משפחות שכולות מ"פורום הגבורה" ו"פורום תקווה" חסמו הבוקר (ראשון) את הכניסה הראשית למשרד רה"מ בדרישה שהצבא ימשיך את המלחמה וייכנס לרפיח "על מנת להשיג הכרעה". מפגינים נוספים ניסו לחסום את הכניסה החלופית למשרד רה"מ והשרים סופר, מיקי זוהר וסטרוק יצאו אליהם.
עימות בין שוטר לבין הורים שכולים ליד משרד רה"מ
(צילום: אלכס גמבורג, גלעד כהן)

איציק בונצל, אביו של סמ"ר עמית בונצל ז"ל, אמר בהפגנה: "זו לא דרישה רק של המשפחה השכולות, היא של כל עם ישראל. כל העם רוצה לראות הכרעה. אנחנו רוצים לראות את כל החטופים בבית. סינוואר הנאצי התחנן שנפסיק כשנכנסנו בעוצמה. אנחנו מאמינים שאם הצבא ינחיל מכה ניצחת ברפיח סינוואר הנאצי יתחנן שנעצור".
בהמשך התפתח עימות בין בונצל לשוטר: "אל תרים ידיים על הורים שכולים. תסתכל על הילד הזה. בזכות הילד הזה אתה חי פה. אנחנו עומדים מדברים פה ואתה דוחף אותנו. של נעליך מעל רגליך".
שמעון, דודו של החטוף אבינתן אור: "אם לא תיכנסו לרפיח אתם לא תיבחרו לעולם. תזכרו לדיראון עולם ותקברו בדפי ההיסטוריה. אנחנו נקבור אתכם בבית הקברות של ההיסטוריה. קחו כוח ואומץ ותתקדמו לאן שצריך להתקדם".
השרים יוצאים למפגינים מול משרד ראש הממשלה
(צילום: פורום גבורה)

לדברים החריפים הגיבו השרים שהגיעו לישיבה, והשר מיקי זוהר לקח את המיקרופון ואמר: "בתחילת המלחמה קבינט המלחמה הגדיר מטרות למלחמה. במטרות המלחמה היה כתוב באופן מפורש שהחמאס לא יוכל להמשיך לשלוט ברצועת עזה לא מבחינה צבאית ולא מבחינת ניהול הרצועה. המטרות האלו הן תנאי הכרחי להמשך קיום הממשלה, אם המטרות האלה לא יושגו לא תהיה זכות קיום לממשלה". מטרת המלחמה מרכזית כמו שחרור החטופים, השר זוהר לא הזכיר בדבריו.
גם שר האוצר סמוטריץ' יצא אל המפגינים ואמר: "כולנו רוצים להביא את החטופים הביתה. אני לא רוצה תאריך לרפיח. אני רוצה היום. עכשיו זו הדרך היחידה להשמיד את החמאס ולהחזיר את הביטחון. הבטחנו לעולם לא עוד. אדוני ראש הממשלה כאן ועכשיו להידבק בגבורה הזאת תבין את גודל האחריות. לרפיח עכשיו".
אל המפגינים יצא גם שר התקשורת, שלמה קרעי, שאמר להם: "לא יהיה מתווה כניעה! ראש הממשלה התחייב וכולנו מחויבים לחסל את החמאס ולהשיג את כל מטרות המלחמה. המשימה הקדושה של השבת החטופים הביתה תוכל להתבצע רק על ידי לחץ צבאי עוצמתי כולל כניסה לרפיח והשמדת גדודי החמאס".
השר בן גביר אמר למפגינים לפני שנכנס לישיבת הממשלה: "באתי לכאן עם 3 צלעות שבורות. באתי לכאן אחרי שאמרתי לראש הממשלה שהתקשר אליי אחרי התאונה שאני לא אפספס שום הצבעה. לצערי הייתי היחיד בפעם הקודמת שהצביע נגד הכנסת סחורות לעזה. אני חושב שאנחנו חייבים לעמוד בקווים האדומים שלנו. הומניטרי בעד הומניטרי. חייבים להתעקש על זה. חייבים להתעקש על רפיח עכשיו, שלא תהיה עסקה מופקרת".
1 צפייה בגלריה
עימות בין שוטר לבין הורים שכולים ליד משרד רה"מ
עימות בין שוטר לבין הורים שכולים ליד משרד רה"מ
עימות בין שוטר לבין הורים שכולים ליד משרד רה"מ
(צילום: גלעד כהן)
גם השר עמיחי אליהו הצטרף: "אני בא לפה מתוך בושה שעדיין לא שברנו את החמאס. אני מתבייש בפני הילדים שלכם. אני מתבייש שיש מי שחושב לצאת מעזה בלי להכריע. אנחנו פה לא כדי להבטיח הבטחות. אנחנו אומרים לשר הביטחון, אין לך מנדט להיכנע לחמאס". גם השרה סטרוק צאה לעבר המפגינים: "מדינת ישראל חייבת לכם את כל ההשגים שהושגו עד כה במלחמה. אתם עמדתם מעל הקבר הפתוח, אתם הבאתם אותנו לכל ההישגים. המטרות של המלחמה הם חוזה כתוב. המטרות האלה יתקיימו. אני נכנסת לישיבת הממשלה ואדרוש מכל אחד מהשרים להתייצב בפניכם שהמטרות שבשמם שלחנו את הילדים שלכם יתגשמו עד תום".
השר אופיר סופר אמר גם הוא למשפחות השכולות: "ברוב מוחלט של המשפחות השכולות ביקשו ניצחון ולשמור על הגבולות, אני מבטיח להיות נאמן לשתי המטרות האלו".

"כל החיילים נהרגו שם לשווא?"

פרידה מרציאנו, אמו של סמל ראשון איתי אליהו מרציאנו ז"ל, שהפגינה אמש (שבת) בירושלים נגד הפסקת אש ובעד כניסה לרפיח אומרת בראיון ל-ynet כי "אני כאחת שאיבדה את היקר לה מכל, יכולה רק להבין את הדרישה לעסקת חטופים, אבל לצערנו יש פה עוד כמה שיקולים, ויש כאן מדינה שלמה על הכף, ויש כאן ילדים שיצאו לקרב ולא חזרו, ואי אפשר לחשוב רק כהורים, לצערנו".
משפחות שכולות הפגינו נגד הפסקת אש: ריאיון עם פרידה מרציאנו, אמו של סמ"ר איתי אליהו מרציאנו ז"ל
(צילום: ליאור שרון)

לדבריה, "לא כל הכוחות יצאו מעזה, עדיין יש כוחות בתוך הרצועה. זה נכון שהלחימה כבר לא עצימה כמו שהיתה בהתחלה אבל מתחילת הכניסה הקרקעית נהרגו כ-300 חיילים, שנהרגו שם במטרה, נכנסו פנימה במטרה להחזיר את החטופים, במטרה באמת לפרק שם את המנהרות ואת שלטון החמאס וכרגע אם אנחנו נוציא אותם אנחנו במצב שאם אנחנו נוציא אותם לגמרי החוצה אנחנו לא נוכל לחזור להיכנס ולהילחם, וכל החיילים שנהרגו שם, כל ה-300 האלה שנהרגו מתחילת הכניסה הקרקעית, סתם? לשווא? אנחנו כבר בפנים, אנחנו כבר התחלנו, בואו נסיים. בואו נמשיך, בואו נגמור עם זה אחת ולתמיד. אנחנו נצא עכשיו ואז מה יקרה? שנה הבאה עוד סבב? מצפון, מדרום? כל האיומים שיש לנו?".
השתתפו בהכנת הכתבה: מורן אזולאי