רופא, כומר ואיש עסקים כושל מפלורידה שהכריז על פשיטת רגל: פרטים חדשים נחשפו על חשוד שנחשב לדמות מפתח בהתנקשות בנשיא האיטי ז'ובנל מואיז, שנורה למוות במעונו בשבוע שעבר. אותם פרטים הופכים את תעלומת הרצח, שזעזעה את המדינה הקריבית, למסתורית אף יותר.
לפי הרשויות בהאיטי אחד החשודים המרכזיים בפרשת הרצח הוא כריסטיאן עמנואל סאנו, בן 62. סאנו הוא אזרח האיטי שחי בפלורידה. בעבר פרסם סאנו סרטון ביוטיוב שבו הביע רצון עז להנהיג את מולדתו ותקף את הנהגתה המושחתת. עם זאת לא מדובר בדמות מוכרת בחוגים הפוליטיים של האיטי. לפי מקורביו ייתכן שהאחראים "האמיתיים" להתנקשות בנשיא ניצלו את סאנו ורימו אותו.

10 צפייה בגלריה
רצח נשיא האיטי תושב פלורידה חשוד במעורבות בהתנקשות
רצח נשיא האיטי תושב פלורידה חשוד במעורבות בהתנקשות
סאנו. רצה להנהיג את האיטי
חבר של סאנו מפלורידה אמר ל-AP שהחשוד הוא כומר אוונגליסט ובעל רישיון לעסוק ברפואה בהאיטי – אך לא בארה"ב. החבר, שסירב להזדהות מחשש לביטחונו, סיפר שסאנו אמר לו שגורמים שהציגו את עצמם כנציגי משרד המשפטים האמריקני ומחלקת המדינה פנו אליו, ואמרו לו שהם רוצים להפוך אותו לנשיא האיטי. החבר אמר שהתוכנית שלהם הייתה "רק" לעצור את מואיז – ושסאנו לא היה משתתף במזימה אם היה יודע שיתנקשו בחיי הנשיא. "אני מבטיח לכם את זה", אמר החבר. "זאת הייתה משימה שנועדה להציל את האיטי מהגיהנום – עם עזרה מהממשל האמריקני".
לארי קולדוול, כומר מפלורידה, עבד עם סאנו בעשור הראשון של שנות האלפיים. השניים שיתפו פעולה בהקמת כנסיות ומרפאות בהאיטי. גם הכומר קולדוול לא מאמין שסאנו יהיה מעורב בפעולה אלימה. "אני מכיר את האופי של האיש הזה", אומר קולדוול בביטחון. "אתם אומרים שהוא השתתף בעבירה אכזרית של רצח - בידיעה שזה ישלח אותו לגיהנום?", תוהה הכומר. "אם יש אדם אחד שהיה מוכן לעמוד על שלו כדי לעזור למדינה שלו - זה כריסטיאן".
10 צפייה בגלריה
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
מואיז ותרמיל של קליע שנמצא בזירה
(צילום: AP)
לאון שרל, מפקד המשטרה הלאומית בהאיטי, אמר שהמתנקשים במואיז שמרו על סאנו – ומאשים אותו בשיתוף פעולה עם מתכנני ההתנקשות. שרל אמר שהשוטרים מצאו בביתו של סאנו בהאיטי כובע עם לוגו של ה-DEA – הרשות למלחמה בסמים של ארה"ב, 20 קופסאות של קליעים, חלקי אקדח, ארבע לוחיות רישוי של הרפובליקה הדומיניקנית, שתי מכוניות ופריטים נוספים.
26 קולומביאנים, חיילים לשעבר, חשודים בהתנקשות במואיז, ו-23 מהם נעצרו. בנוסף נעצרו עוד שלושה אזרחי האיטי - לשניים מהם אזרחות אמריקנית. שרל אמר שחמישה חשודים עדיין לא נתפסו ושמתנהל מצוד אחריהם, ושלפחות שלושה חשודים נהרגו. אחרי ההתנקשות בנשיא מואיז, שחוסל במעונו בבירה פורט-או-פרינס, התנהל קרב יריות בין החשודים לכוחות הביטחון של האיטי.
10 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים הקולומביאנים בהתנקשות בנשיא האיטי
(צילום: רויטרס)
גורם ב-DEA אמר לסוכנות הידיעות AP שאחד החשודים בהתנקשות במואיז שימש לעיתים כמקור של הרשות למלחמה בסמים בארה"ב, ושהחשוד פנה לאנשי הקשר שלו ב-DEA אחרי הרצח ונדרש להסגיר את עצמו. הגורם אמר שה-DEA ומחלקת המדינה האמריקנית סיפקו לממשלת האיטי מידע שיוביל ללכידתו של אותו חשוד, ושל חשוד נוסף בהתנקשות בנשיא מואיז.
קולומביה חוקרת גם היא את ההתנקשות, בעקבות מעצרם של קולומביאנים רבים. מפקד המשטרה הלאומית, גנרל חורחה לואיס ורגאס, אמר שחברה מפלורידה בשם CTU Security קנתה לחשודים הקולומביאנים 19 כרטיסי טיסה מבוגוטה בירת קולומביה לרפובליקה הדומיניקנית. רוב החשודים הגיעו לרפובליקה הדומיניקנית בחודש יוני, וכעבור כמה שבועות המשיכו להאיטי.
10 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
"התוכנית הייתה לעצור את מואיז - לא לרצוח אותו"
(צילום: EPA)
ורגאס אמר שדימיטרי הראר – ראש מערך האבטחה במעון של נשיא האיטי – טס לקולומביה, אקוודור ופנמה בחודשים שקדמו להתנקשות. ורגאס הוסיף שהמשטרה הקולומביאנית חוקרת אם להראר היה תפקיד כלשהו בגיוסם של שכירי החרב שרצחו את מואיז – שתוארו כמתנקשים מיומנים. התובעים בהאיטי דורשים לחקור את הראר במסגרת חקירת ההתנקשות במואיז.
לפי שרל, סאנו היה בקשר עם חברת CTU Security מפלורידה, והחברה היא זו שגייסה את החשודים ברצח. לדבריו סאנו טס להאיטי בחודש יוני במטוס פרטי, בליווי כמה מהחשודים ברצח. שרל טען שלחשודים נאמר שמשימתם היא להגן על סאנו – אך בהמשך הם התבקשו לעצור את הנשיא מואיז. מפקד משטרת האיטי אמר שאחרי שמואיז נרצח, אחד החשודים צלצל לסאנו. לדברי שרל הוא היה בקשר עם שני אנשים שתכננו את ההתנקשות במואיז. שרל לא נקב בשמותיהם של השניים.
10 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
חמישה חברים ב"חוליית החיסול" עדיין לא נתפסו
(צילום: רויטרס)
חברו של סאנו מפלורידה אמר שלאחרונה הוא וסאנו נפגשו במיאמי עם יותר מעשרה אנשים. אחד מהם היה אנטוניו עמנואל אינטריאגו ואלרה, שהיגר מוונצואלה למיאמי ומנהל את חברת CTU Security. לפי החבר, פרזנטציה באותה פגישה עסקה בבנייתה המחודשת של האיטי ובפיתוח התשתיות שלה. סאנו שאל מדוע המאבטחים שמצטרפים אליו להאיטי הם קולומביאנים – ונאמר לו שעל אזרחי האיטי "אי אפשר לסמוך". כמה ימים לפני ההתנקשות סאנו התקשר מהאיטי לחברו בפלורידה ואמר לו שהקולומביאנים נעלמו. סאנו סיפר: "אני לגמרי לבד. מי אלה האנשים האלה? אני לא יודע מה הם עושים". החבר הוסיף: "סאנו נאיבי לגמרי. הוא חושב שאלוהים הולך לסדר את הכול".
מואיז נורה למוות בשעת לילה כשהחמושים פרצו למעונו בפורט-או-פרינס. רעיית הנשיא, הגברת הראשונה מרטין מואיז, נפצעה באורח קשה. גורם בממשלה אמר שכדי להיכנס למעון הנשיא המתנקשים התחזו לסוכנים של ה-DEA, ולפי דיווחים בהאיטי, בסרטונים שצולמו לכאורה מחוץ למעון הנשיא נשמע אחד התוקפים קורא במגפון: "זה מבצע של ה-DEA".
10 צפייה בגלריה
רכב ששימש את המתנקשים והוצת בהאיטי
רכב ששימש את המתנקשים והוצת בהאיטי
רכב ששימש את המתנקשים והוצת בהאיטי
(צילום: AP)
סאנו חי בקנזס סיטי, ובפלורידה – שם הגיש ב-2013 בקשה להכיר בו כפושט רגל. לפי הנתונים בפלורידה, סאנו הקים יותר מעשרה עסקים ב-20 השנים האחרונות – וכולם נכשלו. העסקים היו בשלל תחומים – מפיזיותרפיה ועד נדל"ן, סחר בדלקים מאובנים ומכירת מוצרים טבעוניים.
בסרטון שהעלה ליוטיוב ב-2011, ששמו "מנהיגות להאיטי", סאנו הציג את עצמו כרופא, ואמר שהנהגת המדינה מושחתת וגוזלת מהמדינה את משאביה. מואיז התמנה לנשיא שש שנים אחרי הסרטון.
10 צפייה בגלריה
 תושבים בהאיטי מבקשים מקלט מארה"ב מחוץ לשגרירות האמריקנית
 תושבים בהאיטי מבקשים מקלט מארה"ב מחוץ לשגרירות האמריקנית
תושבים בהאיטי מבקשים מקלט מארה"ב מחוץ לשגרירות האמריקנית
(צילום: EPA)
סאנו נעצר בשעה שמספר הולך וגובר של פוליטיקאים הביעו התנגדות לכהונתו של קלוד ז'וזף כראש הממשלה הזמני. ז'וזף משמש כרגע כמנהיג של האיטי וזוכה לתמיכת המשטרה והצבא. גורמים אמריקנים – כולל אנשי משרד המשפטים והמחלקה להגנת המולדת – נפגשו אתמול עם ז'וזף, ראש הממשלה המיועד אריאל הנרי וז'וזף לאמבר – שעמד בראש הסנאט בהאיטי. תומכיו של לאמבר קראו למנות אותו כנשיא הזמני, כדי לקרוא תיגר על הנהגתו של ז'וזף. בארה"ב ציינו שנציגי הממשל נפגשו גם עם בכירי המשטרה הלאומית ובחנו את נושא אבטחת התשתיות "הקריטיות" של האיטי.
אחרי ההתנקשות ביקשה האיטי מארה"ב לשלוח אליה חיילים כדי להגן על התשתיות החיוניות שלה. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה שהאפשרות לשלוח נבחנת, אך חוסר-הוודאות הפוליטית של האיטי מסבך את המצב. "מה שברור מהנסיעה שלהם זה שיש חוסר-ודאות בנוגע לעתיד ההנהגה הפוליטית", אמרה סאקי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ציין שהוא עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות, ואמר: "לאזרחי האיטי מגיע שלום וביטחון, והמנהיגים של האיטי צריכים להתאחד לטובת מדינתם".
האיטי ביקשה גם ממועצת הביטחון של האו"ם לשלוח אליה חיילים זרים, ובאו"ם בוחנים את הבקשה. משנות התשעים האו"ם מעורב לסירוגין בנעשה בהאיטי ושולח אליה כוחות במידת הצורך, אך הפעם האחרונה שבה היו כוחות של האו"ם במדינה הקריבית הייתה ב-2017.