3 צפייה בגלריה
מסמך המודיעין האמריקני המודלף עם החלק על ישראל
מסמך המודיעין האמריקני המודלף עם החלק על ישראל
מסמך המודיעין האמריקני המודלף עם החלק על ישראל
הלילה פרסמנו, ראש משרד ה"ניו יורק טיימס" בירושלים, עמיתי פטריק קינגזלי, ואני, את תוכנו של אחד מהמסמכים המסווגים שהודלפו מהפנטגון לרשת, חלק מהסיקור הנרחב של הפרשה. בפרסום הוסבר כי תוכן המסמך, שצילומו מובא כאן לראשונה, מוכחש בתוקף בידי בכירים ישראלים, כי המוסד מעולם לא התערב באיזשהו עניין פוליטי פנימי בישראל, כי הדבר מנוגד לחוקים ולערכים של הארגון, כי אין כל מובאה או הוכחה למה שפורסם שם, וכי הניו יורק טיימס לא הצליח להצליב או לאשש את הפרטים במסמך ממקורותיו שלו.
נדמה כי אלו שהתייחסו לפרסום פה בישראל החמיצו את הדברים הללו כשקראו את הידיעה המקורית. הסערה שפרצה מתודלקת בידי גורמים המאמינים, או רוצים שאחרים יאמינו, בתיאוריות השקריות, כאילו כוחות גדולים חיצוניים למחאה נגד המהפכה המשפטית, כמו קהילת המודיעין הישראלית, או מחלקת המדינה של ארצות הברית, הם שעומדים מאחוריה ומלבים אותה. אלו דברים מופרכים.
לא פחות חשוב - הסערה, שמקורה בסבירות גבוהה בטעות קולוסלית של מנתח מידע ב-CIA, החמיצה את החשיפה הגדולה שדווקא כן כלולה במסמך הזה, בהנחה שהוא אכן פרי עבודת סוכנות הביון המרכזית: המודיעין של ארצות הברית חדר ככל הנראה עמוק-עמוק לתוך תקשורת מוצפנת פנימית של הצמרת הישראלית.
מעט רקע על ההדלפה הדרמטית: המסמכים שנחזים כשייכים למשרד ההגנה של ארצות הברית, מתעדים תפוצות פנימיות שונות, כולן מסווגות, וחלק מאוד מאוד מסווגות, של מידע שנאסף בידי חלקים שונים של קהילת הביון האמריקנית. רובו מתייחס לאוקראינה ומיעוטו למקומות אחרים בעולם - איראן, דרום קוריאה, ישראל ועוד.
כל מי שהקשיב לחשיפות על כוונותיו ותוכניותיו של פוטין בנאומים של בכירים אמריקנים מאז תחילת השנה הקודמת, הבין שלארצות הברית יש קריאה מדוקדקת ואינטימית לתוך תהליכי קבלת ההחלטות ברוסיה, אבל לא באיזה אופן הושג המידע הזה. המסמכים מראים לראשונה עד כמה עמוקה החדירה של קהילת המודיעין האמריקנית לתוך מערכות הפיקוד והשליטה של הקרמלין והצבא הרוסי וכי מדובר, לפחות באופן מרכזי, באיסוף מודיעין ממקורות טכנולוגיים אלקטרוניים, אם כי לא ברור מדובר על חדירת סייבר או האזנה לשיחות בקווים מוצפנים, או גם וגם.
המסמכים הודלפו במקומות שונים ברשת, וחלקם נמצאים שם כבר שבועות ארוכים, ורק עכשיו צפו וזכו לפרסום רחב. מקורות אמריקנים בכירים אמרו לניו יורק טיימס כי לפחות חלק מהמסמכים נראה אותנטי, כלומר שהם אינם זיוף אלא אכן הופקו בידי קהילת המודיעין האמריקנית, זאת בלי קשר לאמיתות התוכן שלהם. ה-FBI כבר הודיע כי הוא פותח בחקירה לבדוק את מקור הדליפה החמורה.
ספוילר - בחלק מצילומי המסמכים, שבוצעו בידי אדם לא מיומן, יש בשוליים גם פרטים שיכולים לסייע להגיע למקור המידע. מאידך, ייתכן כי מי שהפיץ את המסמכים ברשת רצה לשוות להם מראה כאילו מדובר על פעולה פיראטית של אדם שהוציא אותם מפח אשפה, יישר אותם עם כף היד (אבל גם את זה לא עשה עד הסוף) וצילם עם הטלפון, לכאורה לא שם לב שהוא מתעד גם את החומר האחר הייחודי שקרא באותו זמן.
עמיתיי בניו יורק טיימס פרסמו שורת כתבות בנושא ומיטיבים לנתח את המסמכים, מקורותיהם ומשמעותם. באופן כללי, המסמכים שהודלפו חושפים את עומק מאמצי הריגול של ארה"ב נגד רוסיה והמאמצים הכושלים של פוטין לנצח באוקראינה. המספרים הכלולים בהם, ומרשמי הקרב, מתארים בצבעים מחרידים את המלחמה במרכז אירופה ובמיוחד את הקרב הנורא על העיר בחמוט. המידע, שנחשף ברשתות חברתיות, מראה גם ששירותי הביון של ארה"ב מצותתים לבעלות ברית חשובות, ישראל למשל.
אחת ההשערות היא כי מדובר על מבצע רוסי, שבמסגרתו עשו אנשי המודיעין של פוטין לאמריקנים את מה שארצות הברית עשתה להם - חדרו למערכות המוצפנות שלה, ועכשיו גם פרסמו את המידע והיסוו אותו כאילו מדובר על עובד של הפנטגון שהוציא מסמכים מאחד מהפחים של חומר להשמדה. ייתכן גם כי מי שהדליף את החומר ערך בו שינויים כחלק ממבצע דיס-אינפורמציה מתוחכם - להשתמש במידע שהוא ברובו אמין ולהשתיל בו במקומות קריטיים מידע כוזב. במקום אחד לפחות, באוסף אחר של מסמכים מזה שבו נמצא המסמך שנוגע למוסד, אותר גם שינוי כלשהו שנערך במסמך, שינוי שככל הנראה מקטין את האבדות המיוחסות לרוסיה בשדה הקרב, כלומר שינוי המיטיב עם מוסקבה, גילוי שמעצים את החשד באשר למקור ההדלפה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים פגישת עבודה ראשונה עם ראש המוסד דדי ברנע
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים פגישת עבודה ראשונה עם ראש המוסד דדי ברנע
ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד ברנע. לאן הגיעה החדירה האמריקנית בצמרת בישראל?
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
אבל רוב המסמכים נראים כאמור כי אכן הופקו בידי קהילת המודיעין של ארצות הברית, לרבות אלה המתייחסים לישראל. תחת הכותרת "המוסד מעודד מחאה נגד הממשלה החדשה בעקבות הרפורמה המשפטית" נכתב במסמך שהוא חלק מתמצית המופצת באופן שגרתי במערכת הביטחון האמריקנית ומכונה "CIA Intel Update", מ-1 במרץ. במסמך נכתב כי זמן קצר לפני כן, ראשי המוסד "קראו לעובדי המוסד ולאזרחי ישראל לצאת ולהפגין" נגד החקיקה של ממשלת נתניהו "כולל כמה קריאות מפורשות לנקוט בפעולה, קריאות שזלזלו בממשלת ישראל".
החלק החשוב נמצא באופן בו ה-CIA מתאר את המקורות שמהם הושג המידע. בניגוד להשערות שפורסמו בישראל בשעות האחרונות - אין המדובר על ציטוט לא נכון מפרסום שהופיע בכלי התקשורת בישראל של מכתב המחאה שעליו חתמו גם ראשי המוסד בדימוס, אלא מידע המזוהה כי מגיע מהמקורות המסווגים ביותר של המודיעין האמריקני.
בסוף המסמך כתוב שהוא מובא מ"מודיעין אותות" (Signals intelligence), כלומר ניטור אמריקני של שיחות או טקסטים של המודיעין הישראלי. חשובות אף יותר הן האותיות המופיעות לפני הטקסט. האותיות TS מציינות כי המסמך הוא Top Secret, האותיות SI-G מציינות כי מדובר על מודיעין אותות, האותיות NF - No Foreign הן הוראה שלא לחלוק את תוכן המסמך עם אף שירות ביון שאינו אמריקני, כלומר שתוכן המסמך הוא כה רגיש שאסור לחלוק אותו אפילו עם בעלות הברית של אמריקה - בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, החברות במועדון השיתוף המודיעיני "חמש העיניים" (Five Eyes), ועימן אמור ה-CIA לחלוק את המידע שהוא אוסף. האותיות FISA אומרות כי בית המשפט המיוחד הסודי המאשר מעקב רגיש עבור קהילת המודיעין האמריקנית עסק בנושא.
בשורה התחתונה - אחד מסיווגי הסודיות הגבוהים ביותר שיש בקהילת המודיעין של ארה"ב. כך שאם אין מדובר במהתלה רוסית, ולא באיזה משחק לא ברור של האמריקנים שהדליפו את המסמכים בעצמם, הרי שמדובר על מקור רגיש ביותר ביותר שארה"ב מתייחסת אליו בחרדת קודש.
מנגד, הסיפור הזה, שלא נשמע הגיוני מלכתחילה, הוכחש בלילה בשיחות שלנו עם בכירים ישראלים שאמרו שאינם יודעים על שום תמיכה רשמית, פומבית או חשאית, מכל סוג שהוא, של בכירים בארגון כיום, או של הארגון, במחאה. המוסד מעולם לא נקט עמדה באיזושהי סוגיה שנמצאת במחלוקת פוליטית או חברתית בישראל.
מעבר לזה, ובניגוד לארגונים אחרים, דווקא במוסד לא היו מחאות סביב נושא הרפורמה המשפטית, ולא היו עזיבות או איומים בעזיבות של עובדים בגלל הרפורמה. זאת ועוד - בניגוד לשב"כ, שמתוקף תפקידו עוסק בתוך מדינת ישראל, והיה צריך לגעת בהתרעות מפני התלקחות של אלימות פנימית, הרי המוסד עובד מחוץ למדינה ולכן לא נוגע בפעולותיו בכל צורה בנושא.
ויודגש שוב: אין שום הוכחה, מכל סוג שהוא, שהמידע במסמך נכון, ועד שלא יצוף מידע כזה, יש להניח כי הוא כוזב לחלוטין.
אז איך אפשר בכל זאת להסביר את הסתירה הזו? להערכתי מדובר על חדירה של הביון האמריקני לתוך צינור תקשורת מוצפן ורגיש של ישראל, נניח שיחות של בכירים במוסד או בארגונים העובדים עמו בממשק צמוד, או חילופי מסרים כתובים ביניהם. ייתכן שאותם בכירים הזכירו את מכתב המחאה של עובדי וראשי המוסד לשעבר, שנחתם ופורסם באותם ימים בערך; ייתכן שדיברו על משהו אחר בנושא שמעסיק פה את כולם, ובוודאי מעסיק ומדאיג גם את כל עובדי קהילת המודיעין, נשים וגברים שמדינת ישראל וביטחונה חשובים להם מאוד.
מי שקלט את המודיעין הזה ב-CIA, אולי אפילו מישהו שיושב בתוך המתחם העצום של הקונסוליה האמריקנית בתל אביב - משם מפעילה קהילת המודיעין חלק גדול ממערך המעקב שלה על מה שקורה בישראל - לא הבין את מה שהוא קורא או שומע, הפך דיבור על מחאה לידיעה פנימית סנסציונית כאילו "הביון הישראלי תומך באופוזיציה" וכתב דיווח שגוי מהיסוד.
הטעות הזו, אם אכן זה מה שאירע, מלמדת משהו על איכות ניתוח הנתונים בסוכנות הביון המרכזית, והייתה נמהלת ובסופו של דבר מתמוססת ונשכחת בתוך מיליוני המסמכים שקהילת המודיעין האמריקנית מפיקה. אבל כעת התחוללה סערה, כשמישהו, או ארגון כלשהו, דאג להדליף אותה לרשת.
יש להניח כי גורמים בקהילת המודיעין הישראלית, ולהבדיל - בכירים בקהילות המודיעין הרוסית, הדרום קוריאנית, האיראנית ועוד - כבר עוסקים בשעות הללו בניסיונות לאתר את מקורות הדליפה מהמערכות החסויות שלהם.