משרד המשפטים האמריקני אישר כי פתח בחקירה בחשד שמהפנטגון דלפו מסמכים מסווגים, המפרטים בין השאר את תוכניות הסיוע החשאיות של ארה"ב לנאט"ו ולאוקראינה. ברשתות החברתיות התגלו ביומיים האחרונים צילומים של מסמכים הדומים-למדי לניירות העדכון שצמרת הצבא האמריקני מפיקה לצרכים פנימיים ואינה מפרסמת לציבור. הראשון לדווח על הניירות, שחלקם נושאים את הסיווג "סודי ביותר", היה "ניו יורק טיימס", והלילה הוא דיווח על מקבץ נוסף של מסמכים מסווגים שצצו ברשת, ושנוגעים לאיומים ביטחוניים הקשורים לסין ולמזרח התיכון. באחד המסמכים מתוארת הדאגה האמריקנית מהאפשרות להסלמה בעקבות רצח האחים הלל ויגל יניב בחווארה וההצתה של רכוש בכפר על-ידי מתנחלים.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשד ל דליפת מסמכים פנטגון צבא ארה"ב אוקראינה מלחמה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשד ל דליפת מסמכים פנטגון צבא ארה"ב אוקראינה מלחמה
ביידן ואחד המסמכים שהודלפו לכאורה. זה הולך ומסתמן כמחדל אמיתי
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים אוקראינים ליד לימאן
אוקראינה חיילים אוקראינים ליד לימאן
צבא אוקראינה יורה לעבר הרוסים ליד העיירה לימאן. הפרטים במסמכים יוכלו לשבש את מתקפת-הנגד?
(צילום: רויטרס)
המסמכים הראשונים שהתגלו בימים האחרונים ברשתות החברתיות, ושפורסמו כנראה כבר לפני כחודש, נושאים את התאריכים 23 בפברואר עד 1 במרץ, והם מספקים לכאורה פרטים על ההתקדמות במשלוחי הנשק והציוד של ארה"ב לאוקראינה. הם כוללים לוחות זמנים מדויקים יותר וציוני כמויות מפורטים יותר מאלה שארה"ב מכריזה עליהם בדרך כלל בפומבי. יש בהם גם מפות וגרפים המתארים את מצב הכוחות האוקראיניים והרוסיים בשדה הקרב, פירוט תנועות של הצבא האמריקני, ציונים של סדרי כוחות ותחזית מזג האוויר.
אחרי חשיפת ההדלפה שלשום נראה תחילה כי בפנטגון מנסים להמעיט בחשיבותה: גורמים אמריקניים רשמיים הדגישו אז כי במסמכים אין תוכניות קרב או פרטים על המתקפה שאליה מתכוונת אוקראינה לצאת נגד הכוחות הרוסיים בשבועות הקרובים, וציינו גם כי הבחינו בכמה אי-דיוקים במסמכים, המעוררים תהיות בנוגע לאמינותם. בפנטגון אמרו אז כי לא נשללת האפשרות שמדובר במסמכים שזויפו כך שייראו כמסמכי משרד ההגנה, במסגרת קמפיין דיסאינפורמציה שרוסיה וגורמים אחרים מנהלים נגד וושינגטון.
11 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
מסמך "בניין הכוח". כולל פירוט של מערכות ושל תוכניות הכשרה
אלא שככל שנוקפות השעות הולך ומסתמן כי הדליפה היא בעיקרה דליפה אמיתית, ו"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה כי יש חשש שיותר מ-100 מסמכים דלפו. גורמים אמריקניים הודו בפני העיתון כי היקף הדליפה ורגישות המסמכים עלולים לגרום נזק כבד לא רק לארה"ב, אלא גם לארבע השותפות שלה בברית "חמש העיניים" (Five Eyes) שהחברות בה חולקות מודיעין רב זו עם זו – בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה. הגורמים אמרו כי דליפה כזו עלולה להתברר כ"סיוט" עבורן.

רוסיה/אוקראינה, D+370

המסמכים המודלפים הופצו בין השאר בערוצים רוסיים באפליקציית טלגרם, וכן בטוויטר וברשת החברתית 4chan. אחד המסמכים נושא למשל את הכותרת "בניין כוח הלחימה של ארה"ב, בעלות הברית והשותפות ב-UAF". הוא כולל פירוט כמויות של מערכות הנשק המערביות שאוקראינה מחזיקה בהן כעת, הערכות בנוגע למערכות עתידיות שיישלחו אליה וההכשרה שחיילים אוקראינים צפויים לעבור או כבר השלימו כדי להשתמש בהן.
11 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים אוקראינים בחמוט
אוקראינה חיילים אוקראינים בחמוט
חיילים אוקראינים בבחמוט. בוושינגטון ניסו להרגיע: "שום דבר שרוסיה לא יודעת או לא יכולה לדעת"
(צילום: רויטרס)
מסמך אחר נושא את הכותרת "רוסיה/אוקראינה המטות המשולבים J3/4/5 עדכון יומי (D+370)". ב-CNN מסבירים כי הסימן J3 מכוון למחלקת המבצעים של המטות המשולבים; J4 למחלקת הלוגיסטיקה וההנדסה; ו-J5 למחלקה האחראית להציע אסטרטגיות ותוכניות מדיניות. הסימון D+370 פירושו שהמסמך מתפרסם 370 ימים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה.
מסמך שלישי שהופץ הוא מפה עם הסיווג "סודי ביותר" שמתארת את המצב בשדה הקרב בעיירה האוקראינית בחמוט, ומסמך רביעי הוא תחזית מזג אוויר מחודש פברואר, והוא נושא את הסיווג "סודי". במקבץ המסמכים החדש, זה שהתגלה אתמול, נכלל מסמך הנושא את התאריך 23 בפברואר ומקוטלג כ"Secret/NoForn", תיוג שמשמעותו שזהו מסמך סודי שאין לשתף אותו עם מדינות זרות. המסמך כולל הערכה מדאיגה בנוגע ליכולות ההגנה האווירית ההולכות ומידלדלות של אוקראינה.
11 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
היום ה-370 לפלישה. מסמך אחר כלל את ההבהרה: לא לשתף עם מדינות זרות
אף שהולכת ומתבססת ההערכה כי מדובר בהדלפה אמיתית, גורמים אמריקניים מדגישים כי לפחות חלק מהמסמכים אינם אותנטיים או אינם אותנטיים-לגמרי. כך למשל הם מדגישים את העובדה שבמסמך המציג לכאורה את ההערכה האמריקנית בנוגע למספר החיילים שנהרגו בשדה הקרב באוקראינה, המספרים אינם תואמים כלל את ההערכות שבכירים אמריקנים השמיעו בפומבי. בין השאר נכתב בהם כי מספר ההרוגים הרוסים הוא 17,500-16,000 וכי מספר ההרוגים האוקראינים הוא עד 71,000. ראש המטות המשולבים של ארה"ב מארק מילי טען לעומת זאת בנובמבר כי כל אחד מהצדדים איבד כבר אז יותר מ-100 אלף חיילים באוקראינה, ולכול ברור כי מאז המספרים רק עלו. גורמים אמריקניים סבורים שגם מסמכים אחרים, אם היו אותנטיים, עברו טיפול גרפי ופרטים בהם שונו לפני שהופצו ברשת.

בלוגרים במוסקבה: "הטעיה אמריקנית"; יועצו של זלנסקי: "בלוף רוסי"

אחרי הדיווחים הראשונים על הדליפה טען גורם אמריקני כי גם אם יתברר שהמסמכים אמיתיים אין להם ערך מודיעיני ממשי עבור רוסיה, משום שאת המידע המופיע בהם היא מכירה או יכולה להפיק בעצמה משדה הקרב. אלא שככל שעובר הזמן מתרבות הטענות כי לדליפה עלול להיות נזק ממשי. ב"ניו יורק טיימס" הסבירו למשל כי אם המסמכים שהופצו אמיתיים, חלקם יכולים לאפשר למוסקבה ללמוד באיזו מהירות אוקראינה מבזבזת את התחמושת שארה"ב מספקת לה למערכת הרקטות HIMARS שאותה סיפקה וושינגטון לקייב. אם הם אותנטיים, הדליפה תעורר גם חשש שדלף מידע נוסף על מלחמת אוקראינה, כזה שיפגע במתקפה העתידית שמתכננים האוקראינים.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק לאוקראינה
ארה"ב מערכת הרקטות HIMARS שאותה וושינגטון תספק לאוקראינה
ביידן ומערכת ה-HIMARS. הרוסים יוכלו לחשב את קצב בזבוז התחמושת?
(צילום:AP, AFP)
באוקראינה עצמה, לפחות כלפי חוץ, מתייחסים בינתיים בביטול לפרשת המסמכים. מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של הנשיא וולודימיר זלנסקי, טען אמש כי מדובר בניירות מזויפים וכי אין להם שום קשר לתוכניות הקרב האמיתיות של אוקראינה. "זה בלוף, זו זריית חול בעיניים", טען. "אם רוסיה באמת הייתה מקבלת את פירוט התוכניות, היא לא הייתה מפרסמת אותו". עוד אמר פודוליאק כי מוסקבה מנסה להפיץ דיסאינפורמציה כדי לשבש את מתקפת הנגד שמתכננת אוקראינה.
דובר מטעם צבא אוקראינה, אנדריי יוסוב, ביקש גם הוא להתייחס בזהירות לפרסומים: "חשוב מאוד לזכור שבעשורים האחרונים המבצעים המוצלחים ביותר של השירותים החשאיים הרוסיים התבצעו בפוטושופ. מבדיקה ראשונית של החומרים האלה אנחנו רואים מספרים שקריים ומעוותים על מספרי ההרוגים בשני הצדדים, וחלק מהמידע שמופיע בהם נאסף ממקורות גלויים".
11 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אוכל עם חיילים ארוחת שבירת צום רמדאן
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אוכל עם חיילים ארוחת שבירת צום רמדאן
נשיא אוקראינה זלנסקי יושב עם חיילים מוסלמים בצבא אוקראינה לארוחת שבירת צום הרמדאן, בסוף השבוע
(צילום: AFP PHOTO / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
11 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עיטור כבוד לחייל מוסלמי רמדאן
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עיטור כבוד לחייל מוסלמי רמדאן
זלנסקי מעניק עיטור כבוד לחייל מוסלמי בצבא אוקראינה, אתמול
(צילום: EPA)
בלוגרים תומכי רוסיה, מצדם, העלו את ההשערה שהקבצים הופצו בכוונה על-ידי ארה"ב או על-ידי מדינות מערביות אחרות כדי להטעות את צבא פוטין, לקראת ההתנגשות ההולכת וקרבה עם הכוחות האוקראיניים.

על אירועי חווארה: "המתיחות תמשיך להתעצם"

בין המסמכים שדלפו לכאורה לרשת מופיע כאמור גם מסמך הנוגע למצב הביטחוני בישראל ובשטחים. המסמך, בהנחה שהוא אותנטי, נכתב ב-1 במרץ, אחרי שב-26 ו-27 בפברואר נערכו שיחות עקבה ונרצחו בפיגועים האחים הלל ויגל יניב והאזרח האמריקני אילן גנלס.
"המתיחות הנמשכת בגדה המערבית תמשיך כנראה להתעצם גם אחרי ההסכם שהושג בעקבה בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית", נכתב במסמך. "אחרי שהצדדים חתמו על ההסכם, שכלל התחייבויות להפחתת רף האלימות והתייחס לנושאי מפתח, תקפו מתנחלים ישראלים את הכפר חווארה שליד שכם בתגובה לרצח שני ישראלים קודם לכן באותו היום".
11 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל שנרצחו בחווארה. "האלימות תגביר את הלחץ על ירושלים לנטוש את הסכם עקבה"
11 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
ההצתה בחווארה אחרי הפיגוע הרצחני ב-26 בפברואר
לפי אותו מסמך, "האלימות הנמשכת צפויה להגביר את הלחץ על ירושלים לנטוש את ההסכם שנחתם בעקבה, וגורמים רשמיים ישראלים יתייחסו כנראה למתקפות הפלסטיניות כהצדקה לפעול באופן חד-צדדי ומבלי להודיע על כך מראש לרשות הפלסטינית".
מנסחי הערכת המצב כתבו בה: "חמאס האשים את ממשלת ישראל באלימות המתנחלים, והזהיר מההשלכות שיהיו למדיניות התומכת בבנייה בהתנחלויות. ארגונים חמושים ברצועת עזה שוקלים כנראה להגיב בירי רקטות לשטח ישראל, בכמות שאינה גדולה".