נידאל אגבאריה, עיתונאי בן 44 מאום אל פחם, היה חברו של כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" חסן שעלאן. השניים התמודדו עם איומים על רקע עבודתם העיתונאית, שכללו גם ירי לעבר בתיהם ומטען חבלה שהתפוצץ בביתו של שעלאן. כתבנו, שמסקר את הפשיעה הגואה בחברה הערבית ואת אוזלת היד של הרשויות בטיפול בה, תקף הבוקר (יום שני) ב-ynet radio את דובר המשטרה אלי לוי, שטען ש"נגיע לרוצחים וליורים". לדברי שעלאן, "נידאל היה מאוים, הגיע כל יום במשטרה. תגיד את האמת, אל תבלבל את המוח. נמאס לנו".
תחילה התפאר אלי לוי בעבודת המשטרה, וטען כי "רק בשנת 2022 משטרת ישראל סיכלה 60 חיסולים, 40 מהם ברחוב הערבי. אי אפשר להגיד שהמשטרה לא עושה כלום". בהמשך פרסמה דוברות המשטרה נתונים שלפיהם במסגרת המאבק בפשיעה בחברה הערבית, נתפסו בשנת 2022 מאות כלי נשק - ובהם 85 רובי M-16. "נרשמה עלייה של 18% בתפיסת כלי ירייה לא-חוקיים, ועלייה של 42% בכתבי אישום בתיקי ירי", נטען.

3 צפייה בגלריה
"רצחו את נידאל כדי לפגוע במשפחה שלו. הוא היה חף מפשע". שעלאן, זירת הרצח ואלי לוי
"רצחו את נידאל כדי לפגוע במשפחה שלו. הוא היה חף מפשע". שעלאן, זירת הרצח ואלי לוי
"רצחו את נידאל כדי לפגוע במשפחה שלו. הוא היה חף מפשע". שעלאן, זירת הרצח ואלי לוי
(צילום: משה מזרחי, שחר גולדשטיין, עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
נידאל אגבריה
נידאל אגבריה
"3 פעמים ירו לעבר הבית של אחיו. הוא היה במשטרה כל יום". נידאל אגאבריה
לוי אמר כי לא ייכנס לחקירת הרצח של אגאבריה, שנמצאת בראשיתה, אך הדגיש כי "אני יכול להגיד לכם באחריות שמשטרת ישראל, כמו שהוכחנו בחודשים האחרונים לא פעם ולא פעמיים, תגיע ליורים ולרוצחים". זאת, על אף חוסר ההצלחה של המשטרה להגיע לרוב הרוצחים בחברה הערבית, כפי שפורסם לא אחת ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
בשלב זה תקף שעלאן: "אני פונה למשטרה - אנחנו רוצים שתעצרו את הפושעים האלה. אי אפשר להשאיר אותם מחוץ לכלא. אני מוותר על המעצר של הפושעים שירו על הבית שלי ורצו לפגוע בי, אבל את העבריינים שרצחו את נידאל תתפסו. אי אפשר לעבור על זה בשתיקה, אין דבר כזה שירצחו מישהו חף מפשע. תגיד את האמת, אל תבלבלו את המוח. הוא היה מאוים אבל חף מפשע, רצחו אותו כדי לפגוע במשפחה שלו, כדי שהכאב יהיה יותר עמוק".
"הוא היה הכי טוב במשפחה שלו", הוסיף שעלאן. "רצו להרוג מישהו אחר, אז רצחו אותו. כמה פעמים ירו לעבר הבית של אח שלו? כמה פעמים? נמאס לנו, באמת. אני אומר שאני הבא בתור כי אני עדיין מקבל איומים, מי שחושב שלא - טועה. עד היום מאיימים עליי, אבל אין עצורים ואין התקדמות. יש מצלמות אבטחה, אבל אין עצורים".

"אנחנו לא מוותרים ורוצים שהמשטרה תעצור את כל הפושעים האלה", הוסף שעלאן. "אני שמעתי את ההקלטות של האיומים על נידאל. הוא היה במשטרה כל יום. הוא אמר לי 'חסן, אני לא חי. אולי ירצחו אותי'. עד מתי?".
בשלב זה ניסה לוי לדבר אך שעלאן קטע אותו: "לא לא, תפסיקו. אתם מדברים על עצורים ועל רציחות, מתווכחים על הדבר הזה, אבל אנחנו לא מוותרים. אם אתם חושבים שנשב בשקט, אז לא. אני מרגיש כאילו רצחו מישהו מהמשפחה שלי, כאילו רצחו אותי. אני חי בטראומה וגם כל המשפחה שלי. הבן שלי לא יוצא מהבית, הבת שלי אותו דבר, וגם אשתי. אנחנו בודקים את מצלמות האבטחה, וכל פעם שאני מגיע לבית אני מתקשר לאשתי ומבקש 'תבדקי את השטח'".
"אני מוותר על החיים שלי, רק שיתפסו את מי שרצח את נידאל", זעק שעלאן. "שיתפסו אותו. המשטרה רוצה שנגיד לה כל הכבוד, אבל תעצרו את העבריינים. לפני שרצחו אותו ירו על הבית של אח שלו שלוש פעמים".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח באום אל פחם
זירת הרצח באום אל פחם
"המשטרה רשמה סיכולים רבים". זירת הרצח באום אל פחם
לוי השיב: "חסן מדבר מדם ליבו. הוא איבד אתמול בלילה חבר יקר, שמלבד החברות העיתונאית אני מבין שיש שם גם חברות אישית מאוד עמוקה. משטרת ישראל תעשה הכול כדי להגיע לרוצחים. לגבי האיומים על חסן, אני פונה אליו - אם יש כלפיך איומים גם היום, אנא גש מיד לתחנת המשטרה הקרובה. צור איתי קשר לאחר השידור ונעשה הכול כדי שאיש לא יפגע בך ולא בעיתונאי אחר".
לדברי לוי, "מאז שנכנסתי למשטרה פנו אליי לא פעם ולא פעמיים עיתונאים, ערבים ויהודים כאחד, שחשו מאוימים. תמיד טיפלנו באיומים נגד עיתונאים ונגד אנשים בכלל. אני מבין את הצער והכאב של חסן, הוא מדבר בגילוי לב שהופך את הבטן והוא אבא לילדים צעירים שעבר כבר יותר מכתובת אחת בעקבות איומים על חייו. אנחנו כמשטרה נעשה הכול, אבל צריך להזכיר את מספר הסיכולים שמשטרת ישראל רשמה בחודשים האחרונים".

שעלאן ונידאל דיברו ביוני 2021 באולפן ynet על האיומים על חייהם, אחרי שאלמונים ירו לעבר ביתו של נידאל. עשרות כדורים חדרו לסלון ביתו, אך לא נעצרו כל חשודים. "אנחנו מפחדים, לא רק העיתונאים", אמר אגבאריה לאולפן ynet לאחר אותו ירי. "יש פחד במגזר מהפשיעה. זה מונע ממני להביא סיפורים ותחקירים. אולי אעזוב את המקצוע, אם תהיה עוד התקפה". לא פעם הוא נהג לומר: "בסוף ירצחו אותי".
הבוקר, בריאיון לאולפן ynet, הבהיר שעלאן כי על אף האיומים - הוא לא מתכוון להפסיק את עבודתו העיתונאית. הוא הוסיף: "אני מרגיש אשם. נידאל, מצטער שלא הצלחתי להציל אותך".
ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, התראיין גם הוא ב-ynet radio ואמר לדוריה למפל ואודי סגל: "אין צל של ספק שיש שיפור בהרגשה ובהרגשת הביטחון האישי בעיר. את זה צריך להגיד, וזה פרי של שיתוף פעולה. אבל מצד שני מבחינתנו, כל נרצח הוא עולם ומלואו. ולכן כנראה צריך לעשות יותר כדי למנוע את הרצח הזה ואני חושב, הרצח הזה ספציפית היה, יכול היה להימנע. אם מדברים על המבצע שהוביל סגן השר (סגלוביץ' – א"ס וד"ל), זה מאוד מוערך. אבל אין לך ראיות? אתה מכיר את האנשים, תמרר להם את החיים. כולם מכירים, זה בשיח של ילדים בני 6, 7 ו-8".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.
אודי סגל ודוריה למפל השתתפו בהכנת הכתבה