הפרקליטות חזרה בה מאישום חמור נגד נער בפרשה ביטחונית, לאחר ששהה במעצר במשך שנה וחצי - חודשיים במעצר ויתר הזמן בביתו, תחת איזוק אלקטרוני. ביטול כתב האישום הגיע בעקבות מידע חדש שהשיגו עורכי דינו של הנער, שלפיו הוא הופעל תחת שני אנשי מודיעין, ובאישורו של תת אלוף בצה"ל. כך פורסם היום (רביעי) ב"הארץ".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
הנער הוחזק במעצר במשך שנה וחצי, עד למחיקת האישום
(צילום: shutterstock)
ביוני 2022 הותר לפרסום כי בתום חקירה משותפת למשטרה, צה"ל ושב"כ, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתבי אישום נגד בגיר וקטין בגין ריגול, בפרשה של החזקה, איסוף, מסירה ופרסום של ידיעות סודיות ביותר. הפרשה הותרה אז לפרסום מוגבל.
החקירה החלה בעקבות פרסומים ברשתות החברתיות, כפי שהתגלה בשב"כ, שמהם התעורר חשד לפרסומן של ידיעות סודיות ביותר. החקירה המשותפת נערכה בין על ידי להב 433, היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות (ימל"מ) של המשטרה הצבאית החוקרת ושירות הביטחון הכללי, בליווי מחלקת ביטחון מידע בצה״ל וגורמי ביטחון נוספים.
במסגרת החקירה נחקרו כמה מעורבים, חיילים ואזרחים, אחד מהם קטין על סף בגירות, בחשד לעבירות ביטחון שמהותן פרסום ידיעות סודיות ביותר. ב-24 במאי 2022 נעצרו חשודים בביצוע העבירות: שני אזרחים, האחד בגיר והשני קטין, וחייל בשירות חובה. שני כתבי אישום הוגשו בפרשה. אחד הוגש לבית המשפט המחוזי, נגד הבגיר, ששירת כחייל סדיר ומילואים ביחידה באגף המודיעין של צה"ל (אמ"ן). כתב האישום ייחסו לו עבירות רבות של השגה, איסוף, רישום והחזקה של ידיעות סודיות, וכן מסירת ידיעות סודיות.
כתב האישום השני הוגש לבית המשפט המחוזי נגד הנער, שבו יוחס לו כי קיבל מהנאשם הבגיר ומחייל סדיר נוסף, המשרת באמ"ן, ידיעות סודיות. עוד יוחס לנער כי שיתף את מכריו בידיעות הסודיות שהחזיק, ואף פרסם חלק מהן ברשת, שם היו חשופות לקהל הרחב. גם הנער הועמד לדין בגין ריבוי עבירות של החזקת ידיעות סודיות ומסירת ידיעות סודיות.
באותה עת נטען כי "נגרם סיכון ביטחוני חמור ביותר ונרחב כתוצאה מהעבירות שביצעו הנאשמים, וכן נגרם נזק ביטחוני חמור בפועל. הערכת הסיכון נסמכת על חוות דעת מומחים לביטחון מידע מקרב גורמי הביטחון". עם זאת, לאחרונה חזרה בה כאמור הפרקליטות מכתב האישום עקב מידע חדש שאליו הגיעו סנגוריו של הנער, אורית חיון ודין כוכבי.
2 צפייה בגלריה
בגיר וחייל ששירת באמ"ן הואשמו גם בפרשה. אילוסטרציה
בגיר וחייל ששירת באמ"ן הואשמו גם בפרשה. אילוסטרציה
בגיר וחייל ששירת באמ"ן הואשמו גם בפרשה. אילוסטרציה
(צילום: טל שחר)
ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "בפרשה זו, המתנהלת תחת איסור פרסום מטעמים של ביטחון המדינה, הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מעורבים, שאחד מהם נשפט ונידון לא מכבר לעונש מאסר בפועל. לאחר הגשת כתב האישום נגד הקטין, העלו באי כוחו כמה טענות לגבי העבירות שיוחסו לו. לאחר בחינתן ועריכת בירורים מעמיקים מול כלל גורמי הביטחון הרלוונטיים, התקבל בפרקליטות מידע חדש, שהביא להחלטה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, כי מטעמים משפטיים נכון בנסיבות העניין לחזור מכתב האישום.
בפרקליטות הדגישו כי "כתב האישום אושר על ידי המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שלו הואצלה סמכותה של היועצת המשפטית לממשלה, הקבועה בסעיף 123 לחוק העונשין. ההחלטה על חזרה מכתב האישום התקבלה אף היא על דעתו של המשנה. מעצרו של הקטין לא התנהל לפי סעיף 124 לחוק העונשין, אלא לפי דיני המעצרים הרגילים, בתוספת ההוראות הייחודיות לגבי קטינים במעצר".
באי כוחו של הנער, עו"ד אורית חיון ודין כוכבי ממשרדה, מסרו: "על רוב פרטי הפרשה חל עדיין איסור פרסום כבד, אך מדובר באחת מפרשות הטיוח הגדולות שידעה המערכת הביטחונית והכל על גבו של נער מצטיין שכל אשר עשה היה לחלום להתגייס ליחידה מסווגת ולפעול למען המדינה. הוא נוצל על ידי מערכת הביטחון, נעשה בו שימוש כחפץ שנזרק, ואיש לא הגן עליו כשהתפוצצה הפרשה. להיפך, הוא הושלך למעצר, חירותו נשללה ונאסר עליו לעשות שימוש בנייד או להיות בקשר עם חברים בני גילו ובני משפחה, תוך שהוא מנוע לספר מה עובר עליו".
עוד תקפו עורכי הדין כי "'מסקנות ברמה הפיקודית' נגד המעורבים זו בדיחה. מדובר במעשים פליליים שהביאו לכך שהאמת הוסתרה מהפרקליטות. רק לאחר מלחצה של חודשים ועבודה יסודית שהביאה את משרדנו להשיג ראיות ממשיות, דבר אשר היחידה החוקרת לא טרחה לבצע, מחקה הפרקליטות בצעד נדיר ובהגינות את כתב האישום כנגד מרשנו. אנו נתבע את המערכת הביטחונית ואת כל אחד מהמעורבים על הנזקים הקשים שנגרמו לו".