שנתיים לאחר פסיקת בג"ץ שאוסרת על בתי החולים לאסור כניסת חמץ לשטחם במהלך ימי חג הפסח, ל-ynet הגיע פרוטוקול מדיון של הנהלת בית החולים הדסה וממנו עולה כי במוסד הרפואי מתכוונים, בין היתר, לבקש מהעובדים - שרבים מהם ערבים - שלא הביא ולאכול מזון שאינו כשר לפסח בזמן החג. בנוסף, בבית החולים צפויים להנחות את אנשי האבטחה "לבקש בנימוס" ממאושפזי ואורחי המוסד הרפואי שלא להכניס חמץ לבית החולים.
הישיבה התקיימה ביום רביעי בשבוע שעבר ומטרתה הייתה, כאמור, לתכנן את פעילות בית החולים בימי חג הפסח. "בישיבות צוות מחלקתיות נדרש להדגיש את החשיבות באי הכנסת מזון חמץ לבית החולים", צוין בפרוטוקול ונכתב: "הצוותים מתבקשים לכבד את ימי החג".
2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה ירושלים הנחיות פרוטוקול הכנסת חמץ חג פסח
בית חולים הדסה ירושלים הנחיות פרוטוקול הכנסת חמץ חג פסח
(צילום: shutterstock)
עוד תועד בדיון כי "המאבטחים יתודרכו לבקש בנימוס שלא לפגוע ברגשות ציבור שומר הכשרות ולהכניס מזון לביה"ח" וכי החל מהשבוע הבא "יודבקו מודעות חתומות ע"י הנהלת ביה"ח בעברית, אנגלית, ערבית, ורוסית בכל הכניסות של ביה"ח כולל הכניסות לבתי הספר לרפואה, עם בקשה שלא להכניס חמץ לבית החולים". בפרוטוקול גם נכתב כי "קציני הביטחון והשומרים יבקשו בנימוס רב מהבאים לביה"ח שלא להכניס דברי חמץ לביה"ח". לבסוף נראה כי על פי החלטת בית החולים, כלל העובדים יחויבו באכילת מזון כשר בלבד בעת עבודתם. "העובדים מתבקשים להקפיד על השעות שנקבעו לגבי הארוחות בחדר האוכל ולשמור על כללי הכשרות בביה"ח".
בפורום החילוני שיגרו היום (ראשון) פנייה דחופה לשר הבריאות ניצן הורוביץ ובה דרשו את התערבותו ברקע טענות להפרת הפסיקה של בג"ץ. "על מנת להימנע מהפרת פסק הדין אנחנו מצפים שתבהיר לכל הגורמים הנוגעים בדבר כי סיכום הישיבה האמורה נגוע באי-חוקיות ויש לשנות את ההחלטות שהתקבלו בו על מנת להתאימו לפסיקת בית המשפט העליון", כתבו ראשי הפורום לשר הורוביץ. "במידה ולא ייעשה הדבר, אנחנו שומרים על זכויותינו לנקוט כל צעד חוקי שיסייע באכיפת פסק הדין על בית החולים".
בפסיקה של בג"ץ כתב השופט עוזי פוגלמן, בהחלטה שעוררה סערה בקרב חלק מחברי הכנסת החרדים, כי "האיסור על הכנסת דברי מזון לבתי החולים במהלך חג הפסח, אשר מונע ממטופלים לצרוך מזון לפי בחירתם במרחב האישי העומד לרשותם, פוגע בזכות לכבוד, בזכות לאוטונומיה ובחופש מדת. דווקא בבית החולים, מקום שבו מאבד אדם חלק ניכר מעצמאותו ונאלץ להתמודד עם קשיים גופניים לצד ניתוק מאורח חייו הביתי והמוכר, יש לנהוג בו בהגינות ובחמלה, ולשמור ככל הניתן על כבודו, על פרטיותו, על אנושיותו, ועל קיום צרכיו הבסיסיים.
"הסמכויות הנתונות בידי הנהלות בתי החולים אינן כוללות הסמכה להגביל הכנסת מזון לבית החולים מטעמי כשרות", הוסיף פוגלמן וכתב כי "הפעלת מאבטחי בית החולים – בכל צורה – לצורך אכיפת האיסור על הכנסת מזון לבתי החולים בחג הפסח חורגת מן המגבלות הקבועות בחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור".
2 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
שלטים שנתלו בהר הצופים לפני שנתיים
השופטים הוסיפו כי "ישנם חולים שרוצים לאכול את המזון שהם רגילים לאכול במשך כל השנה, ואינם מעוניינים לשמור על דיני הכשרות לפסח. הטלת איסור לאכול מאכל מסוים מטעמי דת, על מי שאינו מעוניין בכך, פוגעת בחופש שלו מדת, ובאוטונומיה שלו לחיות את חייו בהתאם לערכיו ורצונותיו. אמנם הדין הישראלי מכיר בהימנעות מחמץ בפסח כחלק מאופייה היהודי של המדינה, אך זאת במסגרת עיצוב המרחב הציבורי המסחרי ולא באופן של הטלת איסור דתי ביחס למרחב הפרטי ולשימוש האישי".
בפורום החילוני ציינו כי "חמור מאוד שבית החולים הדסה מתכנן, לכאורה, להתעלם מפסיקה מפורשת של בג"ץ, ומורה לעובדיו להפר אותה בניגוד לחוק. ההוראות של בג"ץ בפסק הדין הן ברורות, והן ניתנו במטרה להקל על מאושפזים, מבקרים ואנשי סגל, ולמנוע פגיעה בפרטיותם ובזכויות הבסיסיות שלהם. מכעיס שבית החולים, שאמור להיטיב עם החולים, בוחר לפגוע בהם ולהתעלם מהוראת בג"ץ".
מהדסה נמסר בתגובה כי "מתוך התחשבות בכל באי המרכז הרפואי, הציבור הנכנס בשעריו יתבקש בנימוס להמנע מהכנסת חמץ. אנו בטוחים כי רוב רובו של הציבור יענה בחיוב לבקשה ויפגין רגישות כלפי האחר".