כ-60 אלף מתושבי קו העימות בצפון נעקרו מבתיהם ללא תאריך חזרה מאז 7 באוקטובר. כעת מבטיח להם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי המדינה תמשיך לממן את שהותם במלונות ובדירות שכורות עד 7 ביולי. זאת על רקע דיווחים על התקדמות משמעותית במשא ומתן לקראת הסדר מדיני שיביא לסיום הלחימה בגבול הצפון.
3 צפייה בגלריה
בתים בקריית שמונה שנפגעו בשל המלחמה
בתים בקריית שמונה שנפגעו בשל המלחמה
בתים בקריית שמונה שנפגעו בשל המלחמה
(צילום: אביהו שפירא )
סמוטריץ' אמר זאת בפגישה שערך היום (שלישי) עם ראשי רשויות מהגליל ועם נציגי לובי 1701. עד כה לא שינתה הממשלה את החלטתה להאריך את מתווה הפיצוי עד לחודש פברואר בלבד, אולם בעקבות התחייבותו של שר האוצר קבינט המלחמה צפוי להתכנס ולאשר את ההארכה הנוספת עד יולי, זאת בהנחה שלא יושג פתרון מדיני שיבטיח את חזרתם של העקורים לביתם.
גורמים במשרד האוצר מסרו כי כל עוד מתנהלת לחימה בצפון, תעמיד הממשלה תקציב להמשך שהותם של התושבים מחוץ לבתיהם, וכי בכל אופן את שנת הלימודים יסיימו הילדים בבתי הספר שבהם נקלטו.
הכותרת
המחיר של המלחמה "השקטה" בצפון
23:52
3 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הבטיח שקבינט המלחמה יאשר. בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר את לוחמי גולני בתרגיל בצפון
שר הביטחון יואב גלנט ביקר את לוחמי גולני בתרגיל בצפון
"לייצר מציאות ביטחונית אחרת בכוח". גלנט עם לוחמי גולני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
על רקע הדיווחים על פגיעות מיניות, אלימות ופגיעה בחוסן הנפשי של העקורים שפונו לבתי מלון, בממשלה בוחנים מתווה שונה לפיצוי התושבים, שיבטיח כיסוי שכר דירה ומתן מענק מחייה למי שישכרו דירות בשוק החופשי. האירוח במלונות צפוי להיפסק, למעט מקרים שיאושרו בוועדת חריגים. מימון הפינוי של תושבי הצפון עד כה עלה למדינה יותר מ-2.25 מיליארד שקל, כ-600 מיליון שקל עבור כל יום פינוי.
בפגישה השתתפו ראשי היישובים קריית שמונה, מעלה יוסף, מרום הגליל, מטולה ומבואות חרמון. אחרים נעדרו ממנה במחאה על העיכוב במימוש התחייבותו של ראש הממשלה נתניהו מ-23 בינואר, כי בתוך 10 ימים תובא בפני הממשלה החלטה על פיתוח וחיזוק רשויות קו העימות הצפוני בסך 3.5 מיליארד שקל.
מוקדם יותר השבוע פנה יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, במכתב נזעם לנתניהו וביקר את העיכוב במימוש התחייבותו. ל-ynet נודע כי עיקר המחלוקת המונעת את קידום ההחלטה בממשלה מתנהלת בין מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, לבין שרת ההתיישבות אורית סטרוק. לטענתה, יש לוודא כי יוגדר תקציב ברור לכל משימה שנדרשת לחיזוק היישובים, בחלוקה לכל משרד ממשלתי, זאת על פני החלטה דקלרטיבית. גורמים במשרד האוצר הבטיחו היום כי המחלוקות סביב מתווה תקצוב ומימוש החלטת הממשלה ייפתרו בימים הקרובים והתוכנית תאושר בממשלה.

גם שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום בגבול הצפון. הוא שוחח עם מפקדים בסיירת גולני והדגיש כי עליהם להתכונן לפעולתם בגבול הצפון, בהגנה על היישובים ובהתקפה נגד יעדי חיזבאללה. "זאת לא מלחמה שפתחנו בה ביוזמתנו, זה לא משהו שחיפשנו אותו, זה נכפה עלינו", אמר גלנט. "כאן בצפון אתם נכנסים לקרב הגנה, יש לכם פה תקופה אחת שהיא תקופת אימון, ותקופה שנייה של לחימה בהגנה. זה מתחבר לאפשרות ריאלית של מצב בו אנחנו נאלצים להחזיר את התושבים שלנו באופן כוחני אל הבתים שלהם. לייצר מציאות ביטחונית אחרת בכוח. אנחנו חייבים להיערך לאפשרות הזאת".