התקרית הקטלנית בלילה שבין חמישי לשישי, שבמסגרתה נהרג נהג המשאית שריף סואעד בזמן שעבד עבור צה"ל בהר דב, הייתה תזכורת לחובה שבהקפדה על נהיגה מבצעית בשעות הלילה באזור העימות.
פעילי חיזבאללה נהגו בחודשים הראשונים של המלחמה לירות רקטות או לשגר מזל"טים מתאבדים לעבר מטרות ישראליות בעיקר בשעות אחר הצהריים, כאשר במרחבים הרריים רבים בגבול מקשה השמש השוקעת על הראייה של החיילים. אלו גם היו השעות המועדפות על מחבלי חמאס בתקופה שבה צה"ל תמרן ברצועת עזה: לתקוף בשעות הצהריים המאוחרות, מתוך הבנה שבלילה יש לכוחות צה"ל יתרון בזכות השימוש העודף באמצעים לראיית לילה מתקדמים. שיירות הלוגיסטיקה הקפידו להיכנס לרצועה בשעות החשיכה, עם אורות כבויים ועם אמצעי ראיית לילה על עיני הנהגים, תחת כללים מסודרים של נהיגה מבצעית.

בגבול לבנון, וביתר שאת בגזרת הר דב, השתנתה המגמה לאחרונה וחיזבאללה מנסה לפגע יותר בלילות. אולם דווקא מול אנשי הארגון, שנחשבים מצוידים ומיומנים יותר מאלה של חמאס, ההתנהלות בהר דב בליל שישי הייתה אחרת, וסביר שתדרוש הפקת לקחים בהתאם.
בפיקוד צפון מקפידים על "היעלמות" בשעות הערב והלילה. הכוונה היא להחשכה או כיבוי פנסים ואמצעים אחרים במחנות צבאיים ובמוצבים בקרבת הגבול, כדי להימנע מזיהוי על-ידי תצפיתני חיזבאללה ורחפנים שלו. אלא שלפי תיעוד שפרסם הארגון מהתקרית בהר דב, הפעם זה היה אחרת: שיירת המשאיות האזרחיות שצה"ל שכר והובילה בטונדות לביצור מכשול במקום, נסעה אחר חצות באורות דולקים, בין מוצב דלעת לגלדיולה, ונחשפה על אחת מצלעות ההר שפונות לצד הלבנוני. זאת דווקא בתקופה שבה בצה"ל משתדלים לנוע בצירים אחוריים שנפרצו במיוחד עקב המצב, ואינם חשופים ללבנון.
שני טילי נ"ט מתקדמים של חיזבאללה שוגרו לעבר המשאית האמצעית בשיירה, שבה נהג סואעד. אחד מהם פגע בקבינה והוא נהרג במקום לעיני חברו. לפי הסרטון, מיד לאחד מכן נהגי המשאיות האחרות כיבו את האורות.
שיירות אלו אמנם מובלות על-ידי נהגים אזרחים, אך מדובר במבצע צבאי לכל דבר. הנהגים אמורים להיות מתודרכים על ידי מפקדי הפלוגה והגדוד, לפעול לפי ההנחיות שלהם ולנסוע תחת אבטחה צבאית היקפית, חיפוי טנקים ותצפיות שעוקבות מהקרקע ומהאוויר. זו הפעם השנייה במלחמה שבה נהרג אזרח שהועסק בעבודה לתיקון תשתיות צבאיות בגבול לבנון. בתקרית בנובמבר, ליד מושב דוב"ב, היה זה עובד חברת חשמל שלום עבודי שנהרג מירי טיל של חיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
ההרוג שריף סוואעד והעבודות בהר דב
ההרוג שריף סוואעד והעבודות בהר דב
ההרוג בתקרית, שריף סואעד, והעבודות בהר דב
בצה"ל מניחים שחיזבאללה לא יירה על מטרות אזרחיות, ולכן ניתן גם בימים אלו לנסוע ללא מגבלה במכוניות אזרחיות בחלקים של כבישי הצפון החשופים לצד הלבנוני. בהר דב אין יישובים ישראליים, ולכן ייתכן שבצה"ל הניחו שלעבר משאית אזרחית לא ישוגרו טילים - הנחה שהתבררה כשגויה.
לאורך שנים נחשב אזור הר דב ל"מגרש המשחקים" המועדף בהתכתשויות ההדדיות בין צה"ל לחיזבאללה - הן משום שאין במרחב אזרחים ישראלים, והן בשל חוות שבעא וכפר שובא שבמוקד המחלוקת סביב קו הגבול. גם בתקופה הנוכחית, כפי שפורסם לאחרונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", צה"ל מבצע פעילויות מורכבות בהר דב. שני הצדדים מתחרים זה בזה בהונאות הדדיות בזירת ההר, ולוחמים מחטיבות גולני ו-188 פועלים רבות במרחב. במקביל, בפיקוד הצפון הקימו לאחרונה את החטיבה המרחבית "ההרים", שמאגדת בין גזרת החרמון לגזרת הר דב. זאת בשל ההדדיות בתצפית ובאש בין מוצבי החרמון לאלו שבהר דב, הגם שגזרה זו מהווה משולש גבולות הכולל גם את סוריה.
ומילה אחרונה על האופן שבו התנהל צה"ל אחרי התקרית. זו כאמור לא הפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר שבה נהרג אזרח שעובד עבור צה"ל בזירת לחימה. גם בשנים קודמות נהרגו או נפצעו עובדי תשתיות שצה"ל שוכר: כך היה בתחילת העשור הקודם בגזרת החולות בדרום, כאשר מחבלי דאעש מסיני הרגו את סאיד פשאפשה, פועל ישראלי שעסק בבניית גדר הגבול, ובאופן דומה נהרג ב-2014 מוחמד קראקרה, בנו של פועל שבנה את הגדר החדשה בצפון רמת הגולן. עובדים נפגעו גם מירי חמאס בעת הקמת את המכשול בגבול עזה.
אלא שצה"ל, במקרה האחרון לפחות, נמנע מלהשתתף בצער משפחתו של סואעד. הצבא הסתפק בהודעה עמומה וחסרה על נסיבות התקרית, שממנה היה קשה להבין שההרוג - בן למשפחה בדואית מהגליל שתרמה רבות לביטחון המדינה – היה במשימה למען שמירה על חיילי צה"ל ועשה זאת בעבודה המסוכנת מכולן.
האחריות בטיפול במקרים אלו מתחלקת בין המשטרה לצבא, אולם ללא נהלים מסודרים. לאחר שדווח על כך כאן ביום שישי, בצה"ל תחקרו את הנושא והבטיחו ליישם לקחים, אך נכון למועד פרסום ידיעה זאת טרם יצאה הודעת הבהרה שתכבד את זכרו של סואעד. טוב יעשו בצבא אם יכללו גם את המקרה שלו ושל שלום עבודי שנהרג בדוב"ב, בוועדת החריגים שהוקמה בצבא בשבוע האחרון לבחינת מעמד אזרחים שנהרגו במלחמה, לצורך סיווגם כחללים.