2 צפייה בגלריה
הקמפוס שבו הותקפו היהודים בקליפורניה
הקמפוס שבו הותקפו היהודים בקליפורניה
אחוות הסטודנטים היהודים באוניברסיטת ברקלי. "בסך הכול ילד מסכן שהסתבך"
תפנית בעלילה: ל-ynet נודע כי תלמיד שנה א' יהודי מאוניברסיטת ברקלי הוא זה שעומד מאחורי השלכת פירות הים לעבר מבנה אחוות הסטודנטים היהודים באוניברסיטה. הצעיר התוודה בפני הרשויות כי מדובר היה במתיחה שיצאה מכלל שליטה, ולא באירוע על רקע אנטישמי כפי שנחשד עד כה.
לדברי התלמידים בבית האחווה של "אלפא אפסילון פי", הסטודנט שמוכר מהקמפוס "עשה זאת כבדיחה", והם ביטלו את התלונה. הסטודנט, לדבריהם, נבהל מהתאוצה שהסיפור קיבל, ובגלל הפרסומים ומעורבות המשטרה חשש שיהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור. המקרה עורר סערה בתקשורת האמריקנית ובקהילה היהודית שנמצאת בימים אלה בכוננות גבוהה בגלל הנסיקה במספר התקריות האנטישמיות במדינה.
מנגד, עולות גם טענות על "יד קלה על ההדק" בכל הנוגע לטענות של תקריות על רקע אנטישמי, שמצטברות לכותרות גדולות ודוחות תקופתיים, ולאחר מכן מתבררות כטענות שווא. חבריו של הסטודנט אמרו כי הוא "בסך הכול ילד מסכן שהסתבך", וכי הוא לא שיער שהדברים יצאו מחוץ לפרופורציות כל כך מהר. דובר האוניברסיטה אישר ל-ynet כי אכן מדובר בתלמיד שהשליך את פירות הים במספר בית אחוות של סטודנטים, מבלי לדעת על המשמעות הדתית וללא כוונה אנטישמית.
דובר ארגון "אלפא אפסילון פי" הבינלאומי, ג'ון פירנס, אמר בתגובה לפניית ynet כי הוא "לא מאמין שזאת הייתה מתיחה, ואם כן - זה חצה גבול עד כדי לעורר דאגות בטיחותיות לסטודנטים יהודים שחשו כמטרה. זאת לא מתיחה". משטרת ברקלי סירבה להגיב על החקירה שעודנה מתנהלת.
2 צפייה בגלריה
"לא היה ממוקד ספציפית לאחווה היהודית". אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה
"לא היה ממוקד ספציפית לאחווה היהודית". אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה
"לא היה ממוקד ספציפית לאחווה היהודית". אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה
(צילום: AP)
באירוע שהתרחש בתחילת השבוע נודע כי המשטרה פתחה בחקירה בחשד לפשע שנאה על רקע אנטישמי, לאחר שלפי הטענות חבורת אלמונים הגיעה למבנה של אחוות הסטודנטים היהודים באוניברסיטת ברקלי - והשליכו פנימה דרך החלונות הררי פירות ים, בהם רכיכות, צדפות וסרטנים.
כמה סטודנטים שמתגוררים בבית האחווה של "אלפא אפסילון פי" סיפרו אז כי הם סיימו את ארוחת השישי הראשונה של סמסטר הלימודים החדש, כשלפתע בסביבות השעה 01:00 בלילה הבחינו באנשים חשודים שמתקרבים לדלת הכניסה לבית ונושאים איתם דליים. לפני שהם הבינו מה קורה סביבם, החבורה רוקנה את תכולת הדליים לכל עבר, כולל לתוך הבית עצמו שבו מתגוררים 20 סטודנטים - והסתלקה מהמקום במהירות.
הסטודנטים חשבו תחילה שמדובר בעוד מתיחת קולג' טיפוסית, אבל בהמשך הבינו שהם היו המטרה היחידה באותו לילה "היה ברור ללא ספק שזה היה מקרה מכוון שמטרתו להפחיד את האחווה שלנו". כתבו בהצהרה רשמית אחרי התקרית. הם התקשרו למשטרה, ולדבריהם השוטרים הגיעו לבית במהירות, לקחו מהם עדויות וכעת חוקרים את מקרה הוונדליזם כאפשרות לפשע שנאה.
אומדן הנזק האמיתי התגלה רק למחרת בבוקר, כשהשמש זרחה ואיתה גם צחנת דגים שהתפשטה בכל רחבי הבית. "זה היה כל כך דוחה. עברנו בבית עם פח אשפה ענקי, סתמנו את האף וניקינו את כל הטפרים ורגלי הסרטנים שפוזרו לכל עבר. מצאנו ראש אחד על הכרית בחדר של מישהו", סיפר אחד הסטודנטים. למרות שתיעדו את המקרה, נאסר עליהם לשתף תמונות כדי לא לשבש את החקירה.
"בחיים לא נתקלתי באירוע כזה. חווינו בעבר מקרים של אלימות מילולית, ואפילו פיזית, אבל זה חדש לי לגמרי", אמר אז ל-ynet ג'ון פירנס, דובר ארגון אלפא אפסילון פי הבינלאומי. "אפשר לומר שהשונאים נהיים יותר ויותר יצירתיים בדרכיהם הזדוניות. זה כבר לא עניין של אנטישמיות כן או לא - מה שחשוב הוא שתלמידים צריכים להיות מודעים ורגישים לזה". לדבריו, הם ישקלו כעת להציב אמצעי אבטחה נוספים על בית האחווה בקמפוס. הסטודנטים מצידם סיפרו כי הם מתכננים להשתמש בתקרית כדי לארגן אירוע להעלאת מודעות לאנטישמיות בקמפוס.
מאוניברסיטת ברקלי נמסר: "עלו פרטים חדשים המצביעים על כך שהאירוע האחרון לא היה ממוקד ספציפית לאחווה היהודית, ושייתכן ונדליזם דומה של השלכת רכיכות התרחש במספר אחוות. עם זאת, האירוע עדיין בבדיקה וכל הפרטים טרם התבררו. ללא קשר להשתלשלות האירועים, חברי האחווה היהודית היו נסערים מאוד כשראו מה שנראה כהתקפה ממוקדת על המסורת הדתית והתרבות היהודית שלהם.
"הנהגת הקמפוס לקחה את הנושא הזה ברצינות רבה והייתה בתקשורת שוטפת עם גורמים מרכזיים בקמפוס ובאחווה לגבי הצעדים הבאים והדרך הטובה ביותר להתקדם. שיהיה ברור, ללא קשר לעובדות בזמן שהן מתגלות, אנו מבינים שחברי האחווה חוו זאת כהתקפה אנטישמית. כשמתמודדים עם ההשלכה הרגשית והחברתית מאירועים של הטיה וקנאות - כוונה יכולה להיות שונה מהשפעה".