3 צפייה בגלריה
יסמין וינטה הפעוטה
יסמין וינטה הפעוטה
יסמין וינטה
פסק דין מקומם: הסייעת שהרגה את יסמין וינטה ב-2018, ומנהלת הגן הרשלנית, שעומדות במרכז אחת מפרשות ההתעללות הנוראות שהתרחשו בגן ילדים בישראל - ישלמו פיצוים בסכום נמוך יותר להוריה של הפעוטה. כך פסק בית המשפט שקבע כי מרכז חייה של יסמין היה במולדובה, בהתאם לארץ המוצא של הוריה, למרות שנולדה בישראל וכל חייה הקצרים חיה בה.
רוב הפיצוי שנפסק לטובת ההורים נקבע בגין סעיף של כאב וסבל. רק סכום זעום מתייחס לפיצוי על "אובדן ההשתכרות" העתידי של וינטה, לו היתה נשארת בחיים, בגלל קביעת בית המשפט כי מרכז חייה הוא במולדובה, שם רמת השכר מאוד נמוכה בהשוואה לישראל. בית המשפט חייב את הסייעת אינה סקיבנקו ואת מנהלת הגן אולגה פיליצ'נקו לפצות את ההורים ב-1.16 מיליון שקלים וב-272 אלף שקלים הוצאות משפט. במקור ביקשו ההורים פיצוי של שני מיליון שקלים, בהתאם לכך שמרכז חייה של הפעוטה הוא בישראל ולא במולדובה.
3 צפייה בגלריה
פעוטון מאשה והדב פתח תקווה
פעוטון מאשה והדב פתח תקווה
הפעוטון בפתח תקווה
(צילום: שאול גולן)
סעיף אובדן ההשתכרות העתידי נחשב בדרך כלל מאוד משמעותי בתביעות נזיקין בגין מוות, אבל בית המשפט קיבל את טענת הסייעת ומנהלת הגן כי יש לחשב את הפיצוי לפי שכר ממוצע של 1,500 שקלים בלבד, המקובל במולדובה, ולא לפי השכר הממוצע בישראל, העומד על כ-11 אלף שקלים (פחות הוצאות שוטפות של החיים). מדובר בסך הכל בסכום שקטן בכ-500 אלף שקלים. בית המשפט גם החליט שלא להטיל פיצוי עונשי על הנתבעות, למרות חומרת המעשים.
בנימוקים להחלטה כי הוריה של וינטה יפוצו לפי השכר הממוצע במולדובה, ולא בישראל, צוין בפסק הדין של השופט יונתן לבני כי לא התקבלה אינדיקציה ממשית שוינטה צפויה הייתה להישאר ולעבוד בישראל בעתיד. עוד נקבע שהוריה הגיעו לישראל כתיירים, נשארו בה ללא אישור, וכשהטרגדיה התרחשה תכננו לחזור למולדובה תוך פרק זמן מסוים. כמו כן נכתב שההורים קברו את יסמין במולדובה.
3 צפייה בגלריה
הוריה של יסמין וינטה ז"ל
הוריה של יסמין וינטה ז"ל
הוריה של יסמין וינטה ז"ל
(צילום: משי בן עמי )
באשר לנימוקים שלא להטיל על הנתבעות פיצוי עונשי, בית המשפט אמר כי מקור מעשיה של מנהלת הגן הוא במחדל ורשלנות בפיקוח, ולא בזדון, ואילו הפיצוי שהוטל על הסייעת במסגרת ההליך הפלילי - 120 אלף שקל - ממלא את תכלית ההרתעה ואין צורך להוסיף עליו.
גם כדי לקבל את מלוא הסכום שבית המשפט פסק לטובתם, ההורים יאלצו לנהל מאבק לא קל. מיליון שקלים הם אמנם כבר קיבלו, משום שלמזלם הגן היה מבוטח עד גובה זה בחברת הביטוח, אבל כדי לקבל את 400 אלף השקלים הנותרים הם יצטרכו לרדוף אחרי מנהלת הגן, שהכריזה על עצמה פושטת רגל, ואחר הסייעת שמרצה עונש מאסר ארוך.
יסמין בת השנה נחנקה למוות במאי 2018 על ידי סקיבנקו בגן "מאשה והדב" בפתח תקווה, שבבעלותה ובניהולה של פיליצ'נקו. הסייעת הטיחה את וינטה על המזרן, כיסתה את ראשה וגופה בשמיכה, הידקה עליה את השמיכה ונשענה עליה עם גופה עד שלא נותר לה פתח לנשימה. וינטה הקטנה ניסתה במשך עשר דקות להשתחרר בכוחותיה הדלים מהאחיזה של סקיבנקו, אבל זו הידקה עוד ועוד את השמיכה סביבה. לאחר כשעתיים סייעת אחרת ביקשה להעיר את וינטה וגילתה כי היא ללא רוח חיים.
הוריה של יסמין וינטה בבית המשפט, יולי 2019
(צילום: בראל אפרים)

סקיבנקו הורשעה בהליך פלילי בהריגה ובתקיפה של עוד תשעה פעוטות בגן. היא נשלחה ל-17 שנים בכלא והוטל עליה לשלם פיצוי של 120 אלף שקלים בלבד להורים של וינטה. בהמשך הגישו בני הזוג, באמצעות משרד רובין-ימר ושות', תביעה אזרחית לפיצויים שהתקבלה בה החלטה באחרונה.
השופט יונתן לבניהשופט יונתן לבניצילום: אתר דוברות הרשות השופטת
בפסק הדין של השופט לבני, מבית משפט השלום בראשון לציון, נכתב: "העדויות בתיק מצביעות על מוות מחנק קשה ומייסר של פעוטה חסרת אונים, אשר נתנה מבטחה בעולם המבוגרים ובסייעת שהופקדה לשמור על חייה. לא קשה לתאר את הסבל והייסורים שהיו מנת חלקה לפני מותה". השופט קבע כי הגן נוהל למעשה ללא פיקוח, על ידי הסייעות, וכי המנהלת פיליצ'נקו נהגה לבקר בו פעם ביום למשך חצי שעה. בית המשפט קבע שהתרשלה בניהול הגן.