כבר יותר לחודש שהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת - ולאיש לא ברור בכלל מתי, ואם בכלל, פוטין מתכוון לרדת מהעץ. לאט לאט האוקראינים מבינים שהנשיא הרוסי חותר רק להתקדם קדימה, אך הם נחושים בעמידתם ולא נשברים.
אחרי שבוע עם התושבים במושצ'יסקה, בלבוב ובמעבר הגבול מדיקה, שם הפליטים (ובעיקר הילדים) לא מבינים מדוע פוטין גירש אותם מביתם וניתק אותם מחבריהם ומאביהם שנותר להילחם על המולדת - זה הסיפור הגדול כרגע על אדמת אוקראינה. ראינו את איגור, שהשאיר מאחוריו את אירנה אשתו וקנה מדים כדי להתגייס לצבא, פגשנו את הסטודנטים שמסתתרים במרתף סודי של מרכז אקדמי כדי להכין ציוד צבאי ושוחחנו עם אנטון החייל. המשותף לכולם: הרצון להישאר מלוכדים כדי לגבור על פוטין.
7 צפייה בגלריה
חרקוב שריפה  ב תחנת דלק בעקבות הפצצה ארטילרית משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
חרקוב שריפה  ב תחנת דלק בעקבות הפצצה ארטילרית משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
האוקראינים לא מוכנים לוותר
(צילום: AFP)
ראינו את המחסומים הרבים שנפרסו בערים השונות ברחבי אוקראינה, את שקי החול, את מזג האוויר הקשה וגם את מוטות הברזל שנפרסו כדי למנוע מכוחות רוסיים להתקדם למרכזי הערים. בכל פינה תלויים דגלים כחולים-צהובים והתושבים מסתובבים ברחובות עטופים בדגל המדינה במקום מעיל. האוקראינים מאוחדים וחדורי אמונה שנם הם יכולים לנצח בקרב הזה, וככל שהמלחמה נמשכת המוטיבציה רק עולה.
מחר ומחרתיים תארח ישראל פסגה מדינית היסטורית של שרי החוץ של ארצות הברית, איחוד האמירויות, מרוקו, בחריין ומצרים. המפגש, שבמשרד החוץ מוגדר כ"פסגה מדינית היסטורית וראשונה מסוגה", יתקיים במלון יוקרה בשדה בוקר. גורם בכיר במשרד החוץ אמר כי מדובר באירוע היסטורי של ממש, שמהווה לדבריו "מהלומה לאיראן". כל ששת שרי החוץ יתכנסו מחר לארוחת ערב משותפת, ובמקביל ייערכו במלון ארוחות נוספות של הצוותים הבכירים, הצוותים והפמליות. הרעיון, כך לפי גורמים בישראל, הוא "לייצר אווירה לא-פורמלית". הפגישה הרשמית של שרי החוץ תיערך למחרת, יום שני, בסביבות השעה 10:00 בבוקר. היא צפויה להיות ממושכת.
במוקד הדיונים שיערכו שרי החוץ תעמוד כאמור הסוגיה האיראנית, כשברקע החשש של ישראל ומדינות ערביות סוניות-מתונות מההשלכות של הגעה להסכם בין ארה"ב לאיראן על חידוש הסכם הגרעין בשיחות שנערכות בווינה. במקרה שכזה הן חוששות, הסרת הסנקציות האמריקניות תאפשר לטהרן לקבל לידיה מיליארדי דולרים - כסף שאותו תוכל להשקיע בפעילויות החתרניות שלה ברחבי המזרח התיכון.
7 צפייה בגלריה
לפיד, בלינקן ושרי החוץ של מצרים, האמירויות, ירדן ומרוקו
לפיד, בלינקן ושרי החוץ של מצרים, האמירויות, ירדן ומרוקו
לפיד, בלינקן ושרי החוץ של מצרים, האמירויות, ירדן ומרוקו
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להיפגש במהלך ביקורו בישראל עם גורמים בכירים נוספים כמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והנשיא יצחק הרצוג. הצדדים צפויים לעסוק בהרחבה בהתנגדות הישראלית להסכם, וכן בהוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית – צעד שאליו מתנגדים בנט ולפיד בחריפות. בנט ובלינקן צפויים לשוחח גם על המלחמה בין אוקראינה ורוסיה ועל מאמצי התיווך הישראליים בין המדינות.
פותחים שבוע 26.3 גלעד מורג שלמה פילבר משפט נתניהו
עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה, שלמה פילבר, תימשך השבוע בכל הכוח – במשך שלושה ימים רצופים. זאת כחלק מהדיונים במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.
פילבר העיד לראשונה ביום רביעי שעבר במשך שש שעות בבית המשפט המחוזי בירושלים. נתניהו עצמו התייצב באולם, התיישב מטרים ספורים ממנו, והאזין לעדות בקשב רב. זו הייתה עדות דרמטית, ולא פעם במהלכה פילבר היה נסער.
7 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
פילבר לפני עדותו בבית המשפט המחוזי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עד המפתח בתיק 4000 ימשיך להעיד על הצד הרגולטורי בעסקת השוחד לכאורה בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ'. הוא צפוי להעיד עוד ימים ארוכים כעד תביעה, ולאחר מכן להיחקר ימים ארוכים נוספים בחקירה נגדית.
לפי כתב האישום, התמורה בעסקת השוחד היא שנתניהו הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ' רצה בקידומם, כאלו שהיו בעלי ערך כלכלי רב. נטען שנתניהו הנחה את איש אמונו פילבר לקדם עניינים לטובת בזק ואלוביץ', כולל עסקת בזק-יס, שאישורה היה שווה הון עתק לבזק של אלוביץ'.
שיא עדותו של פילבר ברביעי שעבר, ואולי אחד השיאים במשפט, היה תיאור "פגישת ההנחיה" בינו לנתניהו, זמן קצר לאחר מינויו למנכ"ל המשרד ביוני 2015. "בסוף הפגישה, כשהוא נעמד ואני עומד, אמר לי נתניהו 'אלוביץ' פנה אליי ואמר לי שיש לו בעיות במשרד... תבדוק את זה. אל תעצור את התחרות, אבל תראה אם אתה יכול למתן את המחירים', ועשה תנועה כזו עם היד (כאן תיאר תנועה של יד ישרה שיורדת כלפי מטה – ג"מ)".
פותחים שבוע 26.3 דביר רשף אוסקר
טקס האוסקר ה-94 יתקיים בלילה שבין ראשון לשני ואמור לספק הצהרה חד משמעית. אחרי שנתיים של קורונה, סגרים ושאר ירקות – הקולנוע חזר, ובגדול.
השטיח האדום מוכן, כל כוכבי הענק הולכים למלא את תיאטרון דולבי, ואנחנו אפילו נקבל כמה הופעות מרתקות כמו בילי אייליש, ביונסה, ואפילו הקאסט של "אנקאנטו" שיבצעו את We don't talk about Bruno המצליח, אך לא הכול ורוד.
7 צפייה בגלריה
מירבל
מירבל
לא מדברים על ברונו
(מתוך "אנקאנטו" הסרט החדש של דיסני)
בשנים האחרונות חלה צניחה ברמת העניין, והרייטינג הלך ופחת - ובניסיון לפנות לקהל הצעיר, שמעדיף להתעדכן דרך הרשתות החברתיות, בוצעו כמה שינויים מהותיים כמו הוספת קטגוריית חביב הקהל, שם שובר הקופות הענק של מארוול, "ספיידרמן: אין דרך הביתה" (הכנסות של כ-1.9 מיליארד דולר ברחבי העולם), אמור לקטוף את הפרס.
בקטגוריות המשמעותיות יותר נמצאים סרטים שמטרתם העיקרית היא זכייה בפסטיבלים והתחבבות על המבקרים וחברי האקדמיה ופחות הצלחה בקופות. נכון לכתיבת שורות אלו, "כוחו של הכלב" של הבמאית הניו זילנדית ג'יין קמפיון ו-CODA (מאת שון היידר האמריקנית) מסתמנים כפייבוריטים לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר. שניהם אגב של שירותי הזרמת תוכן – נטפליקס ואפל tv פלוס בהתאמה, ואם אכן אחד מהם יזכה, זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה ששירות הזרמת תוכן עושה זאת.
נציגים ישראלים אין הפעם, אבל אם אתם בכל זאת במצב רוח פרובינציאלי, אז שתי המפיקות של "הבת האפלה" הן משלנו.
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

20 שנה לפיגוע במסעדת מצה

ב-29 במרץ 2002 יצא צה"ל למרחב נרחב ביהודה ושומרון במטרה להחזיר את השליטה באזור לידי הצבא ולעצור את גל הפיגועים בשטח ישראל. בחודשים שקדמו למבצע "חומת מגן" ביצעו ארגוני הטרור הפלסטינים שורה ארוכה של פיגועי התאבדות שגבו את חייהם של ישראלים רבים.
7 צפייה בגלריה
תמונה מזירת הפיגוע במלון פארק בנתניה
תמונה מזירת הפיגוע במלון פארק בנתניה
זירת הפיגוע במלון פארק. הפיגוע שהוביל לפתיחת מבצע חומת מגן
(צילום: שאול גולן)
בליל הסדר של אותה שנה ביצע חמאס פיגוע התאבדות קטלני במלון "פארק" בנתניה. 30 בני אדם נהרגו ויותר מ-150 נוספים נפצעו. הפיגוע הזה היה האירוע שהוביל את ראש הממשלה אריאל שרון להורות לצה"ל לצאת למבצע הצבאי הנרחב ביהודה ושומרון.
יומיים לאחר הפיגוע במלון פארק, ב-29 במרץ 2002, החלו כוחות צה"ל בפעולה נרחבת בערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון – ג'נין, קלקיליה, שכם, בית לחם ורמאללה. במקביל פעל צה"ל בעשרות כפרים ומחנות פליטים בסמוך לערים.
7 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
7 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
באחת הפעולות הראשונות במבצע הוטל מצור על בניין המוקטעה ברמאללה, שבו שכנה לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת, ומאותו יום נמנעה ממנו האפשרות לצאת מהבניין עד להעברתו לבית החולים בצרפת לפני מותו ב-2004.
ב-21 באפריל אותה השנה הסתיים מבצע חומת מכן באופן רשמי, וצה"ל נסוג מן הערים הפלסטיניות. 30 חיילים נהרגו במבצע ו-127 נוספים נפצעו. אלפי פלסטינים נעצרו, בהם בכיר הפתח מרואן ברגותי. מאז המבצע צה"ל המשיך לערוך מבצעים נקודתיים בשטחי A, שבשליטת הרשות הפלסטינית, עד היום.
השפעתו של המבצע על המצב הביטחוני בישראל שנויה במחלוקת. למרות הפגיעה הקשה, ארגוני הטרור הפלסטינים לא חדלו מלפעול ובתוך זמן קצר שבו לבצע פיגועים קטלניים בישראל. עם זאת, ב-2003 חלה ירידה משמעותית במספר הפיגועים, שמיוחסת לפעמים למבצע ולפעמים לגדר ההפרדה.