4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
הפגישה הראשונה בבית הנשיא, במרץ. כעת הוצב דד-ליין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים בתמורה להסכמות וגיבוש מסמך עקרונות מקיף - זו השורה התחתונה שעולה כרגע מהשיחות בבית הנשיא. כעת, גם הוצב דד-ליין: מועד בחירת נציגי הוועדה למינוי שופטים - 14 ביוני.
לאחר תקופה ארוכה שבה דנו הצדדים בנפרד בסעיפים מול נציג בית הנשיא עובד יחזקאל, אתמול (שלישי) התכנסו הצדדים לדיון משותף שעסק בשלושה עקרונות עיקריים: הראשון הוא ניסיון לגבש הסכמות סביב חלק ראשון מסעיפי המהפכה המשפטית, בהם עילת הסבירות ותחום סמכותם של היועצים המשפטיים.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
האולטימטום: אם לא יושגו הסכמות, האופוזיציה לא תקבל נציג בוועדה
(צילום: עוז אביטל, אלכס קולומויסקי)
העיקרון השני הוא רצון של האופוזיציה להבטיח שבעתיד לא יחזרו סעיפים מהחוק המקורי ועיקרון נוסף הוא השאיפה להציג מסמך עקרונות לציבור שלראשונה יגדיר באופן מסודר את תפקידן של הרשויות, השופטת והמחוקקת, מעמד הכנסת, זכויות יסוד ועיגונן, ביקורת שיפוטית, בחירת שופטים ועוד.
נקודת המוצא, כפי שעלתה מהדיונים, נגעה לעובדה שאם תהיה הסכמה על מסמך עקרונות כללי שיגדיר את הדברים בצורה בהירה, יהיה קל יותר להתקדם.
בקואליציה שרטטו לראשונה באופן חד את לוחות הזמנים והודיעו שהדד-ליין לשיחות הוא עד מועד הבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים בכנסת, ב-14 ביוני. בליכוד גם מנסים לכרוך את הבחירות הללו בהסכמות שאם לא יגיעו אליהן, לא ייבחר נציג אופוזיציה לוועדה, דבר שעשוי לעורר מחדש מחאות נרחבות.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הקו שהוא מוביל יקשה על הגעה להסכמות? שר המשפטים לוין
(צילום: יונתן זינדל)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
גם המסר של מובילי המחאה נגד הידברות
(צילום: רויטרס)
בימים הקרובים ימשכו השיחות והניסיון להגיע להסכמות. הצדדים עדיין חשדניים ובמחנה הממלכתי ויש עתיד מתעקשים לקבל התחייבות חד-משמעית שלפיה הרפורמה לא תחזור אם יושגו הסכמות. לתנאי הזה מתנגד באופן גורף וחד שר המשפטים יריב לוין שבליכוד אף אומרים שאין לו כוונה לשתף פעולה עם הוועדה לבחירת שופטים, אם לקואליציה לא יהיה בה רוב ברור.
לוין דוחה בימים האחרונים כמעט כל ניסיון שמגיע אליו להשפיע על זהות הנציגים בוועדה. כך לפי גורמים המעורים בבחירות הנציגים לוועדה ובמשא ומתן המתנהל סביב פשרה אפשרית עם האופוזיציה. אותם גורמים אומרים כי ללוין אין אמון בהרכב הנוכחי של הוועדה - כשהוא בראשה, יחד איתו שר מהממשלה, שני חברי כנסת, שלושה שופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין.
לוין סבור שמינוי שופטים בתקופת כהונתו צריך להתבצע באופן אחר, ולכן שתי אפשרויות עומדות על הפרק: האחת היא שהשר לא יכנס כלל את הוועדה לבחירת שופטים, גם אם ייבחרו הנציגים לכהן בה. האפשרות השנייה היא שאם לוין יאלץ לכנס אותה בעקבות עתירה לבית המשפט העליון או לנוכח לחץ ציבורי גדול, הוא לא יאפשר מינוי שופטים בקדנציה הזאת עד אשר ישתנה הרכבה, שישקף את תוצאות הבחירות ואת רצון בוחריו.
נכון לרגע זה, השר לוין מבין שהאפשרות לקדם את סעיף הוועדה לבחירת שופטים במהפכה המשפטית היא בלתי אפשרית. גם אם חלקים במהפכה המשפטית אכן יקודמו, מדובר באלו הנוגעים לעילת הסבירות ולהסדרת תחום אחריותם של היועצים המשפטיים. לכן, אומרים בכירים בליכוד, לוין ינקוט אסטרטגיה אחרת בוועדה. "מי שמנסה לדבר איתו על זהות הנציגים בוועדה נתקל בחומה ובחוסר עניין מצידו. הוועדה לא מעניינת אותו במתכונתה הנוכחית והוא לא מאמין בהרכב שלה. הסיכוי שישתף פעולה עם הוועדה הזאת - כשר משפטים - שואף לאפס", אמר בכיר בליכוד.
פורסם לראשונה: 23:05, 30.05.23