בצל המתקפות של השרים איתמר בן גביר וניר ברקת על אופן ניהול המלחמה בימים האחרונים, נשיא המדינה יצחק הרצוג הזהיר הערב (ראשון) את הפוליטיקאים מהמשך "העימותים והריבים, מאבקי האגו והניגוחים הפוליטיים", כלשונו - ואמר כי "האויב רק מחכה שנראה סדקים בתוכנו - וחוגג בכל פעם שהמחלוקות מפלגות אותנו. לשם כך אני מבקש לחדול מהמאבקים הפנימיים בשעת המערכה הקשה".

הרצוג הוסיף בנאום שנשא מבית הנשיא: "ויכוחים הם חלק מה-DNA שלנו. מותר וצריך לקיים מחלוקות ולמתוח ביקורת גם בשעת לחימה אך יש דרך להתווכח. אסור לחזור לשיח של 6 באוקטובר, אסור לחזור לשיח של אנחנו והם, אסור לחזור להפצת הרעל ברשתות. אני מזהיר בצורה מפורשת - כל מי שמחזיר אותנו לשיח של ה-6 באוקטובר פוגע במאמץ המלחמתי ובביטחון אזרחי המדינה. אני פונה באופן ישיר להנהגה ולכל מי שפועלים בשדה הציבורי והפוליטי ודורש לחדול: גלו אחריות. אם לא למענכם תעשו את זה לפחות למען חיילינו בחזית. תתאפקו עוד קצת עם הקמפיינים והמסרים הפוליטיים. זה לא יזיק. בעת הזאת הציווי הוא אחד ויחיד: אחדות ,נחישות וערבות הדדית".
עוד אמר הנשיא: "אני מבקש לחזק את לוחמי צה"ל שמחרפים את הנפש למען השבת החטופים ובטחון ישראל, ואת המטה הכללי והרמטכ"ל הרצי הלוי על הובלה אחראית ונחושה. מחזק את לוחמי השב"כ והמוסד ומפקדיהם, ואת המשטרה, שב"ס וכוחות ההצלה ומפקדיהם. הצורך באחדות ואחריות עומד מעל הכול. דווקא ברגעים קשים אלו אני מבקש לומר שאני מאמין בכל ליבי - שהניצחון בוא יבוא".
דברי הרצוג הגיעו אחרי הביקורת שהשמיעו בימים האחרונים השרים איתמר בן גביר וניר ברקת על ניהול המלחמה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ענה לשניים - בלי להזכירם בשמם - ואמר כי מדובר ב"הצהרות בלתי מבוססות שפוגעות בחוסן של החברה הישראלית כולה, ובמשפחות הלוחמים בפרט".
לדברי גנץ, "חיילי צה"ל פועלים באומץ ובנחישות מהיבשה, מהאוויר ומהים, על מנת להגן על אזרחי ישראל וריבונותה. ‏הם מקבלים את כל האמצעים הנדרשים, ולפעילות המבצעית בשטח יש חיפוי אווירי נרחב ומדויק, בעוצמות חסרות תקדים. במיוחד בעת הזו, מצופה משרי הממשלה ומכלל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות בהתבטאויותיהם, ולא לצאת בהצהרות בלתי מבוססות".

2 צפייה בגלריה
בני גנץ ו ניר ברקת
בני גנץ ו ניר ברקת
גנץ וברקת
(צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל )
יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, אמר בתגובה כי הוא "חותם על כל מילה" של גנץ, והוסיף: "בעזרת השם, יחד ננצח". השר יואב קיש יצא גם הוא נגד ברקת, וכתב: "יש מבול הדלפות על כך שניר ברקת נלחם בממשלה עבור החיילים. אז שיהיה ברור, כולנו דואגים אך ורק לחיילים ולהשלמת היעד של ניצחון במלחמה והחזרת החטופים. כך פועלים ראש הממשלה, גנץ וכל קבינט המלחמה. שיטת ההדלפות להאדרה עצמית מזמן פשטה את הרגל".
מנגד, ועל אף שגנץ לא ציין אותו בשמו, ברקת מסר בתגובה: "לצערנו בני גנץ עדיין שבוי בקונספציה השגויה שהוא אחד מאבותיה. דווקא ממנו הייתי מצפה למידה של צניעות והקשבה לביקורת עניינית והבנה שחיי לוחמינו חשובים יותר מחיי העזתים".

הדברים הקשים של ברקת

מוקדם יותר היום, בישיבת הממשלה שבה לא נכח גנץ, האשים ברקת את קבינט המלחמה באי-עמידה בלחץ באופן שמסכן חיילים. "אנחנו מסכנים חיילים שלא לצורך", טען מבלי לבסס את דבריו. "מנהיגות נבחנת ביכולת עמידה בלחצים ולצערי הקבינט הזה לא עומד בלחץ".
ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לברקת כי "אנחנו פועלים לפי המדיניות שלנו. אף אחד לא מכתיב לנו". ברקת לא השתכנע והמשיך: "אני מכיר את הפרטים היטב, כמות ההפצצות של חיל האוויר ירדה דרמטית. חיילים נשלחים למבנים ממולכדים כמו ברווזים".
נתניהו קטע את דבריו ואמר: "זה שתחזור על זה שוב שוב לא יהפוך את זה לנכון". שר אחר הוסיף: "יש בציבור תחושות קשות של הפקרות בחיי הלוחמים". נתניהו: "יש שיקולים מבצעיים". ברקת: "שום שיקול לא מצדיק שנסכן את חיי החיילים שלנו בשם איזה 'מוסריות' מדומיינת. בפועל אנחנו מגנים על מחבלים ומסכנים את חיי הלוחמים והתוצאה היא חיילים מתים. זה ניהול מופקר של המלחמה".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
מאיים לפרוש. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בן גביר, מצידו, איים בשבוע לפרוש מהממשלה "אם מישהו יבלום את צה"ל בעזה". את המסר העביר בן גביר על רקע דיווחים שישראל נערכת לעצירת המלחמה, שאותם הכחיש נתניהו שוב ושוב - וגם היום בכמה הזדמנויות שונות. במקביל ישנם דיווח שארצות הברית מצפה שעד סוף ינואר ישראל תעבור ל"שלב חדש" במלחמה, שבו במקום התמרון האינטנסיבי יהיו פשיטות ממוקדות יותר ברצועת עזה.
פורסם לראשונה: 19:22, 24.12.23