צעד חירום של המפכ"ל: בעקבות הזינוק במספר השוטרים המתפטרים בשל העבודה השוחקת ותנאי השכר הקשים, כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הורה על קיצור משמעותי של קורס ההכשרה לשוטרים שנמשך שבעה חודשים, ועל בנייתה של מתכונת הכשרה חדשה שתימשך שבעה שבועות בלבד. זאת, כדי למלא את השורות ולהביא שוטרים נוספים לשטח במהירות.
ההחלטה על קיצור הקורס הגיעה אחרי תלונות חוזרות ונשנות של מפקדי תחנות משטרה מכל רחבי הארץ, שהציפו בפני המפכ"ל את בעיית החוסרים המשמעותיים בכוח אדם, ובשל העובדה שמשרד האוצר אינו נותן מענה. בתחנות מסוימות אף קיימים, לטענת מפקדי התחנות, חוסרים של עשרות שוטרים, מה שגורם בפועל כמעט להשבתת תחנה שלמה.
4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
הורה על קיצור משמעותי של קורס ההכשרה. המפכ"ל שבתאי
(צילום:דוברות המשטרה)
קורס ההכשרה המקוצר של שוטרי הסיור יביא לכך ש-90% מהאירועים שהשוטרים היו מתרגלים בקורס, שבמסגרתם ביצעו סימולציות של תרחישים שונים שבהם הם עתידים להיתקל בשטח - יתבטלו. במתכונת החדשה והמקוצרת השוטרים לא יעברו סימולציות בכמה מהנושאים החשובים ביותר, בהם אלימות במשפחה, אירועי שוד ואירועי אלימות, והם ילמדו את הדברים באמצעות מצגת.
באגף ההדרכה במשטרה מודים כי אין תחליף לסימולציה שהשוטרים עוברים בקורס ההכשרה, אך גם הם מודעים לכך שמצוקת השוטרים בשטח ממשיכה לשחוק אותם, ומבינים שעליהם להציף את השטח בכמה שיותר שוטרים.
4 צפייה בגלריה
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
כ-6,500 שקל נטו בחודש. תלוש שכר של שוטר מתחיל
הקורס הראשון במתכונת החדשה יתחיל כבר בתחילת החודש הבא, ובמשטרה צופים שעד סוף השנה יוכשרו 350 שוטרים שיעברו את הקורס המקוצר ויוכלו כבר לתפקד כשוטרים בשטח ולהקל את העומס על השוטרים הקיימים. הקורס החדש, שייערך אף הוא במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש, יימשך שבעה שבועות בלבד, ואחריו יועבר השוטר המתחיל לעבודה בניידת לצד שוטר ותיק שלמעשה יחנוך אותו. קורס ההכשרה יימשך באופן דיגיטלי מרחוק כולל מבחנים, והחניכים יחזרו פעם בחודש למכללה למבחנים נוספים ולהשלמות.
"המשטרה מנהלת פה סיכונים ומתפשרת על מקצועיות השוטרים. האידיאל זה ששוטרים יישהו בכל תהליך ההכשרה במכללה הלאומית לשוטרים, שם הם יקבלו את כל הכלים ורק לאחר מכן ייצאו לשטח", אמר אתמול קצין בכיר בסביבת המפכ"ל. "אבל כורח המציאות מחייב, ובגלל פערי כוח אדם גדולים מאוד נאלץ המפכ"ל לנקוט בצעד החריג הזה. אנחנו מבינים שהשחיקה של השוטרים בשטח גוברת ושעוד שוטרים עלולים להתפטר בשל כך, ולכן אנו נוקטים בצעד חירום זה. אנחנו חייבים לתת מענה לשטח, ולנוכח המציאות זו החלטה נכונה של המפכ"ל. זה לא אידיאלי, אבל המציאות קשה וצריך להתמודד איתה בתבונה".
4 צפייה בגלריה
"כורח המציאות מחייב". המכללה הלאומית לשוטרים
"כורח המציאות מחייב". המכללה הלאומית לשוטרים
"כורח המציאות מחייב". המכללה הלאומית לשוטרים
(מתוך אתר משטרת ישראל)
הנתונים הקשים שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מצביעים על "הגירה שלילית" מהמשטרה, כלומר - מספר המתפטרים עולה באופן עקבי אל מול המתגייסים. מתחילת השנה ועד חודש מאי התפטרו במחוז הדרום 90 שוטרים וגויסו 78, בעוד במחוז חוף התפטרו 85 וגויסו 50.
במחוז המרכז במשטרה המצב חמור עוד יותר: 116 שוטרים התפטרו, לעומת 61 גיוסים חדשים בלבד. במחוז הצפון, שעסוק רבות במלחמה בפשיעה בחברה הערבית, התפטרו 78 וגויסו רק 47. במחוז תל אביב התפטרו 108 שוטרים לעומת 58 שהתגייסו. את אגף התנועה, שאחראי בין היתר על המלחמה בקטל בדרכים, עזבו 40 שוטרים מול 17 שהצטרפו. בכיר בסביבת המפכ"ל המחיש אמש כי למעשה מבחינה כמותית חסרות 18 תחנות משטרה ברחבי הארץ.