כלי תקשורת ערביים דיווחו היום (שלישי) על התקדמות במשא ומתן לסיום הלחימה בצפון. גורם אירופי אף אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" כי "יש התקדמות גדולה במשא ומתן לביצוע החלטה 1701 בלבנון".

4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
לצד הדיווחים על התקדמות במו"מ לסיום הלחימה, חילופי האש נמשכים. תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: KAWNAT HAJU/AFP)
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי התייחס לכך גם הוא, ואמר כי "המצב בדרום לבנון עדיין דורש זהירות, אבל הדברים הולכים לקראת סוג של יציבות ארוכת טווח. אנחנו מחפשים ביטחון, שלום ויציבות מתמשכת בדרום".
בשיחה עם עיתונאים, הוסיף מיקאתי: "אנחנו תומכים ביישום המלא של החלטה 1701, ורוצים תוכנית תמיכה ביכולות הצבא". על הפגישות עם הגורמים הבינלאומיים שעוסקים בנושא אמר: "הקשרים נמשכים בעניין זה, אמשיך בפגישות במהלך השתתפותי בוועידת מינכן בחמישי ובשישי, כולל עם עמוס הוכשטיין (השליח המיוחד של ארה"ב), כדי לברר היכן אנחנו מבחינת הדרך להחזרת היציבות".
4 צפייה בגלריה
נג'יב מיקאתי
נג'יב מיקאתי
"המצב עדיין דורש זהירות, אבל אנחנו הולכים לקראת יציבות". ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
( צילום: JOSEPH EID/AFP)
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
"לבנון בעמדת כוח, והיא יכולה לקבוע את התנאים". הקרנת הנאום של נסראללה בביירות
( צילום: REUTERS/Aziz Taher)
הלילה פורסם ברויטרס כי צרפת מסרה הצעה כתובה ללבנון, שכוללת תוכנית בת שלושה שלבים. הצעד הראשון במתווה הוא הפסקת התקיפות ההדדיות בין ישראל ללבנון. במשך שלושת הימים הראשונים הארגונים החמושים בלבנון יסיגו את כוחותיהם למרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול. בהמשך, לבנון תציב את חיילי צבאה בדרום המדינה. במקביל, ישראל תחדל מטיסות במרחב האווירי של לבנון. הצעד השלישי, כאמור, יחל בתום 10 הימים, ובמסגרתו לבנון וישראל יחלו במשא ומתן על קביעת הגבול היבשתי ביניהן "באופן הדרגתי", בתמיכת האו"ם וכוח יוניפי"ל. ישראל ולבנון ידונו גם במפת דרכים שתבטיח כי ארגונים חמושים לא יפעלו בין הגבול לנהר הליטני.
ובצל הדיווחים על התקדמות, הלחימה בצפון נמשכת - והיום אף נפצעו באורח קשה עידן וחלי סעדה, נער בן 15.5 ואימו בת ה-47 ממושב אליפלט, מירי נ"ט לעבר קריית שמונה. בנוסף, חיזבאללה לקח אחריות על מספר תקריות של ירי לעבר יישובי הצפון היום. מנגד, תשעה פעילי חיזבאללה חוסלו ביממה האחרונה על-ידי צה"ל, בנוסף למחבלים של ארגונים אחרים. מפרוץ המלחמה חוסלו לפחות 190 אנשי חיזבאללה בלבד, וצה"ל תקף לאורך היום שורת מטרות נוספות של ארגון הטרור בדרום לבנון.
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר היום בנאומו כי "מטרת החזית בלבנון היא לתמוך ולהחליש את ישראל עד שתפסיק את התוקפנות. הרווחים הפוליטיים שמציעים לנו לא ישפיעו עלינו ולא יגרמו לנו לעצור את החזית. האויב לא בעמדה להציב תנאים ללבנון, הוא חלש ובמשבר. אנו קוראים לצד הלבנוני לקבוע תנאים נוספים מלבד יישום החלטה 1701. לבנון בעמדת כוח, והיא יכולה להיות זאת שקובעת את התנאים".
"המשלחות המערביות מדברות על ביטחון ישראל והחזרת מתנחלים", הוסיף נסראללה. "הן משתמשות בהצהרות ישראליות ומנסות להפחיד אותנו", אמר, כשברקע האזהרות מישראל שלפיהן אם המצב לא ייפתר בקרוב - היא תעבור לפתרונות צבאיים.

4 צפייה בגלריה
הנפילות בקריית שמונה
הנפילות בקריית שמונה
זירת הנפילה בקריית שמונה. נער ואמו נפצעו קשה מירי נ"ט
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
החלטה 1701, נזכיר, היא זו שסיימה את מלחמת לבנון השנייה באוגוסט 2006, ותכליתה הרחקת חיזבאללה מהגבול - תוך פריסת כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון באזור. חיזבאללה לא כיבד את ההחלטה, ואנשיו נצפו בגבול תחת כסות של "ארגוני סביבה", הקימו בו עמדות, ואף החלו לתקוף ממנו את ישראל החל מפרוץ הלחימה ב-7 באוקטובר.
חיזבאללה, נציין, אותת בעבר כי יתמוך בממשלת לבנון אם תגיע לעסקה שבמסגרתה יוסדר מעמדם של האזורים שבמחלוקת - אך רק אם התנאים יהיו לטובתה של לבנון. אחד ההיבטים במתווה הצרפתי שדורש התייחסות נוספת הוא המימון לפעילות צבא לבנון, שנחלש משמעותית עקב המשבר הכלכלי החמור במדינה. בהתאם, ההצעה הצרפתית קוראת ל"מאמץ בינלאומי" לתמיכת בהצבת הצבא הלבנוני בדרום המדינה, באמצעות "מימון, ציוד ואימונים", וכן קוראת ל"פיתוחה הסוציו-אקונומי של דרום לבנון".
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום את לוחמי חטיבת גולני, במסגרת תרגיל שמקיימת אוגדה 36 בצפון הארץ. "כאן בצפון אתם נכנסים לקרב הגנה", אמר, "יש לכם פה תקופה אחת שהיא תקופת אימון, היא נשענת על הלוחמים הכי מנוסים שיש היום בצה"ל – האויב שונה ותנאי השטח שונים".
הוא הוסיף: "התקופה השנייה זאת תקופת הלחימה בהגנה. מי שלא פועל נכון נפגע, מי שפועל נכון פוגע באויב, עם המגבלות שיש פה. ומיד זה מתחבר לזה שיש אפשרות ריאלית שנגיע למצב שאנחנו נאלצים להחזיר את התושבים שלנו באופן כוחני אל הבתים שלהם. המשמעות היא לייצר מציאות ביטחונית אחרת בכוח, וזה יכול להוביל לכל דבר. אם האוגדה על חטיבותיה מתייצבת בגבול הצפון, היא יכולה להגיע לכל מקום שאנחנו נחליט בלבנון וגם מעבר לזה".