32 חברי כנסת ממפלגות הקואליציה והאופוזיציה פנו במכתב לשר החוץ אלי כהן, שביקר לאחרונה באזרבייג'ן, ובו הצטרפו לקריאת הקהילה היהודית במדינה שישראל תפעל נגד הדיכוי של המשטר האיראני כלפי המיעוט האזרי בה. בין הח"כים שחתומים על המכתב נמנים בין היתר סגן שר החקלאות משה אבוטבול (ש"ס), חילי טרופר (המחנה הממלכתי), יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ואלמוג כהן (עוצמה יהודית).
בעקבות ביקורו המדיני של שר החוץ אלי כהן בבאקו, בירת אזרבייג'ן, לפני כשבועיים, הקהילה היהודית במדינה ביקשה את עזרתה של מדינת ישראל, שתנצל את קשריה מול מעצמות העולם ותפעיל לחץ על איראן לחדול מפעולות אלימות נגד המיעוט האזרי הממוקם בצפון-מערב איראן, סמוך לגבול עם אזרבייג'ן.
3 צפייה בגלריה
המכתב
המכתב
מכתב הח"כים לשר החוץ. "אזרבייג'ן מבעלות הברית האסטרטגיות החשובות ביותר"
במכתבם כתבו חברי הכנסת לשר החוץ: "משטר האייתולות באיראן מרבה לתקוף את ישראל בסוגיה הפלסטינית ואף מממן ומניע את קבוצות הטרור הרצחניות נגדנו תחת הדגל של המאבק הפלסטיני. תעמולת שקר זו בולטת באיוולתה במיוחד נוכח הדיכוי הדורסני בתוך איראן עצמה את המיעוט האזרי.
"מדובר במיעוט האתני הגדול באיראן, המונה למעלה מעשרים מיליון איש. המשטר מבצע מדיניות של ג'נוסייד (רצח עם) תרבותי בהגבילו את זכותם של בני המיעוט האזרי ללמוד ולהפיץ את מורשתו, ללמד את שפתו ואף לרשום ילדים בשמות הלאום האזרים", כתבו הח"כים לשר אלי כהן.
חברי הכנסת המשיכו לפרט במכתבם כי "בני המיעוט האזרי המרוכזים בצפון-מערב איראן, בחבל דרום אזרבייג'ן, הינם פעילים ביותר במחאות האחרונות נגד המשטר. מספר הכלואים שם בולט במיוחד. למרות מאמצי הדיכוי של המשטר בעיר המרכזית למיעוט האזרי באיראן, תבריז. הקהילה היהודית של אזרבייג'ן מודאגת מאד מרדיפות בני העם הידידותי באיראן. היום אזרבייג'ן הינה אחת מבעלות הברית האסטרטגיות החשובות ביותר של ישראל באזור.
"אי-לזאת, אנו פונים אליך לפעול בכלים העומדים לרשות משרדך להעלות את עניין הדיכוי של בני המיעוט האזרי באיראן בכל פורום בינלאומי מתאים. זוהי משימה מוסרית חשובה ונדרשת", כתבו הח"כים לשר החוץ. "השגת תמיכה בינלאומית רחבה ככל האפשר בשאיפות הלאומיות של העם בדרום אזרבייג'ן תהווה מכה אנושה למשטר האייתולות ואין ספק שאם תקום מדינת דרום אזרבייג'ן הריבונית, ישראל תזכה לבעלת ברית נוספת באזור לצד רפובליקת אזרבייג'ן".
3 צפייה בגלריה
הציוץ
הציוץ
"מתקפה מילולית על שלמותה הטריטוריאלית של איראן": יורש העצר האיראני שביקר לאחרונה בישראל
מכתבם של חברי הכנסת עורר זעם רב באיראן, לרבות בקרב מתנגדי המשטר האיראני מחוצה לה. גם יורש העצר האיראני רזא כורש עלי פהלווי, בנו של השאה האיראני רזא פהלווי שהודח במהפכה האיסלאמית ב-1979, וביקר בישראל רק לאחרונה, גינה את מכתב הח"כים וכתב בחשבון הטוויטר שלו בפרסית ובאנגלית: "המתקפה המילולית על שלמותה הטריטוריאלית של איראן על ידי 32 חברי הפרלמנט הישראלי היא בלתי מתקבלת על הדעת לחלוטין, ומשרתת את האינטרסים של משטר הרפובליקה האיסלאמית".
עלי פהלווי הוסיף: "יתרה מכך, היא עומדת בסתירה מוחלטת לעמדות שמסרו לי מנהיגים ישראלים ופקידי ממשל בכירים במהלך הפגישות האחרונות שלי איתם. היום שיתפתי את חברינו בירושלים בדאגות שלי ושל בני ארצי. אני מקווה שהם יספקו בהירות בעניין הזה ובכך ימנעו את ניצולו על ידי המתנגדים להשבת הידידות הישנה בין האומות האיראניות והישראליות".
בכירים בקהילה היהודית באזרבייג'ן ובוועד להצלת נדחי ישראל, מיוזמי מכתב הח"כים, אמרו כי מדובר במהומה על לא מאומה. "כל שביקשנו הוא לסייע בקהילה הבינלאומית לזכויות האדם של המיעוט האזרי הנרמס בטיהור אתני תרבותי על ידי שלטון האייתתולות. אין ולא הייתה קריאה לבדלנות ואנחנו לא עוסקים בדבר שכזה. תמוהה בעיניינו שיש מי שמנסה לייחס לבקשה הומנית זו מניעים זרים. זו הזדהות עם עם שידידותי וחם ליהודים מאות בשנים וזה גמול חסד עימם בלבד", מסרו.
3 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
יורש העצר האיראני והשרה גמליאל במהלך ביקורו בארץ
(צילום: AFP)
ד"ר רז צימט, חוקר המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר כי "מכתב זה נתפס בעיני איראנים רבים כביטוי למאמץ ישראלי רשמי לפצל את ארצם ולפגוע בלכידותה הטריטוריאלית. כל זאת דווקא בתקופה רגישה, שבה מתנגדי המשטר חותרים לכינון קואליציה מאוחדת במסגרת מאבקם על עתידה של איראן. בני המיעוטים - בהם האזרים, הכורדים, הערבים, הבלוצ'ים והטורקמנים - מהווים קרוב למחצית מאוכלוסייתה של איראן, והם מציבים אתגר לא פשוט בפני המשטר".
צימט הוסיף: "הם טוענים לקיפוח מצד השלטון המרכזי ולאפליה מכוונת בחינוך, בתעסוקה ובמניעת לימוד השפות המקומיות. הסוגייה האתנית באיראן רגישה זה שנים, ומזינה לעיתים הפגנות מחאה ואף עימותים אלימים באזורים שבהם מתגוררים בני המיעוטים. אף על פי כן, וחרף ההבדלים העמוקים בין הקבוצות האתניות השונות, איראן מתקיימת כישות פוליטית ותרבותית נפרדת לאורך מאות שנים".