הרשויות באוקראינה עדכנו בצהריים (יום ב') כי לפחות שמונה בני אדם נהרגו ברחבי המדינה במתקפת הנרחבת שבה פתחה נגדה רוסיה, שבוצעה בעיקר באמצעות מל"טים מתאבדים. כמו במתקפה הנרחבת של רוסיה לפני שבוע בדיוק, שאז נעשתה כנקמה על הפיצוץ בגשר קרים, גם כעת הבירה קייב מצאה את עצמה במוקד האש: לפחות שלושה בני אדם נהרגו שם, ועוד חמישה נפצעו.
ראש העיר ויטלי קליצ'קו מסר כי 28 מל"טים – שזוהו בדיווחים האוקראיניים כמל"טים מהדגם האיראני "שאהד-136" – טסו הבוקר לעבר העיר מכיוון דרום, ואף שרבים יורטו חמישה הצליחו לפגוע במטרותיהם בעיר. לפחות אחד היעדים שנפגעו קשור למערכת החימום בעיר, אבל גם בניין מגורים בן ארבע קומות נפגע, ולפי הדיווחים כמה דירות קרסו זו על זו. בהמשך פרסמה התקשורת האוקראינית תיעוד מרגע הפיצוץ בחדר המדרגות בבניין. צפו בסרטון שבפתח הידיעה.

7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
ההרס אחרי מתקפת המל"טים
(צילום: AP)
19 בני אדם חולצו בחיים מהבניין שקרס חלקית, אבל לפי הרשויות שלושה נהרגו שם – בהם זוג צעיר, שציפה לילד. אנטון גרשנקו, בכיר במשרד הפנים האוקראיני, זיהה את שני ההרוגים כבוהדן ורעייתו ויקטוריה, בני 34. לפי הדיווחים ויקטוריה הייתה בחודש השישי להריונה. "כל-כך הרבה כאב בגלל הטרור הרוסי. אנחנו צריכים מערכות הגנה אוויריות", צייץ גרשנקו בטוויטר.
המתקפה על קייב החלה בשעות הבוקר המוקדמות, בסביבות השעה 06:30, והמל"טים תקפו את יעדיהם בכמה גלים. לצד רעש הזמזום האופייני לכלי הטיס הללו נשמעו בבירה גם קולות ירי רבים – אש שאותה כיוונו שוטרים ולוחמים מהקרקע, בניסיון ליירט את המל"טים לפני שיתפוצצו על יעדיהם. סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה תיעוד של שיגור טיל מיירט לעבר אחד המל"טים.
המתקפות בקייב אירעו באזור שבצ'נקו בלב הבירה, רובע שוקק חיים לרוב ובו אוניברסיטאות, ברים ומסעדות, שהיה גם יעד למתקפה הרוסית הנרחבת לפני שבוע. כמו אז, גם כעת נאלצו המוני תושבים בעיר הבירה למצוא מחסה במקלטים ובתחנות המטרו התת-קרקעיות, אם כי רבים שכבר התרגלו למראות המלחמה חזרו במהרה לשגרת חייהם.
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
כוחות הכיבוי בקייב, אחרי המתקפה הרוסית
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט מסוג שאהד-136, הבוקר בשמי קייב
(צילום: AFP)
לא רק קייב הותקפה כאמור, ולפי הצבא האוקראיני מאז אמש שיגרה רוסיה לעבר אוקראינה עשרות מל"טים מתאבדים. הצבא האוקראיני מסר כי יירט 37 מתוך אותם מל"טים, כ-85% מכלל אלה ששוגרו. במיקולאייב שבדרום אוקראינה דווח על מתקנים לאחסון שמן חמניות שעלו באש בעקבות פגיעת מל"טים בנמל בעיר, ונזק דווח גם לתשתיות אנרגיה במחוזות סומי ודניפרופטרובסק. ראש הממשלה האוקראיני דניס שמיהל אמר כי היו גם מתקפות טילים על תשתיות אנרגיה, וכי מאות יישובים ברחבי המדינה מנותקים כעת מחשמל. הוא קרא לתושבי ארצו לחסוך בצריכת החשמל על מנת למנוע עומס כבד על המערכת.
"הרוסים חושבים שזה יעזור להם, אבל פעולות שכאלו הן רק פרפורי גסיסה", אמר ראש לשכתו של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, אנדריי ירמאק. גם זלנסקי התייחס בהמשך למתקפה, ומסר: "לאורך כל הלילה והבוקר, האויב הטיל טרור על האוכלוסייה האזרחית. מל"טים מתאבדים וטילים תקפו בכל אוקראינה. האויב יכול לתקוף את הערים שלנו, אבל הוא לא יכול לשבור אותנו. הכובשים יקבלו את העונש והגינוי הראויים להם לאורך דורות בעתיד. ואנחנו נזכה בניצחון".
שעות לאחר המתקפה הרוסית, משרד ההגנה במוסקבה מסר כי ערך מתקפה רחבת-היקף באמצעות חימוש מדויק, ששוגר מהים ומהאוויר, נגד יעדי צבא ואנרגיה ברחבי אוקראינה. הוא טען שכל היעדים נפגעו. במוסקבה לא הסבירו מדוע פתחו במתקפה הזו, שנראית מנוגדת להבטחתו בסוף השבוע של הנשיא ולדימיר פוטין להימנע, לפי שעה, ממתקפות "מאסיביות" נוספות נגד יעדים באוקראינה.
עם זאת, פוטין כבר הבטיח לנקום בנוקשות על מתקפות בתוך שטחי ארצו, ואמש מוסקבה האשימה את אוקראינה בהפגזות לעבר אזור העיר הרוסית בלגורוד, ששוכנת סמוך לגבול עם מזרח אוקראינה. גורמים פרו-רוסים טענו כי הפגזות שכאלו כוונו הלילה גם נגד שדה התעופה בבלגורוד. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צוות שלה זיהה הבוקר בקייב שרידים של מל"ט שעליו נכתב "למען בלגורוד".
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
ההרס שנשאר. קייב, הבוקר
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
28 מל"טים איראניים שוגרו לכיוון קייב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
פגיעה בלב קייב
(צילום: AFP)
אוקראינה מדווחת בשבועות האחרונים על שימוש הולך וגובר מצד רוסיה במל"טים מתאבדים שקיבלה מאיראן, מדגם שאהד-136. מדובר במל"טים זולים למדי, בעלות של כ-20,000 דולר כל אחד, שמכילים חומרי נפץ ויכולים לחוג מעל היעדים שלהם לפי שהם צוללים ומתפוצצים עליהם. כמה מהמל"טים הללו, שלהם כנפיים בצורת דלתא, תועדו חגים בשמי קייב הבוקר לפני הצלילה לעבר יעדיהם.
הנשיא זלנסקי אמר בשבוע שעבר כי לפי הערכת המודיעין האוקראיני, רוסיה הזמינה מאיראן 2,400 מל"טים מסוג שאהד-136. אתמול דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי במסגרת שיתוף הפעולה ההולך וגובר בין טהרן למוסקבה, איראן נערכת לספק לרוסים גם טילי קרקע-קרקע בליסטיים, כשברקע ההערכות במערב כי מאגר הטילים המדויקים של הרוסים הולך ואוזל. איראן מכחישה רשמית את הדיווחים הללו – אף שמפקד משמרות המהפכה הכריז כי ארצו מספקת כלי נשק ל"מעצמות בעולם" – וגם הבוקר מסר משרד החוץ של איראן כי היא לא סיפקה מל"טים כלשהם לרוסיה.
ההכחשה האיראנית נובעת אולי מרצון למנוע הטלת סנקציות נוספות עליה מצד המערב. לסוגיה התייחס בצהריים שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, והוא אמר כי הדיווחים על משלוחי המל"טים מאיראן לרוסיה ייבחנו על ידי שרי החוץ של מדינות האיחוד, שמתכנסים היום כדי לדון בהטלת סנקציות חדשות על איראן בעקבות דיכוי מחאת החיג'אב. בורל הדגיש כי יש צורך ב"ראיות מוצקות" בנוגע לדיווחים על משלוחי המל"טים. שר החוץ של לוקסמבורג, ז'אן אסלבורן, אמר כי אם יוכחו ההאשמות נגד איראן – יוטלו עליה סנקציות נרחבות: "הסנקציות במקרה הזה כבר לא יהיו רק על כמה אישים".
בתוך כך, בנורבגיה הודיעו בצהריים הרשויות כי עצרו ארבעה אזרחים רוסים בחשד לריגול. לפי המשטרה הנורבגית הארבעה – שלושה גברים ואישה – נעצרו ביום שלישי בשבוע שעבר בחשד שצילמו באופן לא-חוקי מתקנים חשאיים במדינה. ברכבם נתפסו מצלמות וחומרי צילום רבים. נורבגיה, שאחרי צמצום אספקת הגז הרוסית לאירופה הפכה לספקית הגז המרכזית של היבשת, הגבירה את האבטחה סביב מתקני הגז שלה בעקבות הפיצוצים שגרמו לדליפות הענק מצינורות "נורד סטרים" בתחתית הים הבלטי. במסגרת האבטחה המוקפדת היא דיווחה בשבוע בעבר על מעצרם של עוד שני חשודים רוסים, בהם אזרח רוסי-ישראלי שנתפס במעבר הגבול עם רוסיה עם רחפנים ברכבו.