2 צפייה בגלריה
מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו
(צילום: EPA)
שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה זומן היום (רביעי) לשיחת נזיפה אצל סגן שר החוץ של הממשל בוורשה, פאוול יבלונסקי, בעקבות האשמת הפולנים באי-הגעת משלחות הנוער לביקור באתרי הזיכרון והשואה. הצד הפולני הבהיר כי לא תהיה פשרה בנוגע לאבטחת המשלחות על-ידי שומרים חמושים, בישראל טוענים כי מדובר בבקשה שמכוונת לציבור בפולין.
במהלך אירוע לציון 79 שנים למרד במחנה ההשמדה סוביבור, שנערך בשבוע שעבר, אמר השגריר הישראלי ליבנה: "הצעירים שלנו הם המפתח לעתיד. קשה להבין מדוע ב-2022 פולין עדיין מונעת ממשלחות ישראליות לבקר באתרי הזיכרון לשואה. יש לפתור בעיה זו בהקדם האפשרי".
2 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
הפולנים מתעקשים בסוגיית המאבטחים
(צילום: AP)
דברי השגריר הישראלי התקבלו במורת רוח בקרב הפולנים. סגן שר החוץ צייץ בתגובה: "אני מצר על כך שהשגריר בחר לתקשר איתנו דרך נאומיו הפומביים - ובנוסף להטעות את הציבור בנוגע לסיבה שבגינה המסעות לא מתקיימים". שיחת הנזיפה הייתה אמורה להיערך כבר ביום שני, אולם היא נדחתה להיום בגלל החג.
הצד הפולני הבהיר כאמור בשיחה כי ארצו לא מוכנה להתפשר על כך שמשלחות הנוער הישראליות יהיו מאובטחות על-ידי שומרים חמושים. עם זאת, הפולנים הבהירו שהם מעוניינים בהמשך קיומן של משלחות הנוער מישראל לפולין ומוכנים להמשיך בשיחות עם ישראל.
בתום שיחת הנזיפה, צייץ משרד החוץ בוורשה כי "אם ישראל מסכימה שמשלחות הנוער הישראליות לא ילוו על-ידי שומרים חמושים שמפרים את הריבונות שלנו והכבוד שלנו, ניתן לחדש את הביקורים האלה כל הזמן".
גורמים בישראל אמרו שהשיחה של הפולנים עם השגריר ליבנה הייתה בסך הכול טובה, ושסוכם על המשך השיח בין הצדדים. הגורמים ציינו עוד כי הפולנים עדיין לא ירדו מדרישתם לשינוי התכנים של משלחות הנוער הישראליות, כפי שדרשו קודם. "רק כשהם הבינו שקשה להסביר את זה, אז עברו לביטחון. הם חושבים שכנראה כך הם יקבלו יותר תמיכה בקרב קהל הבוחרים שלהם בפולין", אמרו הגורמים בישראל.
במקביל, סגן השר החוץ הפולני יבלונסקי והשגריר ליבנה שוחחו גם על יחסי אוקראינה-ישראל ועל מתקפת המל"טים האיראניים של רוסיה נגד אוקראינה. נשיא פולין אנדז'יי דודה שוחח היום עם נשיא איראן איברהים ראיסי. מאי השנה ביקר שר החוץ הפולני בטהרן, ואמר כי איראן היא הידידה הטובה ביותר של פולין במזרח התיכון.