שלושה ימים אחרי שמשרד האוצר פרסם צו שלפיו המס על המשקאות הממותקים יוחזר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נסוג בצורה די מדהימה ואמר היום בישיבת הציונות הדתית כי זו בכלל הייתה "טעות". לאחר דבריו של סמוטריץ', המפלגות החרדיות - שמתנגדות למס על המשקאות הממותקים והובילו קמפיין בנושא - הביעו היום במפתיע תמיכה בדחיית הבחירות לרשויות המקומיות, אחרי ששר הפנים משה ארבל מש"ס קבע שיתקיימו ב-30 בינואר.
בציונות הדתית ובעוצמה יהודית, מפלגתו של השר איתמר בן גביר, מובילים בימים האחרונים קמפיין לדחייה נוספת של הבחירות לרשויות המקומיות - שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר, אך נדחו בשלושה חודשים בגלל המלחמה. שתי המפלגות טוענות שמשרתי המילואים שמבקשים להתמודד בבחירות נתקלים בקשיים נוכח הלחימה.
2 צפייה בגלריה
משה ארבל ובצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית
משה ארבל ובצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית
משה ארבל ובצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
בתגובה למאבק על מועד הבחירות לרשויות המקומיות, במשרד הפנים הבהירו היום כי "לא תקודם חקיקה ממשלתית לדחיית מועד הבחירות. המועד הקבוע בחוק הוא 30.1.24". ארבל בחן את הדברים בשיתוף כלל גורמי המקצוע, בדרג האזרחי והצבאי, ואלה המליצו לו לקיים את הבחירות במועדן הנוכחי - 30 בינואר.
ביממה האחרונה ניהל יו"ר ש"ס אריה דרעי שיחות שבהן הבהיר כי אם תובא הצעה לדחיית הבחירות, אין לו בעיה לתמוך בה. עד כה דרעי האמין כי אין רוב לדחייה משום שמרבית חברי ועדת הפנים מתנגדים למהלך.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי הבהיר שהוא מוכן לתמוך בדחייה נוספת, אך מבין שאין רוב להצעה
(צילום: עמית שאבי)
בשורה התחתונה, הסיכויים לדחייה נוספת של הבחירות לא נראים גבוהים לעת עתה. כדי לדחות את הבחירות יש שתי אפשרויות. האחת - החלטת ממשלה שטעונה אישור של ועדת הפנים ברוב של שלושה רבעים; והשנייה - חקיקה ממשלתית חדשה לגמרי.
על מנת לקדם את השינוי בוועדה דרוש רוב של שלושה רבעים מחבריה, וכרגע גם אם ש"ס תתמוך בדחייה - יש צורך בתמיכה של מפלגות נוספות (יהדות התורה כבר הכריזה על תמיכה בדחייה לסוף חודש פברואר). בכל מקרה, שר הפנים הבהיר שאין בכוונתו להגיש הצעה ממשלתית שכזאת.
ומה יהיה גורלו של המס על המשקאות הממותקים? "הפרסום (על החזרת המס) יצא בטעות", אמר סמוטריץ'. "נושא המיסוי ייצא כחבילה אחת במסגרת תקציב 2024. צריך יהיה לייצר סדר עדיפות עדכני אבל אסור לטפל כרגע בציבור בהלם - קיצוצים וגזירות. הציבור קיבל מספיק מכות הלם. סביר שהפטור יוארך. ואם נחשוב לאחר מכן שיש מקום למיסוי, נבחן את זה".
בכיר באוצר אמר ל-ynet בשבוע שעבר כי הארכת הפטור - שמשמעותה היא שאין מס על משקאות ממותקים - היא מסוג ההחלטות שהיו עלולות לקדם את הורדת דירוג האשראי של ישראל. הסיבה: הדבר מעיד על כך שהממשלה מנהלת מדיניות פוליטית בלתי אחראית ומגדילה את גירעונותיה וחובותיה בעת קשה לגירעון התופח בתקציב המדינה.