4 צפייה בגלריה
הקמפוס שבו הותקפו היהודים בקליפורניה
הקמפוס שבו הותקפו היהודים בקליפורניה
אחוות הסטודנטים היהודים באוניברסיטת ברקלי. "התוקפים נהיים יצירתיים יותר"
העלייה בתקריות האנטישמיות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית ממשיכה לשבור שיאים, ואיתה גם ה"יצירתיות" של מי שעומד מאחוריהן. משטרת קליפורניה פתחה בחקירה בחשד לפשע שנאה על רקע אנטישמי, לאחר שבסוף השבוע האחרון חבורה של שישה אלמונים הגיעה למבנה של אחוות הסטודנטים היהודים באוניברסיטת ברקלי - והשליכו פנימה דרך החלונות הררי פירות ים, בהם רכיכות, צדפות וסרטנים.
כמה סטודנטים שמתגוררים בבית האחווה של "אלפא אפסילון פי" סיפרו כי הם סיימו את ארוחת השישי הראשונה של סמסטר הלימודים החדש, כשלפתע בסביבות השעה 01:00 בלילה הבחינו באנשים חשודים שמתקרבים לדלת הכניסה לבית ונושאים איתם דליים. לפני שהם הבינו מה קורה סביבם, החבורה רוקנה את תכולת הדליים לכל עבר, כולל לתוך הבית עצמו שבו מתגוררים 20 סטודנטים - והסתלקה מהמקום במהירות.
הסטודנטים חשבו תחילה שמדובר בעוד מתיחת קולג' טיפוסית, אבל בהמשך הבינו שהם היו המטרה היחידה באותו לילה "היה ברור ללא ספק שזה היה מקרה מכוון שמטרתו להפחיד את האחווה שלנו". כתבו בהצהרה רשמית אחרי התקרית. הם התקשרו למשטרה, ולדבריהם השוטרים הגיעו לבית במהירות, לקחו מהם עדויות וכעת חוקרים את מקרה הוונדליזם כאפשרות לפשע שנאה.
4 צפייה בגלריה
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון, 2017
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון, 2017
השחתה של אנדרטת שואה בבוסטון, 2017
(צילום: AP)
אומדן הנזק האמיתי התגלה רק למחרת בבוקר, כשהשמש זרחה ואיתה גם צחנת דגים שהתפשטה בכל רחבי הבית. "זה היה כל כך דוחה. עברנו בבית עם פח אשפה ענקי, סתמנו את האף וניקינו את כל הטפרים ורגלי הסרטנים שפוזרו לכל עבר. מצאנו ראש אחד על הכרית בחדר של מישהו", סיפר אחד הסטודנטים. למרות שתיעדו את המקרה, נאסר עליהם לשתף תמונות כדי לא לשבש את החקירה.
"בחיים לא נתקלתי באירוע כזה. חווינו בעבר מקרים של אלימות מילולית, ואפילו פיזית, אבל זה חדש לי לגמרי", אמר ל-ynet ג'ון פירנס, דובר ארגון אלפא אפסילון פי הבינלאומי. "אפשר לומר שהשונאים נהיים יותר ויותר יצירתיים בדרכיהם הזדוניות. זה כבר לא עניין של אנטישמיות כן או לא - מה שחשוב הוא שתלמידים צריכים להיות מודעים ורגישים לזה". לדבריו, הם ישקלו כעת להציב אמצעי אבטחה נוספים על בית האחווה בקמפוס. הסטודנטים מצידם סיפרו כי הם מתכננים להשתמש בתקרית כדי לארגן אירוע להעלאת מודעות לאנטישמיות בקמפוס.
4 צפייה בגלריה
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס
צלב קרס שנחרט על גבו של ילד בלאס וגאס, אפריל האחרון
בהודעה הרשמית שפרסמו לאחר התקרית הם כתבו כי "ששת האנשים שפכו בצורה אסטרטגית רכיכות על דלת הכניסה שלנו. הם המשיכו לזרוק אותן לתוך הבית ואל המרפסת הקדמית, וגם פיזרו ברחבי האזור. על ידי זה שהשתמשו במכוון במזון לא כשר, מעשה הוונדליזם חורג מהרס בלבד - זאת החלטה מחושבת לכוון לסטודנטים יהודים בקהילת הקמפוס שלנו. למרבה הצער, ההתרחשות הזאת אינה היחידה בקמפוסים ברחבי צפון אמריקה והעולם. האוניברסיטאות משמשות פלטפורמה לחילופי רעיונות חופשיים ופתוחים, ואסור לסטודנטים יהודים להיות נתונים לתחושות של חוסר ביטחון בתוך מגורי הקמפוס שלהם.
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק הן עם משטרת ברקלי והן עם משטרת האוניברסיטה, כמו גם עם הנהלת הקמפוס, כדי לזהות את האנשים האחראים לפשע השנאה הזה. המטרה שלנו היא לשלוח מסר נחרץ שהתנהגות כזו לא מקובלת בקהילת הקמפוס שלנו".
מאוניברסיטת ברקלי נמסר: "אנחנו עצובים ומזועזעים ממה שנראה כתקרית שנאה של אנטישמיות המכוונת לחברי אחוות אלפא אפסילון פי. להנהלת הקמפוס יש מחויבות ארוכת שנים ובלתי מעורערת להילחם באנטישמיות על כל ביטויה, כפי שאנו עושים עם כל צורות של הטיה, אפליה ושנאה. מתנהלת חקירה בנושא ואנחנו, כמו תמיד, נוודא שיהיו השלכות מתאימות אם יימצא שהחוקים, מדיניות הקמפוס או קוד ההתנהגות של הסטודנטים הופרו".
4 צפייה בגלריה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה
שלטים אנטישמיים באוניברסיטת דייוויס בקליפורניה, ינואר האחרון
לדברי מתן זמיר, סגן הקונסול הכללי של הקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו שאמונה גם על אזור ברקלי, הקונסוליה פנתה לאוניברסיטה. "אנחנו מצפים שיימצו את הדין עם מי שאחראי לתקרית. הם הגיבו יחסית מהר ואנחנו שמחים על כך אבל גם עוקבים אחרי ההתפתחויות באופן רציף", אמר. "חשוב לנו שמקרים מסוג זה ייענו באופן מיידי ובחומרה. היו באזור שלנו שורה של מקרי אנטישמיות מדאיגים, הן בקמפוסים והן מחוץ להם, ואנחנו עושים את המקסימום שאנחנו יכולים כדי לנסות להילחם בתופעה. אנחנו בקשר גם עם הסטודנטים וגם עם משטרת ברקלי. הכול עדיין תחת חקירה, ואנחנו נתערב ונסייע איפה שצריך".
לפני שבוע קבוצה של 84 חברי קונגרס אמריקנים משתי המפלגות פנו לשר החינוך האמריקני, מיגל קרדונה, בדרישה שיגן על סטודנטים יהודים בקמפוסים ברחבי ארה"ב ויפעל מיידית נגד האנטישמיות הגואה באופן חסר תקדים במוסדות להשכלה גבוהה במדינה. במכתב מציינים המחוקקים כי מספר התלונות שהתקבלו במשרד על תקריות אנטישמיות בקרב תלמידים יהודים עלה מכ-10,000 תיקים ב-2019 ליותר מ-19,000 תיקים בשנה שעברה, וכי 54% מהסטודנטים היהודים מרגישים שהם משלמים מחיר חברתי על התמיכה בקיומה של ישראל כמדינה יהודית.