יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארתי, הודח אמש (יום ג') מתפקידו בעקבות מרד רפובליקני חסר תקדים – כנקמה על כך ששיתף פעולה עם הדמוקרטים בפשרה שמנעה באופן זמני, לחודש וחצי, את השבתת הממשל. שמונה רפובליקנים הצביעו בעד הדחתו הדרמטית של מקארתי – בהצבעה שנערכה ביוזמתו של המחוקק הרפובליקני המורד מאט גייטס – ומקארתי הפך כעת ליושב הראש הראשון אי-פעם שסולק מתפקידו על ידי חברי הבית התחתון של הקונגרס. ynet העביר את ההצבעה בוושינגטון בשידור ישיר.
ההצבעה אמש הייתה רגע היסטורי של ממש: זו הפעם הראשונה זה יותר מ-100 שנה שבה חבר בבית הנבחרים כפה הצבעה על הדחת היו"ר באמצעות הכלי החקיקתי המכונה "הצעה לפינוי", ועד עתה הכלי הזה מעולם לא הצליח להביא בפועל להדחה. מקארתי הודח ברוב של 216 מחוקקים מול 210, אחרי שאותם שמונה מורדים רפובליקנים הצטרפו לדמוקרטים שתמכו כולם בסילוק מקארתי – כפי שמצופה מסיעה שבבית הנבחרים נמצאת בעמדת אופוזיציה.
13 צפייה בגלריה
קווין מקארתי הדחה בית ה נבחרים ארצות ה ברית
קווין מקארתי הדחה בית ה נבחרים ארצות ה ברית
היו"ר הראשון אי-פעם שמודח. מקארתי אחרי ההצבעה הדרמטית
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
בית הנבחרים בארה"ב
בית הנבחרים בארה"ב
המחוקקים בבית הנבחרים. 8 רפובליקנים מרדו והצביעו יחד עם הדמוקרטים
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
מאט גייטס, המורד שהוביל את מהלך ההדחה
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
כעת ייפתח הליך בחירה ליו"ר חדש, אבל זה צפוי רק להמשיך את הכאוס בוושינגטון – והסכמה בין הרפובליקנים על מחליף למקארתי לא צפויה להיות קלה. מקארתי ממשיך לזכות בתמיכה רבה בקרב חברי סיעתו, ואפשרות אחת שעלתה הייתה שיתמודד מחדש לתפקיד, אולם הלילה דיווחו גורמים פוליטיים בוושינגטון כי מקארתי החליט שלא לנסות להיבחר מחדש. ליו"ר, נזכיר, נבחר מקארתי רק בינואר השנה, אחרי מסכת משפילה והיסטורית בעצמה של 15 סבבי הצבעה שונים – בעקבות התנגדות דומה מצד מורדים רפובליקנים, גם אז בהובלת גייטס.

הקונגרס משותק, מי יירש את מקארתי?

סגניו של מקארתי בהנהגה הרפובליקנית, סטיב סקליס וטום אמר, נחשבים למועמדים פוטנציאליים לרשת אותו. שניהם לא הביעו עד כה עניין בתפקיד, אך היה זה לפני הדיווח הלילה שמקארתי החליט לא להתמודד שוב. בעקבות ההדחה אמש הוכרז פטריק מקהנרי, מחוקק רפובליקני מצפון קרוליינה, כיו"ר הזמני של בית הנבחרים, והוא הודיע על הפסקת הדיון לצורך התייעצויות פנימיות של שתי הסיעות – הרפובליקנים והדמוקרטים – על המשך דרכן.
היו"ר הזמני, מקהנרי, הוא בעל סמכויות מופחתות מאוד ביחס ליו"ר רגיל, ולפי הכללים לא יכול להעלות הצעות חוק בפני מליאת הבית. המשמעות היא שעד לבחירת יו"ר חדש בית הנבחרים יהיה משותק למעשה ויתקשה לעסוק בסוגיות אחרות – כשברקע נותר הצורך הדחוף באישור תקציב שנתי וקבוע (בלעדיו, באמצע נובמבר הממשל האמריקני שוב יהיה בסכנת השבתה). לבחירת יו"ר קבוע יש גם חשיבות בכל הנוגע ליציבות השלטונית של הממשל האמריקני: על פי החוקה הוא השני בתור לרשת את תפקיד הנשיא, אחרי סגן הנשיא, במקרה שהשניים אינם יכולים למלא את התפקיד מסיבה כלשהי.
13 צפייה בגלריה
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י לצד סגנו סטיס סקליס דצמבר 2022
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י לצד סגנו סטיס סקליס דצמבר 2022
סטיב סקליס, סגנו של מקארתי בהנהגה. יירש אותו בתפקיד?
(צילום: AP )
13 צפייה בגלריה
פטריק מקהנרי יו"ר הזמני של בית הנבחרים ארה"ב
פטריק מקהנרי יו"ר הזמני של בית הנבחרים ארה"ב
פטריק מקהנרי, היו"ר הזמני. בעל סמכויות מוגבלות מאוד
(צילום: AFP)
מי שהוביל את מהלך ההדחה, גייטס, האשים כי מקארתי הוא אדם שלא ניתן לסמוך עליו וכי הוא שיקר לו ולעמיתיו באגף הניצי של המחנה הרפובליקני. אחרי ההצבעה המוצלחת שהוביל כינה הלילה גייטס את מקארתי "יצור ביצה", וטען כי הוא הגיע לעמדת הכוח שלו רק באמצעות "איסוף כסף מבעלי אינטרס וחילוקו מחדש בתמורה לטובות". גייטס הוסיף שבחירת יו"ר חדש וטוב יותר "תועיל למדינה הזו", וכשנשאל אם יתמוך בסטיב סקליס, סגנו של מקארתי, הוא לא הצהיר במפורש שיעשה זאת – אך שיבח אותו ואמר כי סקליס יכול להיות "יו"ר פנומנלי".
מקארתי נבחר כאמור ליו"ר בית הנבחרים רק בינואר האחרון, והדחתו הופכת אותו לאדם שהחזיק בתפקיד בתקופה השנייה הקצרה ביותר בתולדות ארה"ב: הוא כיהן כיו"ר רק 269 ימים, שני רק למייקל קר שכיהן בתפקיד 257 ימים, עד למותו בשנת 1876.
מתוקף תפקידו כיו"ר שלט מקארתי בסדר היום של הבית, ומוקדם יותר אמש הוא ניסה לסכל את הדחתו באמצעות הצבעה פרוצדורלית על דחיית ההצעה שהגיש גייטס – אבל המהלך נכשל אחרי שבמקרה הזה 11 רפובליקנים "ערקו" והצביעו נגד, יחד עם הדמוקרטים. מיד אחר כך נפתח שלב דיונים שנמשך כשעה, ובסיומו החלה אותה הצבעה ההיסטורית על ההדחה.
13 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים המודח קווין מקארתי
מקארתי אחרי ההדחה. סירב לעסקה עם הדמוקרטים שהייתה יכולה להצילו
(צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
13 צפייה בגלריה
קפיטול קונגרס סנאט בית נבחרים ארה"ב וושינגטון
קפיטול קונגרס סנאט בית נבחרים ארה"ב וושינגטון
כאוס בוושינגטון, כשהדדליין להשבתת הממשל אינו רחוק
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
מי שתרמו במידה רבה להדחת מקארתי היו כאמור הדמוקרטים: בבחירות האמצע של השנה שעברה רשמו הרפובליקנים ניצחון קטן בהרבה מהצפוי בבית הנבחרים, וכעת יש להם שם יתרון של 9 מושבים בלבד (221 מחוקקים מול 212). כיוון שכל הדמוקרטים הצביעו בעד הדחת היו"ר הרפובליקני, נדרשו קולותיהם של כארבעה רפובליקנים בלבד כדי להביא להדחתו, אם בסופו של דבר נרשם מספר גדול אף יותר של עריקים.

הדמוקרטים לא מתערבים ב"מלחמת האזרחים הרפובליקנית"

העובדה שהדמוקרטים תמכו בהדחה אינה מפתיעה כמובן, אבל עד לתחילת ההצבעה הם סירבו לחשוף כיצד יפעלו, כשברקע הערכות כי ינסו אולי להשיג עסקה כלשהי מול מקארתי, כזו שבה יחלצו ממנו ויתורים שונים בתמורה להצלתו. אולם מקארתי הצהיר מוקדם יותר אתמול כי יסרב להעניק להם ויתורים כלשהם או להגיע מולם לעסקה, ורגע לפני ההצבעה הודיע מנהיג הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, כי יתמוך בהדחה – והמליץ לכל שאר הדמוקרטים לפעול כמוהו.
ג'פריס ציין כי לרפובליקנים אין כל רצון "למצוא מכנה משותף", וכי לפיכך הם אלו שנדרשים לסיים את מה שכינה "מלחמת האזרחים הרפובליקנית". במכתב ששלח לחברי הסיעה הוסיף ג'פריס: "לנוכח חוסר הנכונות להתנתק מהקיצוניות של תנועת MAGA (הכינוי של תומכי טראמפ) באופן אותנטי וכולל, ההנהגה הדמוקרטית בבית הנבחרים תתמוך בהצבעה הרפובליקנית להדיח את היו"ר".
13 צפייה בגלריה
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
האקים ג'פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים. "שהרפובליקנים יפתרו את מלחמת האזרחים שלהם בעצמם"
(צילום: רויטרס )
החלטתו של ג'פריס, שאליה המתינו דמוקרטים רבים כדי לדעת כיצד לפעול, הגיעה זמן קצר אחרי שרשת CNN דיווחה כי בעלי בריתו של מקארתי מנסים בכל זאת להשיג מולם עסקה של הרגע האחרון, על אף שמקארתי הצהיר כאמור שאין בכוונתו לעשות זאת. "הם (הדמוקרטים) לא ביקשו דבר", הוא אמר, "אני לא הולך לספק להם שום דבר".
מקארתי, שעל פי הכללים חויב לאפשר הצבעה על הדחתו בתוך יומיים מרגע הגשתה, הודיע אתמול כי לא יעכב אותה, ואף שהצהיר כי הוא מאמין שישרוד את המהלך – הוא הודה שהסיכויים שלו להצליח אינם מבוטלים. לפני שנכנס לאולם המחוקקים אמר מקארתי לעיתונאים שהקיפו אותו כי הוא "מרגיש טוב", וכשנשאל אם הוא מצפה להישאר בתפקידו השיב: "אני אדם אופטימי, כיוון שאני לא רואה טעם להיות שום דבר אחר".
הדמוקרטים, יצוין, היו יוכלים לסייע למקארתי אם היו רוצים, ואם כמה מהם היו נמנעים או נעדרים מההצבעה גייטס היה נדרש לגייס מורדים רבים יותר. אבל הדמוקרטים לא רוחשים חיבה למקארתי, וזועמים עליו בשל מה שנתפס בעיניהם כניסיונות לקרוץ לימין-הקיצוני, כגון החלטתו לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא ג'ו ביידן בגין "מעשי שחיתות", אף שלפי שעה אין שום ראיות ממשיות נגד הנשיא. הוא גם נתפס בעיניהם כלא-אמין, בין היתר אחרי שנסוג מהסכם הפשרה התקציבי שהושג כבר בחודש מאי מול ביידן.
13 צפייה בגלריה
מאט גייטס מחוקק רפובליקני שהוביל מהלך ל הדחה קווין מקארתי
מאט גייטס מחוקק רפובליקני שהוביל מהלך ל הדחה קווין מקארתי
גייטס בדיון אמש. טוען להסכם סודי בין מקארתי לדמוקרטים
(צילום: U.S. House of Representatives/C-SPAN/Handout via REUTERS)
לפני תחילת ההצבעה אמש התכנסו הדמוקרטים לדיון פנימי שנמשך שעתיים שלמות, ובתום הדיון הביע אחד הבכירים שבהם, סטני הוייר, צער על כך שמקארתי לא פעל להגיע להסכם פשרה – כזה שהיה מביא את הדמוקרטים לסייע לו. הוא הוסיף כי הוא מאמין שמקארתי עשה "טעות" בכך שהוא מאפשר הצבעה על הדחתו באופן מיידי, הערכה שהתבררה בהמשך כמדויקת.

טראמפ: "למה להילחם זה בזה? תילחמו בשמאל הקיצוני"

הדרמה בוושינגטון מדגישה את המחלוקות הפנימיות המטלטלות את המפלגה הרפובליקנית, שבה הנשיא לשעבר טראמפ, בין השאר באמצעות גייטס וחברי קונגרס ניציים אחרים כמו מרג'ורי טיילור גרין ולורן בוברט, ממשיך לקרוא תיגר על מי שנתפסים כאנשי "הממסד המפלגתי" ואינם נענים לגחמותיו. שלשום אמר גייטס ל-CNN כי שוחח עם טראמפ על ההליך להדחת מקארתי, אך סירב לחשוף את פרטי השיחה: "אשמור את זה בינינו".
הנשיא לשעבר, שאמנם התנגד לפשרה שמנעה את השבתת הממשל, נשמע אמש דווקא כמי שמביע תסכול מהמרד הרפובליקני. "מדוע הרפובליקנים תמיד נלחמים זה בזה, מדוע הם לא נלחמים בדמוקרטים מהשמאל הקיצוני שמשמידים את המדינה שלנו?", הוא כתב ברשת החברתית שלו Truth Social – ככל הנראה מבית משפט בניו יורק, לשם הגיע ליום הדיונים השני בתביעת ההונאה האזרחית שמתנהלת נגדו.
13 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
טראמפ בבית המשפט בניו יורק. צייץ, ככל הנראה משם: "למה הרפובליקנים תמיד נלחמים זה בזה?
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
מהלך ההדחה, נזכיר, בא אחרי שבלילה שבין שבת לראשון, בתום שבועות של משא ומתן שלא צלח על אישור תקציב שנתי, גיבש מקארתי עם הדמוקרטים הסדר ביניים שקבע תקציב זמני ל-45 יום – תקופה שבה יימשך המשא ומתן בין הצדדים. ההסכמה על תקציב זמני מנעה ברגע האחרון השבתה של הממשל, תרחיש דרמטי שבו היה מופסק כל מימון של פעילות פדרלית שאינה מוגדרת "חיונית" והיו נגרמים שיבושים בתשלום שכרם של מיליוני עובדים וחיילים. השבתה כזו הייתה גם פוגעת בתוכניות סיוע לאמריקנים נזקקים, מובילה לסגירת פארקים לאומיים ומעוררת חשש בקרב המשקיעים, שבתורו היה עלול להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ארה"ב.
הפשרה שהושגה בין היו"ר מקארתי לדמוקרטים עוררה סערה בתוך המפלגה הרפובליקנית, שהאגף הניצי בה שולל שיתופי פעולה עם מפלגתו של ביידן, ובעקבותיה הודיע גייטס על מהלך ההדחה נגד מקארתי. גייטס נמנה מלכתחילה עם מובילי המרד שבו סיכלו רפובליקנים קיצוניים את הצעת התקציב הקודמת שקידם מקארתי – אף שזו כללה רבות מדרישותיהם, כגון קיצוצי תקציב דרמטיים וחידוש בניית החומה בגבול מקסיקו. המורדים טענו אז שההצעה אינה מספקת, ו-21 מהם הצטרפו בסוף השבוע לדמוקרטים בהתנגדות אליה. ברקע קרא להם הנשיא לשעבר טראמפ שלא להיכנע, וטען – ללא בסיס – כי השבתת הממשל דווקא טובה לו, משום שהיא תשבש לכאורה את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו.
13 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
בלב המחלוקת: הסיוע לאוקראינה. ביידן וזלנסקי בבית הלבן, בחודש שעבר
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
בעקבות נפילת ההצעה המקורית של מקארתי, ובמהלך שנתפס כתפנית דרמטית מצדו, פנה המנהיג הרפובליקני לעזרת הדמוקרטים – וקידם את הפשרה שאושרה בסופו של דבר ביום ראשון לפנות בוקר: תקציב לחודש וחצי בלבד, שבו ויתר בינתיים הבית הלבן על הקצאת סיוע נוסף לאוקראינה, אחת הדרישות המרכזיות שלו, והרפובליקנים ויתרו זמנית על קיצוצי תקציב שאליהם הדמוקרטים מתנגדים נחרצות. גייטס תקף קשות את מקארתי על המהלך, טען כי הוא גיבש "הסדר צדדי סודי" עם הדמוקרטים על סיוע עתידי לאוקראינה – והודיע כאמור על החלטתו לפעול להדחת היושב ראש.

חבר'ה, השתגעתם?

גייטס, יש לזכור, הוא ממתנגדיו הבולטים של מקארתי בבית הנבחרים זה זמן רב, והוא גם זה שבינואר השנה, אחרי הניצחון הדחוק-בלבד שהשיגו הרפובליקנים בבחירות האמצע אשתקד, הוביל את ההתנגדות לבחירתו כיו"ר. ההתנגדות ההיא הובילה לאותה מסכת משפילה של 15 סבבי הצבעה עד שמקארתי הצליח להיבחר. גייטס ושאר המורדים הסכימו אז להסיר את התנגדותם למינויו רק בתמורה לוויתור מצדו על חלק מסמכויותיו, ואחד הוויתורים המרכזיים שסוכמו היה שינוי הכללים כך שכל מחוקק בודד יוכל לפתוח בהליך הדחה נגד היו"ר מבלי להסתייע בתומכים נוספים – שינוי שגייטס ניצל כעת בהצלחה.
13 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
מקארתי, אחרי שנבחר ליו"ר בינואר - בתום מסכת משפילה של 15 סבבי הצבעה
(צילום: רויטרס)
גייטס איים במשך חודשים לפעול להדחת מקארתי מתפקידו, ולפי הערכות זו הייתה אחת הסיבות לכך שהיו"ר נכנע בחודש שעבר לדרישות האגף הניצי והכריז על פתיחת חקירת ההדחה נגד ביידן. עד השבוע, למרות המחלוקות העמוקות במפלגה הרפובליקנית בנוגע לתפקודו של מקארתי, רק רפובליקנים מעטים אותתו שהם מוכנים להצביע בעד הדחת היו"ר, וגם כעת רק בודדים הצטרפו למהלך – אך היה זה מספיק כדי להביא להצלחתו.
הרוחות במפלגה הרפובליקנית סוערות כעת, וביטוי לכך השמיעה הסנאטורית שלי מור קפיטו, אחת משני נציגיה של מערב וירג'יניה בבית העליון של הקונגרס: "חבר'ה, השתגעתם?", אמרה בפליאה לרשת NBC. סנאטור רפובליקני נוסף, רוג'ר וויקר ממיסיסיפי, הביע גם הוא זעם על הכאוס שמתחולל במפלגתו: "זה מסריח וזה לא טוב למדינה שלנו".
כשבחירות 2024 לנשיאות ולקונגרס כבר נמצאות באופק, מפלגתו של ביידן אינה מהססת בינתיים לנצל את הדרמה הפנים-רפובליקנית לצורכי קמפיין, ומציגה את הסערה כעוד פרק בהתנהלות הכאוטית של בית הנבחרים מאז חזר לידי הרפובליקנים בתחילת השנה. "מה שאנחנו רואים אצל הרפובליקנים בבית הנבחרים זה כאוס מוחלט", אמרה שלשום דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר.
13 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום ב הבית הלבן
ביידן. "לבחור יו"ר חדש בהקדם, האתגרים שניצבים בפני האומה לא יכולים לחכות"
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
הלילה, אחרי ההדחה, מסרה דוברת הבית הלבן כי ביידן מקווה שיו"ר חדש ייבחר בהקדם האפשרי, על מנת לטפל יחד בסוגיות שמטרידות את האמריקנים. "האתגרים הדחופים שעומדים בפני האומה שלנו לא יכולים לחכות", אמרה ז'אן-פייר, "העם האמריקני ראוי להנהגה שתציב את הסוגיות שמשפיעות על חייו בחזית".
פורסם לראשונה: 20:33, 03.10.23