ישראל ופולין נמצאות כעת על מסלול התנגשות שמזכיר מאוד את המשבר שנוצר סביב חוק השואה בשנת 2018, שנועד להסיר את האחריות לפשעים שבוצעו נגד היהודים על-ידי העם הפולני. הצעד הבא שבישראלים בוחנים כעת הוא לבטל את ההצהרה המשותפת של בנימין נתניהו וראש הממשלה מטאוש מורבייצקי, שסיימה את המשבר בעקבות החוק, שתחילה קבע שלוש שנות מאסר למי שיאשים את הפולנים באחריות לשואה.
3 צפייה בגלריה
נשיא פולין אנדז'יי דודה ש נדבק ב קורונה
נשיא פולין אנדז'יי דודה ש נדבק ב קורונה
סירב להפצרות מישראל וארה"ב. הנשיא אנדז'יי דודה
(צילום: AP)
עד היום הייתה בישראל ציפייה מסוימת שהנשיא הפולני אנדז'יי דודה לא ימהר לחתום על החוק שיגביל תביעות רכוש מניצולי שואה, במיוחד לאחר שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהוא עצמו בן לניצולי שואה, ביקר אותו בחריפות והפציר בפולנית שלא לקדמו. "אני מאמין בהמשכיות השלטון גם אם השלטון שלפניך עשה דברים שלא מקובלים", ענה השבוע לפיד בתשובה לשאלת ynet במסיבת עיתונאים שערך במרוקו.
"היציבות היא דבר חשוב, אבל במקרה הזה זה בדיוק היוצא מהכלל שמצדיק את הכלל. ההצהרה של נתניהו ומורבייצקי לא תקפה בעיניי ובעיני הממשלה הזאת", אמר. "העובדה שפולין מעבירה חוקים שגובלים בהכחשת שואה היא בלתי נסבלת ונלך רחוק מאוד מולם בנושא הזה. אנו מתואמים עם האמריקאים מלא-מלא, ההתנהגות הפולנית בלתי נסבלת ולא נסבול אותה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
בנים לניצולי שואה שנאבקו נגד החוק. לפיד ובלינקן
( צילום: AP)
עם החתימה הנשיאותית על החוק, שהייתה המשוכה האחרונה, הוא אושר סופית וייכנס לתוקף תוך 30 יום. במשרד החוץ הגיבו במתקפה כמעט חסרת תקדים בהובלת שר החוץ יאיר לפיד, שעמדתו כלפי החוק היא נוקשה במיוחד, ורואה בעצמו כשר החוץ של העם היהודי כולו. לפיד מיהר לשגר את התותחים הכבדים, והורה לממונה על השגרירות בוורשה, טל בן ארי, לחזור מיד לישראל להתייעצויות לזמן לא מוגבל. במקביל, משרד החוץ מקיים כעת שיחות תיאום עם האמריקנים על דרכי תגובה נוספות בהמשך הדרך.
מוקדם יותר המליץ משרד החוץ לשגריר הפולני בישראל, מארק מאגירובסקי, להמשיך את חופשתו בארצו. "כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן", תקפו במשרד. עוד ציינו כי השגריר הבא של ישראל בפולין, יעקב ליבנה, לא ימריא בינתיים לוורשה למרות שמינויו כבר אושר אצל הפולנים. כעת, לישראל יישארו רק קונסול ודוברת בפולין.
על אף שלפיד טען הערב כי אישור החוק הפך את פולין למדינה אנטי-דמוקרטית - מדובר בהצהרה בעייתית, שכן חוק השבת הרכוש עבר בתמיכה מלאה הן של הקואליציה והן של האופוזיציה בפולין, כך שיש להניח שהפולנים יקחו את ההאשמות של שר החוץ באופן קשה, ויש לצפות לתגובה חריפה יותר מהם, כמו הורדת דרג היחסים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
חוק הרכוש זוכה לתמיכה רחבה בקרב הפולנים
(צילום: רויטרס)
"משרד החוץ הפולני דוחה את התנהלות משרד החוץ הישראלי ואת ההחלטה חסרת השחר להוריד את דרגת הנציגות הדיפלומטית בוורשה", הודיעו בוורשה. "הצעדים שנקטה ישראל פוגעים קשות ביחסינו. ממשלת הרפובליקה הפולנית תנקוט בפעולות פוליטיות ודיפלומטיות מתאימות, תוך התחשבות בעקרון הסימטריה ביחסים הדו-צדדיים".
סגן שר החוץ הפולני עצמו האשים את לפיד בניסיון לגריפת הון פוליטי על הגב של הפולנים. "יאיר לפיד השתמש בביטוי הכחשת שואה. אנחנו נסערים מבחירת המילים ודוחים בתוקף את האשמת השוואה הזאת", אמר פאוול יבלונסקי. "זהו ניסיון חולה ומנותק מהמציאות כדי להשיג תמיכה פוליטית מקומית. פולין מגנה בתוקף את ניצול הטרגדיה של מיליוני היהודים במלחמת העולם השנייה - כמו גם את המתקפות הזדוניות עליה".