1 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
האוהלים של חיזבאללה בהר דב, בשבוע שעבר
בשבוע שעבר ניתח כאן ד"ר לירון ליבמן את ההתנהלות מול האוהלים שהקים חיזבאללה בהר דב בשטח ישראל, ובהמשך לדבריו, הנה הסבר על מהותו של "הקו הכחול". בין מדינת ישראל לבין לבנון לא קיים כיום קו גבול בינלאומי. קו גבול בינלאומי נקבע בעקבות הסכם רשמי בין שתי מדינות שכנות, וכך סומנו קווי הגבול בין ישראל למצרים ובין ירדן לישראל. מול לבנון קיים כיום קו שנקבע רק בהסכם בין ישראל לבין האו"ם, שבו אושר שכוחות צה"ל אכן פינו את שטח לבנון.
מדינת ישראל והאו"ם קבעו את הקו אך ממשלת לבנון אינה שותפה לכך: טענתה הרשמית היא שישראל לא נסוגה מכלל השטח עד לקו הגבול הבינלאומי שנקבע ב-1923 בין המנדט של בריטניה בארץ ישראל לבין המנדט הצרפתי על לבנון.
הקו הכחול שונה בכמה מקומות מקו הגבול הבינלאומי. כך למשל, המצפה הגבוה שבקיבוץ משגב עם נמצא בשטח ישראל אף שבהסכם הבריטי-צרפתי הוא בשטח לבנון. גשר רג'ר, מדרום לכפר בשם הזה, נמצא היום בשטח ישראל אך הסכם 1923 קבע כי קו הגבול יעבור במרחק 100 מטר מדרום לו. מאידך, כמה בתים בכפר הלבנוני עדסייה נמצאים בשטח ארץ ישראל המנדטורית. על אף כל זאת, וחרף חריגות קטנות אחרות, נקבע קו נסיגת כוחות צה"ל במקום שנקבע.
הקו בהר דב הוא בעייתי יותר. הגבול בין סוריה לבין לבנון בשטח זה נקבע ב-1920 על ידי הנציב העליון הצרפתי לסוריה, הגנרל אנרי גורו. קביעתו נחתמה במסמך כתוב אך לא צורפה אליו מפה והקו מעולם לא סומן בשטח. כל זמן שהשטח היה בשליטה סורית, הלבנונים לא הביעו מחאה פומבית על כך, אך מעת שישראל השתלטה עליו, טוענת לבנון כי השטח המכונה "חוות שבעא", מעין אחיזות קטנות בקרקע שבה החזיקו תושבי הכפר הלבנוני שבעא, הוא למעשה בלבנון והקו האמיתי צריך היה לעבור בוואדי עסל (נחל שיאון) ממזרח להר דב.
עם זאת, הקו הכחול נקבע בהתאם למצב הכוחות בשטח, ולפיכך כל הרכס מצוי כיום בשליטת ישראל. ארגון חיזבאללה, בתמיכת ממשלת לבנון, ממשיך לטעון שמדובר בשטח לבנוני, וזה הרקע לפעילות הארגון באזור.
פרופ' גדעון ביגרפרופ' גדעון ביגר

הגדר שישראל בנתה לאורך קו נסיגת כוחות צה"ל אינה חופפת לקו הכחול בשל קשיי טופוגרפיה, וכך נשארו מובלעות קטנות מדרום לו, אך גם מצפון לגדר וגם במובלעות אלה מתרחשות לעיתים תקריות. באחת מהן, באוגוסט 2010, אף נהרג קצין צה"ל, סגן-אלוף דב הררי.
נראה אפוא כי קביעת האו"ם סימנה רשמית את קו נסיגת צה"ל מלבנון, אך טרם קיבעה גבול בינלאומי בין שתי המדינות. ניתן להוסיף על כך שבעת קביעת קו המים הכלכליים בין ישראל ללבנון באוקטובר 2022, הוחלט כי "כדי לא לפגוע במעמדו של הגבול היבשתי, התווייתו של הגבול הימי לכיוון היבשה מהנקודה המזרחית ביותר של הגבול הימי, צפויה להיעשות על רקע סימון הגבול היבשתי על ידי הצדדים, או זמן סביר לאחר סימון זה". מכאן ברור כי סימון קו הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון ייעשה רק במסגרת הסכם שלום, שיכלול מן הסתם גם את שטח רמת הגולן הגובל בלבנון.
  • גדעון ביגר הוא גיאוגרף והיסטוריון, פרופ' אמריטוס באוניברסיטת תל אביב. היה איש הגבולות בשיחות עם הסורים בוועידת שפרדסטאון בארה"ב ב-1999
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il