2 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
מודאג? נשיא איראן ראיסי
(צילום: רויטרס)
התחממות מסתמנת ביחסים בין ישראל לטורקמניסטן ואזרבייג'ן, שתי מדינות מוסלמיות הגובלות באיראן, מטרידה את טהרן, שרואה בכך ניסיון ישראלי לכרוך סביבה "עניבת חנק". איראן מפעילה לחצים על טורקמניסטן, בניסיון למנוע את ביקורו הצפוי של שר החוץ אלי כהן באשגבאט הבירה - רק כ-20 ק"מ מהגבול עם איראן. עוד לפני כן, מתכנן כהן לבקר באזרבייג'ן, המדינה המוסלמית-שיעית הראשונה שפתחה שגרירות בישראל, למרות לחץ מטהרן להימנע מכך.
ביקורו המתוכנן של כהן בטורקמניסטן הוא הביקור הראשון של שר ישראלי במדינה מזה כמעט 30 שנה. הביקור הקודם היה ב-1995, אז ביקר במדינה שר הבריאות דאז אפרים סנה. שנה קודם לכן, ביקר שם שר החוץ שמעון פרס. טורקמניסטן נחשבת לאחת המדינות המסוגרות ביותר בעולם – לדעת רבים אף השנייה אחרי צפון קוריאה.
ל-ynet נודע כי לקראת הגעתו של כהן למדינה, התקיימה שיחת טלפון יוצאת דופן בין נשיא איראן איברהים ראיסי לבין נשיא טורקמניסטן סרדאר ברדימוחומדוב, שבה תקף ראיסי את "פשעי המשטר הציוני". ראיסי הדגיש בפני עמיתו את הצורך בהתכנסות של מדינות האיסלאם, בהתייחס למה שהגדיר כ"פשעים שביצע לאחרונה המשטר הציוני במסגד אל-אקצא, ונגד תושבי פלסטין ולבנון". כמו כן, הדגיש ראיסי את הצורך להמשיך ולהרחיב את היחסים הבילטרליים בין המדינות.

ברדימוחומדוב אמר בשיחה עם ראיסי כי "טורקמניסטן נחושה לפתח את היחסים עם הרפובליקה האיסלאמית של איראן בכל התחומים לטובת שני העמים". עם זאת, טורקמניסטן מתכוונת לאפשר את ביקורו של כהן במדינה, שבמהלכו ייפגש עם ההנהגה ויפתח את מבנה הקבע של שגרירות ישראל באשגבאט - שפעלה בעשור האחרון ממבנים זמניים.
לפני טורקמניסטן, יבקר כהן כאמור באזרבייג'ן, מדינה מוסלמית-שיעית, בראש משלחת של אנשי עסקים. ביקורו שם הוא השלב האחרון בהתחממות היחסים בין המדינות, שהגיעו לרמה של שותפות אסטרטגית. רק בחודש שעבר ביקר בישראל שר החוץ האזרי ג'ייהון ביירמוב וחנך את שגרירות אזרבייג'אן בישראל. במשך כ-30 שנים לא היה לאזרבייג׳ן ייצוג דיפלומטי רשמי בישראל.
ישראל הייתה לאחת המדינות הראשונות בעולם להכיר בעצמאות אזרבייג'ן בדצמבר 1991, ופתחה בה שגרירות בשנת 1993. אזרבייג׳ן, מדינה המוגדרת חילונית, היא המדינה המוסלמית-שיעית הראשונה שפתחה שגרירות בישראל. עד היום, אזרבייג'ן נמנעה מצעד זה עקב לחץ מצד איראן ומדינות מוסלמיות נוספות.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
גינה את "פשעי המשטר הציוני". ראיסי
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY)
ל-ynet נודע כי בחודש הבא צפוי נשיא המדינה יצחק הרצוג לבקר בבאקו כאורחו של נשיא אזרבייג'ן. על רקע ההתחממות ביחסים בין המדינות, פרץ באחרונה עימות דיפלומטי חריף בין אזרבייג'ן לטהרן. איראן דרשה הבהרות מבאקו, והזהירה שלא תישאר אדישה למה שהיא מגדירה "החזית המאוחדת של ישראל ואזרבייג'ן נגד איראן". יש לציין כי איראן ואזרבייג'ן חולקות גבול משותף של כ-765 ק"מ, וכי עשרות מליוני אזרים מתגוררים באיראן.
האיראנים זעמו במיוחד על דברי שר החוץ אלי כהן בהצהרה המשותפת עם ביירמוב. כהן אמר אז: "סיכמתי עם שר החוץ ביירמוב על גיבוש חזית אחידה מול איראן ועל חיזוק שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון האנרגיה והחדשנות. אנחנו צריכים לעבוד ביחד כדי למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות. הדרך לעשות זאת היא בשימוש בכלים מדיניים וכלכליים, ובאותו זמן למסד איום צבאי אמין".
איראן גינתה ביום שישי בחריפות את דבריו של שר החוץ אלי כהן על "יצירת חזית מאוחדת", ואמרה שהיא "לא תישאר אדישה לקנוניה" הזו. דובר משרד החוץ בטהרן, נאסר כנעני, אמר כי הדברים מלמדים על "כוונות מרושעות" של ישראל להפוך את שטחה של אזרבייג'ן לאיום ביטחוני-לאומי עבור איראן. כנעני תיאר את דבריו של כהן כ"אישור מרומז של האוריינטציה האנטי-איראנית, בשיתוף הפעולה בין ישראל לאזרבייג'אן", וציין כי "איראן ביקשה הבהרות מבאקו".

בתגובה, האזרים לא נותרו חייבים. דובר משרד החוץ האזרי, איחאן חיג'זאדה, אמר כי "לאחרונה נשמעים יותר ויותר איומים מאיראן נגד המדינה שלנו, ונעשות פרובוקציות נגד אזרבייג'ן. בין פרובוקציות כאלה ניתן למנות את התרגילים שערך הצד האיראני לאורך הגבול עם אזרבייג'ן, יצירה והפצה של סרטונים אנטי-אזריים ואת הפיגוע בשגרירות ארצנו בטהרן".
הפיגוע אירע בינואר השנה, אז פרץ אזרח איראני לשגרירות אזרבייג'ן בטהרן והרג ביריות את קב"ט השגרירות. כמו כן, נפצעו בפיגוע שני אנשים נוספים. בעקבות הפיגוע, אזרבייג'ן החליטה לפנות את השגרירות והחזירה את נציגיה לבאקו. בנוסף, יש האשמות מצד אזרבייג'ן שמטוסים איראניים חדרו לשטח המדינה.
חיג'זאדה הוסיף כי "על פי נתונים ראשוניים מהחקירה, עקבות מתקפת הטרור האחרונה על חבר הפרלמנט פאזיל מוסטפא מובילים גם הם לאיראן". הוא גינה בחריפות את דבריו של דובר משרד החוץ האיראני ואמר עוד כי "דבריו הם צעד נוסף לקראת הבאת יחסי אזרבייג'ן-איראן למשבר".
ב-28 במרץ נעשה ניסיון להתנקש בחייו של פאזיל מוסטפא, חבר פרלמנט אזרי בבאקו. אלמוני ירה לעברו ממקלע סמוך לדלת ביתו. מוסטפא נפגע משני קליעים והובהל לבית החולים, ולא נשקפת סכנה לחייו. מוסטפא ידוע בביקורת הקבועה שלו על מדיניות איראן ועל התערבותה בענייניה של אזרבייג'ן. ההערכות בבאקו הן שניסיון ההתנקשות בוצע על ידי מיליציות פרו-איראניות.