בימים שבהם התחלואה בקורונה שוברת שיאים ובבתי הספר ממשיכים ללמוד בכיתות, נאמני הקורונה בבתי הספר מעידים עם עומס אדיר שמוטל על כתפיהם. "יש המון עבודה, במיוחד בחודש האחרון, זה טירוף", מספרת לאולפן ynet הילי וואלך, נאמנת קורונה בבית הספר אופקים לחינוך מיוחד בחיפה.
נוכח תמיכתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בחידוש מתווה הכיתה הירוקה, אומרת וואלך כי לא ניתן ליישם אותו בהיקף התחלואה הנוכחי. "מבחינת העבודה שלנו כנאמני קורונה לנו אין שום אפשרות לתפעל כיתה ירוקה. אנחנו קורסים תחת העומס. עובדים שבעה ימים בשבוע מסביב לשעון מהבוקר עד הלילה".
1 צפייה בגלריה
הילי וואלך, מור חנוכה
הילי וואלך, מור חנוכה
"הטלפון לא מפסיק לצלצל". נאמנות הקורונה הילי וואלך ומור חנוכה
(צילום: מאיה כרמי)
יכול להיות ששרת החינוך מנותקת מהשטח אם היא אומרת דבר כזה? היא לא מבינה מה קורה איתכם נאמני הקורונה? "התפקיד שלה זה לדאוג בצורה פדגוגית לתלמידים. אבל להפעיל כיתה ירוקה כרגע במצב הזה - כרגע לנו כנאמני קורונה אין את האפשרות הטכנית. להפעיל כיתה ירוקה זה המון אחריות והמון עבודה: לבדוק בכל בוקר שכל הילדים באמת עשו את הבדיקה, שהגיעו אישורי ההורים. זה בלתי אפשרי כרגע, בוודאי כשמרכז השליטה של משרד החינוך קורס ואין לנו מול מי לתפעל את הדבר הזה".
וולאך מספרת גם על קושי להתמודד עם ההנחיות החדשות שמגיעות מדי יום. "ההנחתה החדשה מהימים האחרונים זה להתחיל לחלק את הבדיקות אנטיגן לכל בית הספר - התלמידים והצוות. זה עבודה מטורפת רק לארוז את הכול, כי זה לא מגיע מוכן, זה לגו. רק להכין את זה זה יומיים-שלושה".
לעומת נאמני הקורונה בבתי הספר, בגני הילדים המצב אף יותר מורכב, שכן בהם יש נאמן קורונה אחד על כל גני הילדים בעיר. "אני נאמנת קורונה בעיר חיפה, ויש לי 459 גנים לתפעל לבד", מספרת מור חנוכה. הטלפון שלי הוא חמ"ל. אין רגע בלי דיווח. אין שנייה בלי הודעה. הטלפון לא מפסיק לצלצל".

מנהלות בתי ספר: תומכות במנה רביעית לצוותי ההוראה

בדומה לנאמנת הקורונה הילי וואלך, גם מנהלות בבתי הספר מעידות כי לא ניתן להפעיל את מתווה הכיתה הירוקה בתחלואה כה נרחבת. "כרגע אני עדיין חושבת שזה מוקדם מדי", אומרת אורלי גידרון, מנהלת בית הספר היסודי "פסגות" בקריית ביאליק. "אנחנו עושים את הכול כדי שתלמידים יבואו וילמדו מקרוב. אנחנו בתקופה שהילדים צריכים גם את החברה. יש ילדים שצריכים בעיקר גם מענה רגשי. אנחנו מתמודדים עם תלמידים עם בעיות רגשיות".
מנהלות בבתי ספר גם הביעו תמיכה באפשרות שצוותי הוראה יוכלו לקבל מנה רביעית של החיסון גם אם הם בני פחות מ-60 - בדומה לצוותי רפואה. "אני מאמינה בחיסונים. אם יוחלט לאפשר לאנשי הצוות שלי להתחסן אני אמשיך לעודד חיסונים", אומרת אלכסנדרה יאמין, מנהלת בית הספר היסודי "מצפה ברנע" באשקלון. "אנחנו מאמינים שתחושת המוגנות של צוותי ההוראה תעלה בעקבות ההתחסנות, ומי שמבקש וניתן מבחינה רפואית אנחנו ממליצים לאפשר זאת. אנשי חינוך מתנסים כל בוקר לכיתות עמוסות ורוב הילדים לצערי לא מחוסנים".