רשות שדות התעופה הודיעה הבוקר (יום ראשון) כי בתחילת שנת 2023 יהפוך נמל התעופה בן גוריון לנמל תעופה דיגיטלי, מה שצפוי להביא לביטול הבידוק הביטחוני הראשוני, ולקצר את התורים הארוכים לצ'ק אין. ברשות מצהירים שכחלק מהמהלך, בין היתר, יוכלו הנוסעים לשלוח עצמאית את המזוודה לבטן המטוס ואף לשלם עליה במקרה של משקל יתר.
2 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
הסוף לתורים הארוכים? נוסעים בנתב"ג
(צילום: AFP)
כחלק מהמהלך, רשות שדות התעופה תשיק קיוסקים חדשים לשימוש עצמי של הנוסעים, בהשקעה של שני מיליון שקלים בשלב הראשון. בעמדות שיועמדו בנתב"ג לשירות הנוסעים יהיה משקל לשקילת המזוודות וגם אפשרות חיוב למשקל היתר שנקבע על ידי חברות התעופה. כמו כן, הנוסעים יוכלו להדפיס את תג ומדבקות למזוודה ("באג טאג") כדי לאפשר לשליחה עצמאית של המזוודה לבטן המטוס.
תג המזוודה (ה"באג טאג") ייסרק בסמוך למסועי השליחה העצמאית (ה"דרופ אוף") ולאחר סריקת הקוד - המזוודה תישלח ישירות לבטן המטוס. לפי רשות שדות התעופה, מומחים מעריכים שהפיכתו של נתב"ג לדיגיטלי תקצר את התור לבידוק הביטחוני ולצ'ק-אין בעד חצי שעה.
כיום, יותר מ-50% מהנוסעים מעדיפים לעשות צ'ק-אין אונליין לטיסה. "הטכנולוגיות המתקדמות יאפשרו להעניק לנוסעים שירות עצמאי מגוון ומורחב של שירותים", נמסר. "עם הוספת עמדות הטאץ' אנד פליי הנוסעים הטסים לחו"ל יעברו ביטחון רק לאחר ביצוע הליך הרישום לטיסה (הצ'ק אין), או רישום לטיסה מכוון מהבית (און ליין), או לחליפין רישום לטיסה בקיוסקים העצמאיים שיותקנו באולם היוצאים. כך ייצא כי עיקר תהליכי היציאה מהארץ יבוצעו כאמור און ליין ובאמצעים דיגיטליים, תוך מקסום הנוחות והנגישות לנוסעים".
2 צפייה בגלריה
המזוודות האבודות
המזוודות האבודות
מחסור בעובדי רשות התעופה וחברות שינוע מזוודות. המזוודות האבודות בנתב"ג
מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי הוסיף כי: "יעד מרכזי לרשות הינו שיפור השירות לנוסע באופן מיידי, ובראייה ארוכת טווח מעבר לשדה דיגיטלי ומתקדם מסוגו בעולם".
בחודשים האחרונים נרשמו תורי ענק בנתב"ג, כשמספר הנוסעים עלה בקצב מהיר בזמן החופש הגדול, בעוד שברשות שדות התעופה סבלו ממחסור חמור בכוח אדם. על פי עדויות נוסעים וסרטונים שהגיעו למערכת ynet, התורים אף השתרכו לאורך עשרות ואף מאות מטרים וזזו באיטיות גדולה. בנוסף לתורים הארוכים, מאות עד אלפי מזוודות שלא הועלו לטיסה ולא הגיעו ליעדן, או מזוודות שהגיעו לישראל אך לא הגיעו לבעליהן, נתקעו בנתב"ג. המחסור החמור בעובדי חברות "הנדלינג", שתפקידן לשנע את המזוודות מהנמל למטוס וחזרה, הביא לכאוס שלם עם המזוודות.