5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן והרצוג בפגישתם הקודמת
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם עדיין לא הוזמן לבית הלבן מאז שחזר לתפקידו, אבל נשיא המדינה יצחק הרצוג ימריא מחר בלילה (בין שני לשלישי) לביקור מדיני בארצות הברית, שבמהלכו ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן. הרצוג גם יישא דברים בפני שני בתי הקונגרס האמריקני - בית הנבחרים והסנאט - שיתכנסו למושב מיוחד כדי לציין את שנת ה-75 של מדינת ישראל.
ביקורו של הרצוג בארה"ב מגיע בהמשך להזמנתם של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי ויו"ר בית הנבחרים הנוכחי קווין מקארתי. זהו ביקורו השני של נשיא המדינה בארה"ב מאז שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים, כשהקודם היה באוקטובר האחרון. הרצוג וביידן צפויים לדון בפגישותיהם המדיניות בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתיהו בעדכון על מצבו לאחר שאושפז
ראש הממשלה בנימין נתיהו בעדכון על מצבו לאחר שאושפז
"לא התרסה כלפי נתניהו". ראש הממשלה, שעדיין לא הוזמן לבית הלבן
נאומו של הנשיא הרצוג בקונגרס האמריקני יהווה את הפעם השנייה בהיסטוריה שבה נשיא ישראלי ינאם בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, כשבפעם הראשונה עשה זאת אביו, נשיא המדינה השישי חיים הרצוג, לפני יותר מ-35 שנה.
במהלך ביקורו בוושינגטון הרצוג צפוי גם לקיים פגישה עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שתעסוק בקידום יוזמות משותפות בתחום ההתמודדות עם משבר האקלים. בנוסף, הוא ייפגש גם עם בכירי הממשל האמריקני, בהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.
בהמשך הרצוג יבקר במטה האומות המאוחדות בניו יורק, שם ייפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לאחר מכן הוא ייפגש עם מושלת ניו יורק קת׳י הוקול, עם ראש העיר ניו יורק אריק אדמס ועם חברי הקהילה היהודית, בהם גם מנהיגיה הצעירים, והוא יתארח באירוע חגיגי של הפדרציה היהודית של ניו יורק, הקהילה היהודית הגדולה בתפוצות.
מבית הנשיא נמסר כי מטרת הביקור המדיני היא לחזק את היחסים והשותפות בין ארה"ב לישראל, ולשקף את הקשרים העמוקים בין המדינות שנמצאים מעל לכל מחלוקת. הרצוג הזמין את לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין שנפל בקרב ברפיח במהלך מבצע "צוק איתן" ומוחזק מאז בידי חמאס בעזה, להצטרף לפגישותיו בבית הנבחרים ועם מזכ"ל האו"ם. לדבריו, הוא מתכנן להעלות את נושא השבויים והנעדרים בכל פגישותיו.
את הנשיא ילווה בביקורו אחיו, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שבכך יסיים את שליחותו בת 19 החודשים בישראל, ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.
"אני נרגש לייצג כנשיא מדינת ישראל את עם ישראל כולו בפני נציגיו הנבחרים של העם האמריקני לציון 75 שנים למדינת ישראל", מסר הנשיא הרצוג. "ארה"ב היא ידידתה ושותפתה הקרובה והמשמעותית ביותר של ישראל. מערכת היחסים בין מדינותינו היא ייחודית בעוצמתה, מה שהפך אותה, ובצדק, לברית בלתי ניתנת לערעור. אני מודה להנהגת הקונגרס האמריקני, ובמיוחד ליו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי ולקודמתו ננסי פלוסי, על הזכות ההיסטורית לנאום בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס שיתכנס לרגל 75 שנים למדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה של משפחת גולדין להחזרת הבנים מבית ראש הממשלה בתל אביב למשרד הביטחון בקריה
צעדת מחאה של משפחת גולדין להחזרת הבנים מבית ראש הממשלה בתל אביב למשרד הביטחון בקריה
לאה גולדין. תתלווה לנשיא הרצוג בארה"ב
(צילום: מוטי קמחי)
הרצוג הוסיף: "אדגיש את הצורך במאבק הנחוץ בשנאה ובטרור שאיראן מפיצה תוך כדי חתירתה לנשק גרעיני ובהרחבת מעגל השלום האזורי. בנאומיי ובפגישותיי אתייחס למארחיי כשותפים קרובים בכל הנושאים שעל הפרק, ובכלל זה האתגרים וההזדמנויות שלפתחה של החברה הישראלית. כחלק מפעולותיי לבניית גשרים וחיזוק היחסים בין ישראל ליהדות התפוצות, אשתתף באירוע דגל חשוב של הקהילה היהודית בצפון אמריקה, הגדולה שבקהילות היהודיות בתפוצות".

"לא התרסה כלפי נתניהו"

גורם אמריקני בכיר אומר כי ביקורו השבוע של הנשיא הרצוג בוושינגטון הוא בשום אופן לא "אצבע בעין" של ראש הממשלה נתניהו, ולכן לא נכון להציגו ככזה. הגורם ציין כי הרצוג עצמו היה זה שביקש את ההזמנה בביקורו הקודם בוושינגטון באוקטובר האחרון, ולכן אין לראות את הביקור הזה כהתרסה כלפי נתניהו.
עם זאת, ולמרות האמירה של הגורם האמריקני הבכיר, שרים בממשלה לא משתחררים מהתחושה שהאמריקנים משפילים ו"מייבשים" את נתניהו, בזמן שהם פורסים שטיח אדום בפני הרצוג. יש אף שרים שבשיחות סגורות אמרו כי הם סבורים שהרצוג היה צריך להתנות את ביקורו בוושינגטון בכך שגם נתניהו יקבל הזמנה.

אבל בינתיים נראה שנתניהו מבין שהזמנה כזאת לא תגיע בקרוב, בוודאי כל עוד נמשכת החקיקה המשפטית וכשיש מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון, ולכן בסביבתו ממעיטים מחשיבות ההזמנה שלא מגיעה. בישראל מדגישים כי החיבור בין ישראל לארה"ב מעולם לא היה כל כך חזק ואינטימי שנוגע בנושאים הכי רגישים שיש.
בישראל מתנחמים בהכחשה האמריקנית שיצאה למאמר שכתב הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" שמקורב לביידן, תום פרידמן, ולפיו ארה"ב החלה בבחינה מחודשת של יחסיה עם ישראל. "פרידמן מחויב לאג'נדה שלו ומנוטרל מראייה מאוד אובייקטיבית. הוא רוצה שזה מה שיהיה, אבל אין לזה יסוד כי המציאות ממש הפוכה", אמרו בכירים בירושלים.
לגבי יחסי נתניהו-ביידן, הטענה הישראלית היא שגם אם יש מחלוקות – זה לא משפיע על התיאום והעבודה המשותפת בין ישראל לארה"ב, שלהן יש מדיניות משותפת גם בנושא האיראני וגם בנושא הסעודי. בישראל טוענים שהמחלוקת סביב הבנייה בהתנחלויות אף פעם לא הפריעה וגם לא תפריע, ושאין שום הערכה מחדש של היחסים עם ישראל, לא בצורה פורמלית ולא בצורה לא פורמלית. לדברי הבכירים מישראל, קיים קשר הדוק שבא לידי ביטוי רק השבוע בביקורו של השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין, שהגיע לישראל מיוזמתו כדי לדבר על הדברים שעליהם ביידן ונתניהו עובדים ביחד.

בירושלים אם כך משמיעים צפירת הרגעה ואומרים ש"אין מקום לדאגה בהקשר היחסים בין ישראל לארה"ב" - להפך. לפי בכירים בירושלים, החיבור בין ישראל לארה"ב תמיד דילג על העניינים האישיים והיחסים בין הממשלות, והאמריקנים רואים את שתי המדינות כדבוקה אחת.
בישראל שואבים עידוד מדבר נוסף: הרצון האמריקני להגיע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה נותר חזק, גם אם זה ייקח הרבה זמן. האמריקנים מנהלים שלושה מעגלי השפעה במדיניות החוץ שלהם: לסייע לאוקראינה מול רוסיה, המאבק המתמשך בסין והרצון להגיע להסכם עם סעודיה שיכלול הסכם שלום בין ישראל לסעודים.
לגבי איראן, המסרים שמגיעים מארה"ב לישראל היא שאין חזרה להסכם וגם אין הסכם חדש. לכל היותר יש הבנות, בעיקר בעניינים של שחרור הדדי של אסירים כנגד שחרור כספים איראניים מוקפאים בדרום קוריאה ועיראק בהיקף של 13 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
הרצון האמריקני להגיע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה נותר חזק. ביידן ומוחמד בן סלמאן
(צילום: AP,AFP)
לא כולם בישראל מקבלים את צפירות ההרגעה שנשמעות מירושלים באשר ליחסים עם ארה"ב. דני איילון, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, אמר כי "המשבר ביחסים עם ארה"ב אמיתי וחמור, וכל האמירות של שרים הזויים רק מחריפות את המצב, במיוחד כשראש הממשלה לא קורא אותם לסדר. האמריקנים עוקבים אחרי כל דבר וכל פיפס. יש להם שגרירות ענפה עם מחלקה פוליטית. אני מעריך שמה שפרידמן כתב הוא אמיתי. הוא אחד הכתבים הכי בכירים בוושינגטון והוא מקושר ומדבר עם ביידן, וכמעט יום יום עם סאליבן ובלינקן. הם רוצים להציב תמרור אדום מהבהב, זה המשחק הדיפלומטי. לא צריך להתרגש מההכחשות. אם בעבר היו מטילים וטו אוטומטי, הפעם הפלסטינים יכולים להגיש הצעות גינוי במועצת הביטחון כמו חווארה ותורמוס עיא, ובמקרה כזה - ארה"ב עלולה שלא להטיל וטו. אני חושב שהפטור מוויזה לישראלים בסכנה כי בסוף זו החלטה פוליטית".
איילון הוסיף: "נתניהו כרגיל משקר על 'הערכות מחדש' בתקופות אובמה, בוש ורייגן. תמיד היו חילוקי דעות אבל זה ממש לא אותו הדבר כמו עכשיו, כשהנושא בכלל לא מדיני אלא מהות המשטר בישראל. נתניהו מערבב פה את התקשורת כהרגלו וסומך שלא בקיאים בפרטים או לא יבדקו לעומק".
פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מתכוונים ללוות את ביקורו של הרצוג בארה"ב, אך הם מדגישים שלא יפגינו נגדו. "נקבל את פניו של הנשיא הרצוג בביקור ההיסטורי שלו בקונגרס", מסר אופיר גוטלזון, ממובילי המחאה בארה"ב. "נפגין בחוץ למען הדמוקרטיה הישראלית כדי להזכיר לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובה לו, שהזמן להיות חבר אמת של ישראל הוא עכשיו, כשהיא נחטפת מבפנים. אנחנו מברכים על הביקור החשוב הזה. השותפות בין ארה"ב לישראל מתבססת על ערכים משותפים ובראשם דמוקרטיה, חירות ושוויון - ואלו הערכים שאנחנו מבקשים להגן עליהם".