3 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
כל הסימנים מעידים על "שבירת כלים". היועמש"ית גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
יועצת במבחן: שנה בדיוק לאחר שנכנסה לתפקיד, היועצת משפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נמצאת באחד הצמתים והמבחנים הקשים ביותר. המוסד שבראשו היא עומדת מאוים באופן שיטתי על ידי הממשלה, וניכר שהוא עלול לספוג בקרוב מהלכים מרחיקי לכת שכוללים פיצולים ושינויים מהותיים בסמכויות – עד כדי ריסוק כוחו ומעמדו. לאלו יקדם גם שינוי משמעותי שיפגע בתפקיד היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, הכפופים גם הם להנחיות היועמ"שית, ומעצימים את הלגיטימציה לסמכותה.
אך זה לא הכול. מאז שנבחרה ממשלת הימין-חרדים מתרבים הסימנים שמעידים על "שבירת כלים". אחת הדוגמאות הבולטות לכך הן ההתקפות החוזרות ונשנות כלפי מוסד הייעוץ הנעשות בפומבי, בתוך כנסת ישראל. כך למשל, בוועדת החוקה של הכנסת, בעת דיון על חוק היועמ"שים, תקף שר המשפטים יריב לוין את המשנה של בהרב-מיארה, עו"ד גיל לימון: אתם שם בייעוץ תגידו מה שאתם רוצים ואנחנו נעשה מה שנראה. אתם לא מייצגים אותנו. ובמילים אחרות: אנחנו לא סופרים אתכם.
3 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
גלי בהרב-מיארה ויריב לוין. יחי
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
ההיסטוריה של מדינת ישראל מלאה בעימותים בין הממשלה, שרי המשפטים והיועצים המשפטיים לממשלה. שתי ועדות שמונו מטעם ממשלות העבר ובראשן נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, שמעון אגרנט ומאיר שמגר, אבחנו את סמכויות הממשלה והשר מול היועץ, אבל הדגישו מעל הכול את מחויבותו העצמאית הא-פוליטית של היועץ.
הפעם יחסי לוין-בהרב מיארה בקושי מתקיימים. לא בכדי נמנע השר לוין מעריכת טקס כניסה למשרדו. הוא שידר לציבור ולעובדי המשרד המסורים שלא רק שאין לו כוונה ליצור שיתוף פעולה עם השדרה המקצועית - אלא שהוא לעומתי. אחרי שירות תחת ממשלת לפיד-בנט וסער, שבחרו בבהרב-מיארה ושימשו חומת מגן בינה לבין המערכת הפוליטית, "השר שלה", שלשכתו גובלת בלשכתה, ממשיך לקדם את תוכניתו כאילו אין ייעוץ.
יריב לוין טורח אמנם ואומר שאינו עוסק בהדחת היועמ"שית, אבל הוא דובר אמת לשעתה. זאת מאחר שהאסטרטגיה שלו ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו היא לטפל קודם בבית המשפט העליון ("עילת סבירות" ו"פסקת התגברות"). כפרפרזה על שירו של לאונרד כהן: "קודם ניקח את העליון, ואחר כך ניקח את הייעוץ המשפטי".

הטיפול בהמשך כהונתה של בהרב-מיארה נדחה בכמה חודשים, אבל הוא קשור קשר הדוק לא רק לשינוי מבנה מוסד היועמ"ש, אלא בעיקר לפיל הגדול שבחדר המתנהל מדי שבוע באולם שמעבר לכביש בצאלח א-דין, מול לשכתה של בהרב-מיארה: משפטו של בנימין נתניהו. זוהרו של המשפט הועם בחודש האחרון בשל קדחתנות הפרסומים והמעשים סביב המהפכה של יריב לוין, אבל הוא נמשך כסדרו. בהרב-מיארה נדרשה בשבועות החולפים להעניק רוח גבית לצוות התביעה במשפט בשל הטרדת ראשת צוות התביעה ועדים מטעמה.
בינתיים, אין רגע דל. ישיבת הממשלה והקבינט שנערכה בעקבות הפיגוע הרצחני בשכונת נווה יעקב בירושלים בסוף השבוע האחרון הפכה לכר פורה להשמצות נגד היועמ"שית. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ניסה לצבוע את היועצת כנושאת תפקיד מנותקת מהמציאות הבולמת את תוכניתו להצלת הביטחון האישי של האזרחים. השר לוין עשה זאת בצורה מעודנת יותר. לא נמצא שר אחד לרפואה שהעז לומר שהיועצת פועלת על פי החוק ועל פי אינספור תקדימי בג"ץ, ושהיא מנסה להציל את ישראל מטריבונלים בינלאומיים המשחרים לטרף.
3 צפייה בגלריה
 מוסד היועמ"ש מאויים באופן שיטתי על ידי הממשלה. בן גביר ונתניהו
 מוסד היועמ"ש מאויים באופן שיטתי על ידי הממשלה. בן גביר ונתניהו
מוסד היועמ"ש מאויים באופן שיטתי על ידי הממשלה. בן גביר ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בהרב-מיארה מודעת לכל התהליכים. בשל גודל השעה, זכה רק נאומה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לתשומת לב ולתהילה, בכינוס בחיפה לפני כשבועיים. נאומה של בהרב-מיארה היה נוקב וערכי לא פחות. לדבריה, "מכלול החקיקה המוצע, אם יתקבע בנוסחו הנוכחי, יוביל למערכת איזונים ובלמים חסרת שיווי משקל. עקרון שלטון הרוב ידחוק לפינה את יתר הערכים הדמוקרטיים. ביד אחת יוחלשו מנגנוני הבקרה עצמם וביד שנייה הממשלה תבחר את זהות מפעילי המנגנונים, שממילא נחלשו. זאת, בלי הסדרה כוללת של היחסים בין הרשויות ובלי הצגת חלופה כלשהי למילוי החלל שייווצר. ובכל זאת, עיצוב מחדש של 'כללי המשחק' המשטריים הוא לטווח הארוך. עליו להיות שקול, זהיר וצופה פני עתיד".
היועמ"שית הוסיפה: "הסוגיות שעל הפרק חורגות מהשדה המשפטי. הן נוגעות לציבור כולו, לכלכלה, לחברה ולמעמדה הבינלאומי של המדינה. זה לא עניין פרטי של היועצת המשפטית לממשלה".

לבהרב-מיארה אג'נדה ברורה. לדידה, היועץ המשפטי צריך לסייע לממשלה לבצע את מדיניותה, כל עוד היא חוקית. וגם כשלא עונה בדיוק על שלטון החוק, ניתן לדבריה לחפש פתרונות מעשיים. המזל שלה הוא שהשדרה הביטחונית הגבוהה של המדינה מורכבת ממקצוענים המחויבים כמוה לשלטון החוק. יתרה מכך, בחודשי כהונתה הראשונים היא השכילה לבנות סביבה מסייעת ותומכת הכוללת את מישניה ויועצים מומחים עתירי נסיון וידע.
העובדה שאין לה ייעוץ תקשורתי היא טעות קרדינלית, בימים שבהם היא נאלצת גם להיאבק בממשלה לעומתית וגם לזכות באמון הציבור שכבר טובע בכמות עתירה של "פייק ניוז". בהרב-מיארה הגיעה לתת עבודה, אבל כמי שצמחה בשוחות הפרקליטות על פי שולחן ערוך שצבר 75 שנות ניסיון - היא חוזה בדאבה בכללי משחק המשתנים לנגד עיניה.