שעבר גלידה, מחר ירקות"
שי חג'ג'. "בשבוע שעבר גלידה, מחר ירקות"
שי חג'ג'. "בשבוע שעבר גלידה, מחר ירקות"
(צילום: קונטקט)
יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, טען כי משמעות הרפורמה היא "חוסר רצון של המדינה לאפשר לאזרחים לאכול פירות מהגולן, עגבניות מעוטף עזה וביצים מגבול לבנון". אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, טען כי מהלך כזה ישמיד את החקלאות הישראלית. "רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש ומנחיתים רפורמה מהיום למחר. העלות של המהלך מוערכת בשלושה מיליארד שקל בשנה והסכום שעליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם".