ירדן זימנה את השגריר הישראלי לשיחה כדי להביע את מחאתה על דבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר בפריז כי "אין עם פלסטיני" - ודיבר כשלצידו מפה שמציגה את "ארץ ישראל השלמה", שכוללת את שטח ירדן. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, דרש מממשלת ישראל להתנער מהשר.
אחר הצהריים משרד החוץ הירדני גינה בחריפות את סמוטריץ', כשהוא מביע זעם במיוחד על מפת "ארץ ישראל השלמה" שלצידה דיבר שר האוצר הישראלי - וכוללת כאמור גם את שטח ירדן. "מדובר בהסתה והפרה של הנורמות הבינלאומיות ושל הסכם השלום הירדני-ישראלי", נמסר.

2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"התבטאויות קיצוניות ומסיתות". סמוטריץ' לצד מפת "ארץ ישראל השלמה"
"משרד החוץ מגנה גם את האמירות הגזעניות, המסיתות והקיצוניות של השר הישראלי נגד העם הפלסטיני, ונגד זכותו להתקיים באדמתו יחד עם זכויותיו ההיסטוריות ועצמאותו", נמסר מירדן. "אנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית לגנות את התבטאויותיו הקיצוניות והמסיתות של השר הישראלי, אמירות שמהוות הפרה של הערכים והנורמות האנושיות".
גם שר החוץ של האיחוד האירופי גינה הערב את דברי סמוטריץ' ואמר שהם "אינם מתקבלים על הדעת". בורל הוסיף כי "אני קורא לממשלת ישראל להתנער מההערות ולהתחיל לעבוד יחד עם כל הצדדים להפחתת המתיחות. מדובר בהצהרה שגויה, חסרת כבוד, מסוכנת ולא מועילה למצב המתוח ממילא". לדבריו, "זאת לא הפעם הראשונה שאני צריך להשמיע דאגה מהאלימות הגואה בשטח. אנחנו באיחוד האירופי קוראים כל הזמן לצעדים של הפחתת ההסלמה. נמשיך במחוייבות שלנו לפתרון שתי המדינות עם מדינת פלסטין ריבונית שחיה לצד ישראל בשלום וביטחון. אני מצטער שחלק לא אוהבים את הדברים האלה, אבל זאת עמדת האיחוד האירופי".
בעקבות הסערה שיצרו דברי סמוטריץ', שהובילו לגינוי גם ממצרים ומדינות נוספות, משרד החוץ הישראלי נאלץ להבהיר באופן חריג כי "ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן מ-1994. לא חל כל שינוי בעמדת מדינת ישראל אשר מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית". עם זאת, משרד החוץ לא התייחס לטענה ש"אין עם פלסטיני".

הנאום שעורר סערה

סמוטריץ' נשא את הנאום באירוע מחווה לזכרו של ז'אק קופפר, פעיל ליכוד, ממנהיגי תנועת בית"ר וחבר ההסתדרות הציונית העולמית, שנפטר מסרטן לפני שנתיים - וכשעל דוכן הנואמים מפת "ישראל השלמה", הכוללת גם את שטח ירדן - שעמה יש לישראל כמובן הסכם שלום.
"העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה", טען שר האוצר הישראלי. לדבריו, הוא עצמו פלסטיני: "סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית".
2 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
"דברי סמוטריץ' אינם מתקבלים על הדעת". בורל
(צילום: רויטרס )
סמוטריץ' הזכיר את קופפר, שהתגורר ביהודה ושומרון ונאבק בעד תפילות יהודים בהר הבית והתיישבות בחברון, ואמר: "צריך לומר את האמת של ז'אק בכל הכוח ובלי להתבלבל. הוא אמר שאין דבר כזה פלסטינים - כי אין דבר כזה עם פלסטיני. צריך לומר את האמת בלי להוריד את הראש בפני שקרים ועיוותים של ההיסטוריה, ובלי להיכנע לצביעות של ה-BDS והארגונים הפרו-פלסטיניים".
שר האוצר ציין את כללי המשפט הבינלאומי ואמר כי "לכללים יש חמישה מאפיינים שמגדירים עם - היסטוריה, תרבות, שפה, מטבע והנהגה היסטורית. מי היה המלך הפלסטיני הראשון? איזו שפה יש לפלסטינים? האם אי פעם היה מטבע פלסטיני? יש היסטוריה או תרבות פלסטינית? אין. יש ערבים שנמצאים במזרח התיכון והגיעו לארץ ישראל במקביל לעלייה היהודית וראשית ימיה של הציונות. אחרי 2,000 שנות גלות עם ישראל חוזר הביתה, ויש ערבים מסביב שלא אוהבים את זה. אז מה עושים? ממציאים עם פיקטיבי וטוענים לזכויות פיקטיביות בארץ ישראל רק כדי להילחם בתנועה הציונית".
סמוטריץ' אף הגדיל לעשות כשאמר כי את "האמת ההיסטורית והתנ"כית" הזו צריכים לשמוע גם הערבים בארץ ישראל, וגם בבית הלבן ובארמון האליזה. "כל העולם צריך לשמוע את האמת הזאת, כי זאת האמת - והאמת תנצח", אמר.
לסיום הוא פנה בנאומו גם לערביי ישראל, ואמר: "תפסיקו לירוק לבאר שאתם שותים ממנה. מדינת ישראל היא נס, כלכלת ישראל היא נס. בניגוד לשקרים של מובילי קמפיין הדה-לגיטימציה שמפיצים נגדנו בעולם, אנחנו מפיצים טוב לכל תושבי הארץ, יהודים ושאינם יהודים. תסתכלו 360 מעלות מסביב - בכל ה-22 מדינות, האם יש עוד מדינה אחת שיש בה חיים כל כך טובים? מדינה מודרנית עם כלכלה מתפתחת, עם חופש דת, חופש ביטוי, קניין וחירות. אין אף מדינה כזאת בעולם. תפסיקו להילחם במדינת ישראל ובעם ישראל. אתם תפסידו ואנחנו ננצח כי הקדוש ברוך הוא איתנו".