בית הנבחרים האמריקני משותק בעקבות הדחתו הדרמטית של היו"ר הרפובליקני קווין מקארתי, שסיים את תפקידו אחרי מרד חסר תקדים של מחוקקים ממפלגתו. המורדים, שמשתייכים לאגף הניצי של המפלגה ותומכים בדונלד טראמפ, נקמו בו על שיתוף הפעולה שלו עם הדמוקרטים. שיתוף הפעולה הביא לפשרה שמנעה, זמנית, את השבתת הממשל וחסכה מבוכה מהנשיא ג'ו ביידן.
אחרי הדחת מקארתי נמצא הקונגרס בכאוס חסר תקדים, כאשר מעל הממשל עדיין מרחפת סכנת השבתה. בשלב זה לא ברור מתי יתקיימו בחירות לתפקיד יו"ר בית הנבחרים. ללא יו"ר קבוע לא ניתן להעלות הצעות חוק להצבעה ולדון בסוגיות דחופות - בהן הצורך באישור תקציב שנתי קבוע שימנע השבתה של הממשל באמצע נובמבר. אחרי הדחתו של מקארתי קרא הבית הלבן למחוקקים למהר לבחור לו מחליף, ומסר שהאתגרים שניצבים בפני אמריקה "לא יכולים לחכות".

11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט ב ניו יורק תביעה על הונאת ענק
דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט ב ניו יורק תביעה על הונאת ענק
היו"ר הזמני מקהנרי, מקארתי וטראמפ. דרמה בוושינגטון
(צילום: AP Photo/Seth Wenig, AP Photo/J. Scott Applewhite)
שמונה רפובליקנים הצביעו בעד הדחת מקארתי, בהצבעה שנערכה ביוזמת המחוקק הרפובליקני המורד מאט גייטס. מקארתי הפך ליו"ר הראשון אי-פעם שסולק מתפקידו על ידי חברי הבית התחתון של הקונגרס. אחרי הדחתו הדגיש שהוא שלם עם התנהלותו. "לא הייתי משנה דבר", אמר.

מדוע הודח מקארתי?

מקארתי הודח ברוב של 216 מחוקקים מול 210, אחרי ששמונה מורדים רפובליקנים הצטרפו לדמוקרטים שתמכו כולם בסילוקו– כפי שמצופה מסיעה שנמצאת בעמדת אופוזיציה. למרות ששיתף עמם פעולה, הדמוקרטים סירבו להציל את מקארתי - וטענו כי לא הלך לקראתם בהסכם הפשרה. גייטס הרפובליקני, שהוביל את הליך ההדחה, אמר אחרי ההצבעה: "הסיבה שקווין מקארתי הודח היום היא בגלל שאף אחד לא סומך על קווין מקארתי".
11 צפייה בגלריה
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
מקארתי זעם על המורדים: "זו לא המפלגה שאני שייך אליה"
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
11 צפייה בגלריה
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
ההדחה משקפת את הפילוג בשורות המפלגה הרפובליקנית שנה לפני הבחירות לנשיאות, ואת המחלוקות הפנימיות המטלטלות אותה. הנשיא לשעבר טראמפ קורא תיגר על מי שנתפסים כאנשי "הממסד המפלגתי" ואינם נענים לגחמותיו, ובאגף הניצי מתנגדים לכל שיתוף פעולה עם ביידן והדמוקרטים.
גייטס וחבריו בקונגרס מיררו את חייו של מקארתי מהרגע הראשון: כבר בינואר, אחרי שהרפובליקנים השיגו ניצחון דחוק-בלבד בבחירות האמצע, גייטס הוביל את ההתנגדות לבחירת מקארתי ליו"ר. ההתנגדות הובילה למסכת משפילה והיסטורית של 15 סבבי הצבעה עד שמקארתי הצליח להיבחר. גייטס ושאר המורדים הסכימו אז להסיר את התנגדותם למינוי רק בתמורה לוויתור מצדו על חלק מסמכויותיו. אחד הוויתורים המרכזיים שסוכמו היה שינוי הכללים הקיימים, כך שגם מחוקק בודד יוכל לפתוח בהליך הדחה נגד היו"ר מבלי להסתייע בתומכים נוספים. גייטס ניצל את השינוי הזה כשקידם השבוע את הדחת מקארתי.
11 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
מאט גייטס, שהוביל את הליך ההדחה
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
11 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
(צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
אחרי בחירתו של מקארתי האשימו אותו מתנגדיו הרפובליקנים בהפרה שיטתית של הבטחות. הם טענו כי הוא לא עמד בהסכמים עמם ולא הביא חוקים מטעמם להצבעה. מתנגדיו זעמו על שיתוף הפעולה שלו עם הדמוקרטים. הזעם הזה גבר אחרי שבלילה שבין שבת לראשון, בתום שבועות של משא ומתן שלא צלח על אישור תקציב שנתי, גיבש מקארתי עם הדמוקרטים הסדר ביניים שקבע תקציב זמני ל-45 יום – תקופה שבה יימשך המשא ומתן בין הצדדים כדי לסכם על תקציב קבוע.
ההסכמה על תקציב זמני מנעה ברגע האחרון השבתה של הממשל, תרחיש דרמטי שבו היה מופסק כל מימון של פעילות פדרלית שאינה מוגדרת "חיונית". בפשרה על התקציב הזמני הסכימו הדמוקרטים לוותר, בינתיים, על הקצאת סיוע צבאי נוסף לאוקראינה. הדחת מקארתי ושיתוק הקונגרס עשויים להביא בעתיד לשינוי במדיניות של בית הנבחרים בכל הנוגע לסיוע הצבאי לאוקראינה, כאשר חלק מהרפובליקנים שעשויים לכהן בתפקיד מתנגדים בתוקף להמשך הסיוע.

מי היו"ר הנוכחי?

בעקבות ההדחה אמש הוכרז המחוקק הרפובליקני פטריק מקהנרי, בעל ברית של מקארתי, כיו"ר הזמני של בית הנבחרים. הוא הודיע על הפסקת הדיון לצורך התייעצויות פנימיות של שתי הסיעות – הרפובליקנים והדמוקרטים – על המשך דרכן. סמכויותיו של היו"ר הזמני מקהנרי מוגבלות מאוד, והתקנון אוסר עליו להעלות הצעות חוק בפני מליאת הבית. המשמעות היא שעד לבחירת יו"ר חדש בית הנבחרים יהיה משותק למעשה ויתקשה לעסוק בסוגיות אחרות – כשברקע נותר הצורך הדחוף באישור תקציב שנתי וקבוע (בלעדיו, באמצע נובמבר הממשל האמריקני שוב יהיה בסכנת השבתה).
לבחירת יו"ר קבוע יש גם חשיבות בכל הנוגע ליציבות השלטונית של הממשל האמריקני: על פי החוקה הוא השני בתור לרשת את תפקיד הנשיא, אחרי סגן הנשיא, במקרה שהשניים אינם יכולים למלא את התפקיד מסיבה כלשהי.
11 צפייה בגלריה
פטריק מקהנרי יו"ר הזמני של בית הנבחרים ארה"ב
פטריק מקהנרי יו"ר הזמני של בית הנבחרים ארה"ב
היו"ר הזמני מקהנרי. "המשימה העיקרית שלו - להביא יו"ר חדש"
(צילום: AFP)
המחוקק הרפובליקני קלי ארמסטרונג אמר לכתבים כי המשימה העיקרית של מקהנרי תהיה "להביא לנו יו"ר חדש". כל דבר מעבר לכך, לפי ארמסטרונג, עשוי להוביל למהלך להדחתו.
אחרי הדחתו הודיע מקארתי כי לא יתמודד שוב על התפקיד ואמר כי מבחינתו, שמונת הרפובליקנים שמרדו בו אינם שמרנים. "הם לא יכולים להגיד שהם שמרנים, בגלל שהם זועמים וכאוטים", אמר היו"ר המודח. "זו לא המפלגה שאני שייך אליה, המפלגה של רייגן, שבה אם היית מאמין בעקרונות שלך היית יכול למשול בדרך שמרנית. הם לא שמרנים ואין להם את הזכות לשאת את התואר הזה".

מי יהיה היו"ר הבא?

הרפובליקנים והדמוקרטים בבית הנבחרים צריכים להחליט כעת על מועמד מטעמם לתפקיד היו"ר. עבור הדמוקרטים המשימה פשוטה: הם צפויים להתאחד סביב מנהיג הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, האקים ג'פריס. הוא התמודד לתפקיד היו"ר בחודש ינואר נגד מקארתי ומועמדים אחרים.
הסכמה על מועמד רפובליקני תהיה משימה קשה בהרבה. בשלב זה, לנוכח המחלוקות במפלגה, לא ברור מי יהיה המחוקק הרפובליקני שירצה לעמוד בראש בית הנבחרים. מתוקף היותו יו"ר זמני עשוי מקנהרי ליהנות מיתרון, אך לא ברור אם הוא רוצה את התפקיד.
11 צפייה בגלריה
בית הנבחרים בארה"ב
בית הנבחרים בארה"ב
בית הנבחרים בוושינגטון. לא ברור מתי ימונה יו"ר קבוע
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
בית הנבחרים בארה"ב
בית הנבחרים בארה"ב
(צילום: רויטרס)
חלק מהמחוקקים הרפובליקנים נחושים להציע שוב את מועמדותו של מקארתי ולהצביע לו עד שמינויו יאושר, אך כאמור, מקארתי לא מתכוון להתמודד שוב על התפקיד. רפובליקנים אחרים, וגייטס ביניהם, עשויים לתמוך בסגניו של מקארתי בהנהגה הרפובליקנית - סטיב סקליס וטום אמר, שנחשבים למועמדים פוטנציאליים לרשת אותו. שניהם לא הביעו עד כה עניין בתפקיד. המחוקקים הרפובליקנים ציינו שהם יזדקקו לשבוע לפחות כדי לבחור יו"ר חדש.
לפי החוקה האמריקנית, יו"ר בית הנבחרים לא חייב להיות חבר קונגרס. מסיבה זו כמה רפובליקנים הציעו את מועמדותו של דונלד טראמפ לתפקיד, למרות שטראמפ רץ לנשיאות ולא מעוניין במשרה.

מה התגובות במפלגה הרפובליקנית?

טראמפ לא הביע תמיכה במקארתי אחרי הדחתו, אך מנגד נזף ברפובליקנים המורדים ואמר שאנשי המפלגה "תמיד נלחמים נגד עצמם". בהתייחסות לכאוס בקונגרס שאל אותם הנשיא לשעבר: "למה אתם לא נלחמים בדמוקרטים מהשמאל הקיצוני שהורסים את המדינה שלנו?".
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
טראמפ השבוע, על ספסל הנאשמים בניו יורק
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הנשיא לשעבר, נזכיר, נחשב בשלב זה לפייבוריט ברור בפריימריז הרפובליקניים שבסופם ייקבע מי יהיה מועמד המפלגה בבחירות 2024. יריבו העיקרי כרגע במירוץ הוא מושל פלורידה רון דסנטיס, שבינתיים משתרך מאחוריו בסקרים בפער של עשרות אחוזים. דסנטיס הטיל על טראמפ את האשמה על מינויו של מקארתי. "טראמפ הציב אותו בעמדה הזאת, ואני לא חושב שהם הביאו תוצאות", אמר דסנטיס. "אני התנגדתי למקארתי כבר לפני שנים, עוד לפני שזה היה 'מגניב'".
מועמד נוסף בפריימריז, מייק פנס, אמר כי הוא "מאוכזב מאוד שקבוצה של רפובליקנים חברה לכל הדמוקרטים בבית הנבחרים כדי להדיח את יו"ר הבית". פנס, שהיה סגנו של טראמפ בבית הלבן והפך לאויב ומושבע שלו, אמר על ההדחה ושיתוק הקונגרס: "הכאוס מעולם לא היה חבר של אמריקה, או שלהמשפחות האמריקניות שמתקשות להתקיים".