1 צפייה בגלריה
ח"כ ג'ידא רינאווי־זועבי ממרצ
ח"כ ג'ידא רינאווי־זועבי ממרצ
ח"כ ג'ידא רינאוי־זועבי
(צילום: עמית שעל)
שר החוץ יאיר לפיד מינה היום (שלישי) את חברת הכנסת ג'ידא רינאוי- זועבי ממרצ לקונסולית הכללית של ישראל בשנגחאי - חודש אחרי שזו הצביעה נגד חוק הגיוס ובכך גרמה להפלתו. מאז היא סומנה כ"חוליה חלשה" בקואליציה וכמורדת פוטנציאלית, על אף שבהמשך הצביעה בעד החוק וסייעה להעבירו בקריאה ראשונה. גורם בקואליציה הגיב ואמר כי מדובר ב"כאב ראש אחד פחות".

מבחינת לפיד, המינוי תורם ליציבות הקואליציה בעיקר בגלל חברת הכנסת הבאה ברשימת מרצ - קטי מורג פיאסצקי - שצפויה להערים פחות קשיים בהצבעות בכנסת. בעבר התבטא לפיד בעצמו נגד מינויים פוליטיים מעין אלה. כך למשל, ב-2015, אחרי מינוי חבר הכנסת דני דנון לשגריר באו"ם, אמר לפיד כי "במקום להאריך לפחות בשנה אחת את כהונתו של רון פרושאור, מטובי הדיפלומטים שהיו לישראל, נתניהו ממשיך את הפירוק הכללי של שירות החוץ שלנו וממנה פוליטיקאי בינוני מהאגף הקיצוני ביותר של הליכוד, נטול כל ניסיון דיפלומטי. למה? כי בברירה בין טובת המדינה לנוחות הפוליטית, נתניהו תמיד בוחר באפשרות השנייה".
בדבריו היום על המינוי לא התייחס לשיקולי יציבות הקואליציה, אלא אמר כי "ח"כ רינאוי- זועבי מגיעה עם ניסיון ניהולי עשיר ורקע כלכלי וציבורי מגוון ומרשים. אני מאחל לה הצלחה ובטוח שהיא תוביל את הקונסוליה הכללית של ישראל בשנגחאי להישגים חדשים וחשובים. אין חולק על חשיבותה של סין בכלל ושל שנגחאי בפרט לכלכלה העולמית. יחסינו הכלכליים עם סין הם מנוע צמיחה חשוב לכלכלת ישראל ויש להמשיך ולקדמם".
זועבי עצמה מסרה כי "זוהי זכות גדולה להיות האישה הערבייה הראשונה בתפקיד דיפלומטי כה בכיר. אני שמחה שיתאפשר לי לתרום למשימה החשובה של הידוק שיתוף הפעולה הכלכלי, המסחרי והתרבותי עם אחת משותפותיה הכלכליות המשמעותיות של ישראל בעולם מהקונסוליה הכללית הישראלית בשנגחאי, מרכז עצבים חשוב של הכלכלה הגלובלית".
חוק הגיוס, שנחשב לאחד הדגלים המרכזיים של הקואליציה, נפל בקריאה ראשונה בכנסת ב-17 בינואר בעקבות הצבעתה של זועבי, שהתנגדה לו במפתיע ומבלי לעדכן איש. בקואליציה זעמו על המהלך, וכשבוע וחצי לאחר מכן החוק עבר - וזועבי תמכה בו. מאז סומנה כאמור כ"חוליה חלשה" בקואליציה, שבימים האחרונים הפכה לשברירית אף יותר - עם החלטת כחול לבן להחרים את ההצבעות במליאה, והתפטרות השר אלי אבידר וחזרתו לכנסת אחרי שהטיח ביקורת קשה בראש הממשלה נפתלי בנט.