2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני אבו מאזן
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני אבו מאזן
הקבינט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב (ראשון) בתום סיום ישיבת הממשלה הסוערת, דן על הצלת הרשות הפלסטינית מקריסה, אך לא אישר הקלות בינתיים. הקלות כלכליות שמצריכות הסכמה של משרד האוצר, כמו הנחות בדלק ופריסת חובות, נדחו לאור התנגדותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שהביע את התנגדותו גם כן, נמנע מההצבעה. עם זאת, ההערכה היא שיינתנו הקלות מסוימות שלא מחייבות החלטת קבינט.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר במהלך הישיבה: "אתם חיים בקונספציה שגויה שהרשות הפלסטינית שונאת אותנו פחות מחמאס. הם קוראים לרצח יהודים בספרי הלימוד, אומרים שהיהודים טמאים, משלמים משכורות למחבלים. אתם לא מבינים שבסוף הגולם יקום על יוצרו, ואתם רוצים לחזק אותם. בסוף קני הרובים יופנו כלפינו".
גורם ביטחוני בכיר השיב לשר: "הם מפגנים רובים נגד פלגים, לאו דווקא חמאס". בן גביר תקף: "אתם חיים באשליות. אם הם יהיו חזקים, הרובים יופנו כלפי חיילי צה"ל. כבר קרו מקרים". במהלך הדיון כאמור לא דובר על הקלות קונקרטיות. גורמי הביטחון הזהירו שהרשות במצב קשה, ואף בסכנת קריסה. עמדתם כי ישראל צריכה לחזק את הרשות הפלסטינית בפרויקטים משמעותיים כדי להצילה מקריסה התקבלו בקבינט. אחד השרים טען מנגד: "עובדים עליכם. הם במצב טובים ממה שאתם חושבים".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' נמנע, בן גביר הצביע נגד, ותקף: "אתם חיים באשליות"
סמוטריץ' נמנע, בן גביר הצביע נגד, ותקף: "אתם חיים באשליות"
סמוטריץ' נמנע, בן גביר הצביע נגד, ותקף: "אתם חיים באשליות"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
ברוב של שמונה חברים מול סמוטריץ' שנמנע ובן גביר שהצביע נגד, הוחלט כי "ישראל תפעל למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית, תוך קידום התביעה לחדול מפעילותה נגד ישראל בזירה הבינלאומית המשפטית-מדינית, מההסתה במערכות התקשורת והחינוך שלה, מן התשלומים למשפחות המחבלים והרוצחים ומהבנייה הבלתי-חוקית בשטחי C".
הצעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתקבלו בקבינט פה אחד הן: זרועות הביטחון יוסיפו לפעול בנחישות לסיכול הטרור, ראש הממשלה ושר הביטחון יביאו בפני הקבינט צעדים לייצוב המצב האזרחי בזירה הפלסטינית, והקבינט תמך בפה אחד באמירתו של שר הביטחון יואב גלנט כי "הקריאות לסרבנות פוגעות פגיעה קשה בביטחון ישראל, ויש לגנותן ולפעול להותרת זרועות הביטחון מחוץ לשיח הפוליטי".
שר הבטחון יואב גלנט הזהיר במהלך הישיבה הערב מפני האיומים שלא להתייצב למילואים בעקבות המהפכה המשפטית, ואמר כי "הקולות שעולים סביב האיומים בסרבנות או הפסקת ההתנדבות הם משחק באש, מדובר בפרס לאויבים שלנו, ושמעתם עכשיו עד כמה האתגרים רציניים".
לדברי גלנט, "אסור להשלים עם מצב בו יש מי שמשתמשים בצה"ל ובגופי הביטחון לקידום עמדותיהם הפוליטיות תוך איום בסרבנות או קריאה לסרבנות. זהו מעשה פסול ומסוכן הפוגע בביטחון המדינה. הסרבנות היא פרס לאובינו, וכמו שאתם רואים בימים האחרונים ושומעים בסקירות - יש לא מעט כאלה. מצפה מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, שישמיעו אמירה ברורה להשארתו של צה״ל מחוץ למחלוקת הפוליטית ומעל ומחוץ לכל מחלוקת, זה בנפשנו".