שר הבריאות ניצן הורוביץ אמנם אמר הבוקר (יום ד') באולפן ynet כי "ההחלטה אם להכניס לבית ספר ילד בלי בדיקה שלילית היא בידי הצוות החינוכי", אך ל-ynet נודע כי בסופו של דבר החליטו השרים כי התקנות לא יכללו חובה להצגת אישור על בדיקת קורונה ביתית לפני כניסה לבית הספר או לגן. לכן, למנהלים, למורים ולגננות לא תהיה למעשה סמכות למנוע כניסה למוסדות החינוך של ילדים לא מחוסנים שלא הציגו אישורים לבדיקות שליליות.
במשרד החינוך אמרו הערב כי "כניסת התלמידים ב-1 בספטמבר תתבצע בהתאם לחוק לימוד חובה, שמחייב את כניסתם למסגרות החינוך". ואכן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי הבהיר כי על אף החלטת קבינט הקורונה - הילדים לא יחויבו בהצגת בדיקת קורונה ביתית כתנאי להיכנס לבית הספר. במכתב ששיגר לח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) ציין נזרי כי על פי מתווה החינוך לפתיחת שנת הלימודים שאומץ בקבינט הקורונה, הוחלט שכלל התלמידים יתבקשו לבצע בדיקת קורונה ביתית (אנטיגן) ולהגיע לבית הספר עם אישור כי ביצעו בדיקה זו.
אלא שעל פי המכתב, הבהיר נזרי כי מטעמי מדיניות ולאחר בחינת משמעויות הנושא החליט הדרג המיניסטריאלי הרלוונטי כי התקנות לא יכללו חובה פורמלית להצגת האישור "ונכון יהיה להסתפק בעידוד ההורים והתלמידים לבצע בדיקות אלה ולהגיע עם האישור ליום הלימודים הראשון". נזרי ציין כי התקנות בנושא טרם פורסמו רשמית והן מתגבשות בעבודה משותפת של משרדי הבריאות, החינוך והמשפטים.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
יפעת שאשא ביטון ניצן הורוביץ
"כניסת התלמידים - לא בסמכות המורים והגננות". הורוביץ ושאשא ביטון
(צילום: יואב דודקוביץ' לע"מ , קובי קואנקס)
במשרד החינוך אמרו בתגובה לדברי הורוביץ כי "נושא זה אינו מצוי בסמכות מנהלי מוסדות החינוך או משרד החינוך, והוא מעוגן בחקיקה. זאת ועוד, הקבינט לא שינה זאת".
לצד זאת הוסיפו במשרד, שבראשו עומדת השרה יפעת שאשא ביטון, כי ההורים הם "שותפים משמעותיים במאמץ הלאומי להחזרת תלמידי ישראל לבתי הספר ולגנים, ולכן אנו שבים וקוראים להם לשתף פעולה בביצוע כל הצעדים הנדרשים לחזרה ללימודים, ובהם הבדיקות המהירות במהלך הימים שני ושלישי בשבוע הבא. צעדים אלה נועדו לשמור על בריאות הילדים, אנשי החינוך, ההורים וכלל הציבור - והם יאפשרו למערכת החינוך לשמור על רציפות תפקודית ויציבות, ולהבטיח שגרת לימודים רציפה וסדירה לתלמידים".
בריאיון הבוקר באולפן ynet התייחס שר הבריאות הורוביץ לבדיקות הביתיות שיצטרכו לעבור תלמידים שלא יכולים להתחסן, ואמר כי "כל הורה יצטרך לעשות בדיקה לילדים שלו, עד גיל 12, ולתת אישור לכך שהם נדבקו והם שליליים - ואז הם ייצאו לבתי הספר. כך צריך לעשות, כך עושים ביחד במקרים אחרים של היעדרויות וימי מחלה. הילד או הילדה לא אמורים לבוא לכיתה בלי בדיקה. האם בשער יכניסו אותם או לא? המורה תקבל אותם או לא? זה כבר עניין שאנחנו משאירים לצוותי החינוך במוסדות הלימוד".
2 צפייה בגלריה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
(צילום: דנה קופל)
לאחר מכן הסביר הורוביץ: "יש לנו כשני מיליון תלמידים בני פחות מ-12, וההוראה היא לבדוק את הילדים בבית, ולתת להם פתק שבו יצוין שהם שליליים. האם המנהלת תשלח הביתה ילד שיבוא בלי פתק בשער בית הספר, או שתתקשר להורים ותבקש לבוא לקחת ילדה שלא הביאה אישור, או שתבקש לעשות בדיקה במקום? את ניהול העניין הפרטני מול כל ילד וילדה יעשה הצוות החינוכי".
עוד לפני התגובה של משרד החינוך, זעמו גם בארגון הגננות על דבריו של הורוביץ. "גננת היא לא סלקטורית ולא תחליט על דעת עצמה האם להכניס ילד לגן", אמרו בארגון הגננות.
דורית חזן, יו"ר ארגון הגננות, התייחסה לדברי הורוביץ לפיה "אם הילד יבוא בלי בדיקה לגן, הגננת תפעיל שיקול דעת", ואמרה "הדבר הזה הוא הזוי ולא יעלה על הדעת. גננת כשמה כן היא ואין תפקידה להכריע במקרים בריאותיים שעלולים לסכן את בריאות הילדים והצוות. זהו המשך ישיר לבלבול ולאנדרלמוסיה ששוררת במערכת החינוך. הבדיקות הסרולוגיות קרסו כמו מגדל שהיה מתחילתו רעוע, אין הנחיות ברורות בשלל נושאים ואנחנו כבר רואים הדבקות המוניות במקומות שהחלו לפעול. אין יד מכוונת ואת המחיר אנחנו כבר משלמים, כולנו".
פורסם לראשונה: 19:02, 25.08.21