נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם היום (שבת) באופן סופי על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה - ובכך נכנס באופן רשמי לתוקף על אף המסרים שהועברו מישראל ומארה"ב - והמתקפה של שר החוץ יאיר לפיד על המהלך.
משמעות החוק, שאוסר ערעורים על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, ימנע להחזיר את הנכסים שנגזלו על-ידי הנאצים ובהמשך הולאמו על-ידי המשטר הקומוניסטי בפולין. "אחרי בדיקה מעמיקה, החלטתי לחתום על החוק שעמד במרכז של מחלוקת בפולין ומחוצה לה", כתב הנשיא דודה - שארצו היא מהבודדות שלא הקימו קרן פיצויים לניצולי שואה שרכושם נגזל.
שר החוץ יאיר לפיד הורה בתגובה להחלטה כי הממונה על השגרירות בוורשה, טל בן ארי, תחזור לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן. כן הוחלט כי השגריר החדש לפולין, יעקב ליבנה, לא ייצא לפולין בשלב זה. "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי", אמר לפיד. "משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך. פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".
ראש הממשלה נפתלי בנט מסר בתגובה כי "ישראל מצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם". לדבריו, "מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש".

3 צפייה בגלריה
נשיא פולין אנדז'יי דודה ש נדבק ב קורונה
נשיא פולין אנדז'יי דודה ש נדבק ב קורונה
התעלם מהקריאות הישראליות והאמריקניות. הנשיא דודה
(צילום: AP)
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, מסרה בתגובה כי "חתימתו של נשיא פולין ואישורו הסופי של חוק הרכוש, היא אות קין נוסף בהיסטוריה הפולנית. לאור התנהלות הממשלה הפולנית, לצערי הרב, אין מנוס מן השאלה 'הרצחתם וגם ירשתם?'. לדבריה, "המשרד לשוויון חברתי, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה, ימשיך להיאבק על תיקוני העוולות ההיסטוריות שנגרמו ליהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה ועל זכויותיהם ההיסטוריות בהתאם לאמנות הבינלאומיות".
לדברי השרה כהן, "לא מתקבל על הדעת, כי בשם אסדרת משטר הנדל"ן בפולין, יוחרם סופית רכושם של היהודים בפעם השלישית. פעם ראשונה על ידי הנאצים, פעם שנייה על ידי הקומוניסטים ופעם שלישית על ידי פולין המודרנית. קראתי בעניין רב את הודעתו של נשיא פולין ביחס לשיקולים מדוע אישר את החוק. הודעתו מתעלמת פעם נוספת מהעובדה שחקיקה זו נועלת את האפשרות של שורדי השואה ויורשיהם לתבוע את זכותם בדין בפולין. חקיקת בזק, הנותנת גם מענה מלא וראוי לזכויותיהם של שורדי השואה ויורשיהם היא מתבקשת. לא נוכל להתעלם מאופן העברת החוק בהיעדר כל שיח עימנו, ואנו נעמוד על תיקון העוול ההיסטורי הזה, עד לסילוקו מן העולם".
רק שלשום אמר לפיד כי החוק גובל בהכחשת שואה - ואמר כי מבחינתו ההצהרה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי לא תקפה בעיניו. "אני מאמין בהמשכיות השלטון גם אם השלטון שלפניך עשה דברים שלא מקובלים", אמר לפיד במסיבת עיתונאים שערך במרוקו, שם הוא מבקר בימים אלה לרגל שדרוג היחסים בין המדינות. "היציבות היא דבר חשוב. אבל במקרה הזה זה בדיוק היוצא מהכלל שמצדיק את הכלל. ההצהרה של נתניהו ומורבייצקי לא תקפה בעיניי ובעיני הממשלה הזאת. העובדה שפולין מעבירה חוקים שגובלים בהכחשת שואה היא בלתי נסבלת ונלך רחוק מאוד מולם בנושא הזה", תקף.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
מפגינים בפולין נגד השבת הרכוש לניצולי שואה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
(צילום: רויטרס)
סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, תקף את דברי לפיד ואמר: "בדבריו של שר החוץ יאיר לפיד על החקיקה שאושרה על ידי הפרלמנט הפולני הוא השתמש בביטוי הכחשת שואה. אנו נסערים מבחירת המילים ודוחים בתוקף את האשמת השווא הזאת". יבלונסקי טען כי "זהו ניסיון חולה ומנותק מהמציאות כדי להשיג תמיכה פוליטית. פולין מגנה בתוקף את ניצול הטרגדיה של מליוני יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה במהלך השיח הפוליטי הנוכחי כמו גם התקפות זדוניות נגד פולין".
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר שבוושינגטון מודאגים מאוד מאישור החוק בפרלמנט הפולני, והוא הפציר בדודה שלא לחתום עליו. בנוסף למתיחות עם ישראל, גם היחסים בין ארה"ב ופולין התערערו בעקבות התנעת החוק בפרלמנט - אך גם בעקבות "חוק הטלוויזיה" שנישל את חברת "דיסקברי" האמריקנית, שמחזיקה בבעלותה גם את ערוץ החדשות TVN24 שנקט קו תקיף נגד הממשלה הפולנית.
פורסם לראשונה: 17:47, 14.08.21