3 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
"איננו יכולים לעמוד מהצד נוכח דברים אלו"
( צילום: דובר צה"ל)
שר הבטחון יואב גלנט הזהיר בישיבת הקבינט הערב (יום ראשון) מפני האיומים שלא להתייצב למילואים בעקבות המהפכה המשפטית, ואמר כי "הקולות שעולים סביב האיומים בסרבנות או הפסקת ההתנדבות הם משחק באש, מדובר בפרס לאויבים שלנו, ושמעתם עכשיו עד כמה האתגרים רציניים".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
"הסרבנות היא פרס לאוביניו". גלנט
( צילום: שיר טורם)
לדברי גלנט, "אסור להשלים עם מצב בו יש מי שמשתמשים בצה"ל ובגופי הביטחון לקידום עמדותיהם הפוליטיות תוך איום בסרבנות או קריאה לסרבנות. זהו מעשה פסול ומסוכן הפוגע בביטחון המדינה. הסרבנות היא פרס לאובינו, וכמו שאתם רואים בימים האחרונים ושומעים בסקירות - יש לא מעט כאלה. מצפה מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, שישמיעו אמירה ברורה להשארתו של צה״ל מחוץ למחלוקת הפוליטית ומעל ומחוץ לכל מחלוקת, זה בנפשנו".
גלנט הוסיף כי "צה"ל מתוח במספר חזיתות. במודיעין, בהגנה, בהתקפה. למרות האתגר הרב זירתי, אנחנו מצליחים לפעול בכל מקום נדרש ובמקביל להערך ליעד המרכזי שלנו - האיום האיראני".

היחידות שבהן איימו מילואימניקים

בינתיים, מכתבי המילואימניקים צצו לאחרונה כפטריות אחרי הגשם, כשתוכנם כמעט זהה: אם ביטול עילת הסבירות או חוקים אחרים במסגרת המהפכה המשפטית יעברו – הם יפסיקו להתנדב לשירות לאלתר. רגע לפני שביטול עילת הסבירות עולה להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, היום (ראשון) הוציאו בוגרים ובוגרות של יחידה 8200 הודעה שבה נכתב כי "לא ניתן את ידינו למעשי האיוולת של הממשלה המכהנת".
במכתב שנשלח לשר הביטחון יואב גלנט, לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, לראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ולמפקד 8200 תא"ל י', כתבו בוגרי היחידה כי "קראנו בעבר להידברות ולהגעה להסכמות רחבות בנושאים שעל הפרק, אולם לצערנו לא רק שההידברות בבית הנשיא לא עלתה יפה, אלא שההפיכה המשטרית מתקדמת וכבר מחר עתידה הכנסת להצביע על ביטול עילת הסבירות, מהלך שיפגע משמעותית בעצמאותה של הרשות השופטת ויאפשר לרשות המבצעת לפעול ללא מגבלה".
לדבריהם, "מחודש ינואר אנו שבים ומתריעים על 'סימנים מעידים' לכך שישראל הופכת מדמוקרטיה לדיקטטורה, בדומה למדינות אויבינו, אותן אנו מכירים היטב. אוזננו קשובה לניתוחים ולמומחים השונים המצביעים על החרפת המגמות הקיימות בביטחון, בכלכלה ובחברה כנגזרת מהתנהלות הממשלה – יוקר המחייה מרקיע שחקים, שוק ההייטק נפגם, יחסיה של ישראל עם ארה"ב נמצאים על שרטון, מי שפגעו בביטחון המדינה בעבר התמנו לשרים וקוראים לריסוק עצמות ולשריפת כפרים, מכנים משרתי מילואים 'אנרכיסטים'. איננו יכולים לעמוד מהצד נוכח דברים אלו".


הם הוסיפו כי "יותר מ-1,100 בוגרות ובוגרי יחידה 8200, על שלל מערכיה – המודיעין, הטכנולוגיה הסייבר והמבצעים, שלהם ייצוג מלא לחברה הישראלית על שלל רבדיה לרוחבה ולאורכה של המדינה, קוראים לממשלת ישראל לעצור לאלתר את המהלכים הדיקטטוריים ולהוריד מסדר היום את ביטול עילת הסבירות. מהלכים אלו מפרים את החוזה שבין ממשלת ישראל לאזרחיה. לכן בכוונתנו, יחד עם מתנדבי מילואים רבים בחילות וביחידות צה"ל אחרות, לחדול מלהתנדב לשירות מילואים עם העברת הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה".
אתמול הצטרפו למחאה מאות לוחמים מיחידת העילית שייטת 13. במכתב ששיגרו לגלנט, הם כתבו כי "אנו לוחמי המילואים של שייטת 13 בעבר ובהווה, נאבקים על דמותה של ישראל, בהתאם לערכים שחרטו האבות המייסדים במגילת העצמאות. אנו יוצאים להגן על הדמוקרטיה ועל מעמד הרשות השופטת, מתוך רצון בלתי מתפשר לשמור על צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל. לכן, בלב כבד, אנו מודיעים על הפסקת התנדבותנו לשירות מילואים, כל עוד נמשכת החקיקה ונרמסים היסודות הדמוקרטיים של המדינה. אנו מתחייבים לחזור ולמלא את חלקנו בחוזה כשהמדינה תחזור למלא את חלקה".
הראשונים שהציתו את הנושא היו אנשי מערך המבצעים המיוחדים של צה"ל, שרבים מהם הפסיקו להתנדב עוד בחודש מרץ ומעת לעת מעדכנים על עוד עשרות שהפסיקו את התנדבותם. אתמול הם הודיעו כי כ-950 מאנשי המערך הפסיקו להתנדב עד כה. לדבריהם מדובר ב"מספר חסר תקדים בהתחשב בגודל המערכים שלנו. הרוב הגדול של אנשינו הם מתנדבי מילואים פעילים, בגילים צעירים, שתרומתם למערכת בניסיון מצטבר וידע היא אדירה. ה'מילואים' במערך המ"מ הם לא קונבנציונליים ולא שגרתיים, ומי שיודע יודע".
עוד הוסיפו כי "המילואים זה רק קצה הקרחון: אנחנו שומעים כבר חודשים על תסיסה אדירה בקרב חברינו אנשי הקבע הפעילים, שבמידה שחוק הדיקטטורה הראשון יעבור הם ישברו חוזים. המשך ההפיכה המשטרית כבר גורם לקריסה איטית ושקטה של מערך המ"מ, שהוא אחד המערכים הביטחוניים הקריטיים ביותר של ישראל".

עוד קבוצה שהודיעה כי תפסיק להתנדב הם יוצאי יחידת העילית "שלדג". במכתב ששלחו הלוחמים, הם הודיעו כי לא יתנדבו יותר לשירות בצה"ל כל עוד תימשך החקיקה. "כל עוד ממשיכים הצעדים החד-צדדיים לחיסול המשטר הדמוקרטי וכינון עריצות, בכסות שקרית של 'רפורמה משפטית', כל עוד לא תיעצרנה החקיקות הפוגעות בעצמאותה של מערכת המשפט, בשלטון החוק ובצביונו הדמוקרטי של המשטר, אנחנו מפסיקים לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים פעיל,, הם כתבו.
"למען הסר ספק – זוהי לא סרבנות וזהו לא מרד", הם הוסיפו. "שירותנו מאז ומעולם היה מבוסס על התנדבות כשהיה ברור לכל הצדדים מה נדרש מאיתנו להקריב ולבצע, ומה נדרש מהמדינה. כיום, כשהממשלה והעומד בראשה משנים בכוח ובאופן אנטי-דמוקרטי את פני המדינה, נשבר האמון והחוזה הופר. אנחנו כותבים מכתב זה בכאב רב, אך מבינים כי לא נותרה לנו ברירה אחרת. לא הצבא קדוש, אלא הערכים שלשמם אנו נלחמים הם הקדושים".
גם לוחמי ולוחמות צוות אוויר ובהם טייסים בכירים פנו לאחרונה לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולמפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, במכתב התראה לפני הפסקת התנדבותם למילואים. במכתב הם כתבו כי "אנחנו, קבוצה של כ-110 לוחמי צוות אוויר, בקרים וקציני שליטה במילואים, נשים וגברים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון – בפעילות מבצעית שגרתית, במב"מ, במבצעים מיוחדים ובזמן לחימה, נשבענו אמונים לביטחונה וקיומה של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית ויהודית. אנו מודיעים היום כי במידה שהחוק לביטול עילת הסבירות, או כל חוק אחר שהינו חלק מהרפורמה המשפטית, יעבור קריאה שלישית של הכנסת, נאלץ להפסיק לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים".
3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
אנשי "מחאת המילואימניקים" מפגינים במודיעין
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריהם, "המשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית יפגע פגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. לא נשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית. עמדתנו אינה פוליטית, במשך עשרות שנים, מרבית חיינו, שירתנו בקבע ובמילואים, תחת ממשלות רבות מימין ומשמאל. תמיד ביצענו את תפקידנו בתא הטייס, ביחידות הבקרה ובתאי השליטה מתוך תחושת שליחות, ציונות, אחריות ואהבת המדינה. כמו חברינו מיחידות נוספות, חווינו מבצעים מסוכנים ומורכבים, מעולם לא היינו חרדים כפי שאנו חרדים היום, לגורלנו ולגורל היקרים לנו, לעתיד המדינה והחברה".
הם הוסיפו כי "לא כתבנו מכתב זה בקלות דעת, היינו מעדיפים שלא להצטרך לכתוב אותו כלל. כולנו תקווה שלא נצטרך להפסיק את התנדבותנו לשרת במילואים. אך במידה שהחקיקה תעבור – אנחנו נמשיך להגן על מדינת ישראל ברחובות, בכיכרות ובכל מקום שבו יתאפשר לנו לשמור על מדינת ישראל דמוקרטית ויהודית".
לאחרונה יצאו בהצהרה דומה גם כ-300 רופאים צבאיים במילואים, שכתבו כי "התקופה האחרונה מדגישה את החשיבות הקריטית של הסכמה רחבה לכל תיקון חוקתי. הנזק של צעדים חד-צדדיים הוא עצום. לצערנו, כבר עכשיו אנחנו רואים ירידה דרמטית בהתייצבות למילואים ועלייה מקבילה ברופאים שבודקים אפשרויות בחו"ל".
לפני כשבוע פרסמו מכתב גם אנשי סייבר בהם יוצאי צה"ל, שב"כ והמוסד. "ביטול עילת הסבירות היא אבן דרך בתוכנית של ממשלת נתניהו המשיחית להפוך את ישראל מדמוקרטיה מערבית לדיקטטורה נחשלת", נכתב. "ללא עילת הסבירות ובלמים על החלטות הממשלה, תחלחל מיד תרבות מינויים מושחתת לכל מוסדות השלטון, בהם המשטרה, צה"ל ושאר גופי הביטחון. באמצעות שליחיו, יוכל השלטון להפעיל את היכולות שפיתחנו ללא פיקוח ומעצורים, ולהפנות אותם נגד אזרחים חפים מפשע - בארץ ומחוצה לה".
אנשי הסייבר הוסיפו כי "בניגוד לאמצעי לחימה אחרים, נשק סייבר הוא חשאי. במידה שהשלטון יפעיל אותו באופן בלתי-חוקי, הציבור לעולם לא ידע על כך. במציאות כזו, אנחנו מאמינים שזה לא מוסרי או אחראי לקחת חלק בפיתוח יכולות כאלו. לכן, אנחנו, 250 אנשי הסייבר ההתקפי, לא נשרת משטר שרומס את יסודות הדמוקרטיה בישראל".